Ephraim Hansen Hellebardt f. ca.1724 d.1794, Strandgade København, varifrån?

Startet af Celestine Tutein Voss, 09 Dec 2015 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

Celestine Tutein Voss

Sitter her med min anetavle og kan icke finde ud af varifrån min førfader Ephraim Hansen Hellebardt kom fra og hans ursprung/førælderer/søskene.
Finder enkom lid paa steder som fx. GeaNet og då endest med de omkastade efternavn.

Varifrån kommer navnet Hellebart og Hr. Hansen Hellebardt?

Han et fød omtrent 1724 ukent hvor.
Död 1794 i København.
Sandsynligtvis boed paa Strandvejen.

Gift 1752 i Vor Frelser med Karen Jespersdatter (f.ca.1730 d. 1759).
Omgift med Henrika Jensdatter i 1762.

Ephraims og Karens datter Maria Elisabeth f. 1753 er min ane af alle børn og hun giftes med Johan Didrik Müffelmann.

Jag er totalt fadt og finder ham icke nogen stæde. Af nogenanledning er Hellebart markeret/understruket med kraftige linier paa anetavlen og detcstår att han arbejdede som bödker (tunnbindare) og noget jag icke kan uttyde, men ligner hibstömrar.

Blir evigt tacksom hvis nogen kan hjelpe mig med Hr. Hansen Hellebardt, i hvart fald måske har nogle ledtråd.

Med venlig hilsen
Celestine Tutein Voss

P.S. Undskyl at min skrivne dansk icke er perfekt, men jag læser og førstår dansk alldeles udemærget  ;)

Anna Grethe Amkær


Hej Celestine.

Jeg har set lidt på din Maria Elisabeth og Johan Didrik Müffelmann, men lige nu kommer jeg heller ingen vegne. Jeg tror, du har en interessant familie. Der nævnes damer med efternavnet Müffelmann både hos digteren Christian Winter og H. C. Andersen.

Far Hellebardt har været skibstømrer. Også et spændende navn, som burde være let at finde.

God arbejdslyst og mange hilsner

Anna Grethe Amkær


Celestine Tutein Voss

#2
Hej Anne Grethe!

Mange, mange tak før dit svar!  :D

Ett mysterium har du skingret, nämmeligen Hr. Hellebardts arbejde.
På anetavlen, som er håndskreven af en numere død slægting, står det att hellebardt arbejdede som bødker (tunnbindare/cooper), men ogsaa noget vi icke kunnet tyde og det er alltså skibstömrer! Tusinde tak!

Ja de allere fleste Müffelmannar, Tuteiner og Vosser har jag meged god check paa. Hved meget om deres liv, personlighed i somme tilfælden etc. Ja den der Winther...   :(
Ja H.C. Andersen hvar ofte gæst hos Tutein, Voss og Müffelmann. De er omnemte i hans dagbog. 2 aner var hans tandlæger, ligsom til enkedronningen. Tak før din komplimange. Ja de er intressante allesammen.

Jag skal lave et andet inlæg om Elisabeths mand Hr. Müffelmann, då vi mangler hans ursprung. Måske er han fra Niedersachsen, men det har jag icke beviser før, endest indicier.

Atter till Ephraim Hansen Hellebardt  ;)  er så tacksam før din hjælp med hans arbejdstitler. Hvis du, eller nogen anden, får mer informatione om ham blir jag glad. Nogenstans måtte han og navnet komme fra. Jag har søgt efter ham i meget lang tid nu. Det er meget viktigt før mig og slægten og finde hans ursprung. Atter igen tak, tak Anne Grethe!  :D

Med vænlig hilsen
Celestine

Celestine Tutein Voss

Undskyld måste tilføje at det er fascinerande og intressante at E. Hellebart var skibstømrer. Det er et magnifikt håndværk!  :)

Lise Gorgone

Hej Celestine,

Du skal kigge mod udlandet. Tyskland er f.eks. et godt sted.Her er to steder, hvor du kan lede.
Prøv at Google efternavnene, så dukker de op.

http://forebears.io/surnames/halbard 

http://www.4crests.com/yocoofarfacr11.html Müffelmann skal man betale for.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Celestine Tutein Voss

Hej Lisa!

Mange tak før dit pene svar og linket  :)
Det skal bli sjovt og intressant at se paa.

Det mærkelige er at igår nat fand jag en pdf der indhold navn paa predigerer i Livland og paa nogle få rader stod det om en Hesseberch der havde prediget i Obristen Hellebardts bataljon sept. 1709-apeil 1710.
Det behøver jo icke ha med mig og gøre, men daa kom jag at tænke paa at hov! Ephraim er jo Tyskt og det ka  Hellebart vare jo og Hansen ja det kan komme fra at han var søn til en Hans. Det borde jag tænkt på tidligere saa meget historie som jag har læst.

Nu skal jag se paa den link og det kan sagtens mig vare vært at betale før Müffelmann ;) Nogenstans fra har de jo anlænt til Danmark.
Jag hober og finde far Hellebarts aner.

Tak før al hjælp Lisa!

Hvis nogen finder mer, eller vet mere, skriv gærne her.

Med venlig hilsen
Celestine

Celestine Tutein Voss

Tilføljer:
Nja tror icke at Müffelmannarna havde coat of arms. De er førvisso en patricierfamillie, ligsom Tuteins, men coat of arms betvivler jag at de havde. Fast har jag fel saa ret mig gærne.

Vedrørende Hr. Hellebard ser det ud som om jag får søge i Tyskland og gamle tyske områder. Er der nogen med erfarnig af hvordan man søger i Tyskland og gamle tyske provinser, hertigområder, småkongerigen og lignende? Er der nogen der vet noget om hur man finder i gamle Livlændske militærregister, eller andet der kan vare relateret till Hr. Hellebart?

Bliver enormt taksam før minste spor, input og ledtrådar ;)

Med venlig hilsen
Celestine Tutein Voss