Barn født udenfor ægteskabet

Startet af Maya Jensen Rødjajn, 01 Maj 2014 - 11:30

Forrige emne - Næste emne

Maya Jensen Rødjajn

Jeg søger en drenge fødsel i perioden 1907-1918 moren er Augusta Louise Friis
Hun fik fødte en datter udenfor ægteskabet marts 1907 i Udby sogn, Rougsø Herred, Randers amt.
I 1918 er hun blevet gift og bor i Århus og føder igen en datter.
I de mellem liggende år skulle hun ha fået en dreng, igen udenfor ægteskabet, men jeg kan ikke finde den, ved ikke hvor Augusta har opholdt sig mellem 1907 og 1918, kan ikke finde hende, nogle der har et råd. Drengen skulle efter sigende været hentet til Amerika af sin far.

Mary Linda Lassen

bare en tanke
10 oktober 1910 indvies fødselsanstalten i Jylland - den er beliggende i Århus og på samme måde som rigshospitalet kunne ugifte kvinder føde gratis og anonymt - iflg. Wikipedia lå fødselsstiftelsen i skt. johanna sogn, Århus. vh linda

Maya Jensen Rødjajn

Tak for svar, det vil jeg lige få kigget på.

Maya Jensen Rødjajn

Øv der var det ikke. De gør det ikke helt nemt når de flytter sådan rundt :-\ Jeg må bare starte fra en ende af.

Vivi Winther

Hej Maya, har du lagt mærke til at ved datterens fødsel står der indført i Lejrskov sogn, dvs. moderen har opholdt sig 10 månedersdagen før fødsel i Lejrskov sogn. Derved har datteren fattig forsørgelses sogn i Lejrskov.

Således burde hun nok findes i FT 1906 for Lejrskov sogn, Ribe amt har du søgt FT 1911 for Udby??

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Maya Jensen Rødjajn

Vivi: Jeg har ledt i lejrskov både i ft og kirkebøger men kan ikke finde noget. Ved at datteren kommer i pleje hos bedste forældrene men dm kan jeg heller ikke finde før i 1918 hvor de befinder sig i Århus området.

Elin Madsen

Hej

Citat fra: Mary Linda Lassen [13081] Dato 01 Maj 2014 - 12:18
bare en tanke
10 oktober 1910 indvies fødselsanstalten i Jylland - den er beliggende i Århus og på samme måde som rigshospitalet kunne ugifte kvinder føde gratis og anonymt - iflg. Wikipedia lå fødselsstiftelsen i skt. johanna sogn, Århus. vh linda

Det er ikke korrekt, at kvinder kunne føde anonymt på Fødselsanstalten i Århus.

venlig hilsen
Elin

Mary Linda Lassen

hej Elin m.fl.
nå ok - jeg har lige læst Pia friis Laneths bog om mødrehjælpens historie - det er derfra jeg har det - sorry

men det er iøvrigt en interessant bog - også for mange af os der gerne vil have lidt historie på vores data vh linda

Vivi Winther

Hej Maya, har du ikke fødsel info på Augusta og evt vielse??

Til Mary, det var også nyt for mig, at man ikke kunne føde anonymt på den Jyske Fødselsstiftelse.

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Maya Jensen Rødjajn

Hej Maya, har du ikke fødsel info på Augusta og evt vielse??

Augusta Louise Friis er født d. 5. juli 1889 i Haderslev vor frue.

Jeg har ikke kunne finde hendes vielse, men hun føder d. 4 september 1918 datteren Gertrud og i sct. Johannes sogn i Århus, og i dennes fødsels registrering står hun som hustru af Pouli Peder Poulsen


Karin Heise

Augusta Louise Friis bliver viet i Vor Frue Kirke i Aarhus d. 4. november 1917

se KB VorFrue 1914-1920 opslag 111

vh
Karin H.

Maya Jensen Rødjajn

Karin: Super det har jeg ikke fundet, synes ellers jeg har været alle kirkebøger igennem, tusind tak.

Vivi Winther

Hej Maya, ved fødsel og dåb samt ved FT 1921 bor de Bruunsgade 21

FT 1921 Århus,  Bruunsgade, ulige nr. 1 – 59 opslag 19    (Forældre og Gertrud)

de er der ikke ved FT 1925

Gertrud´s dåb er her
1916-1919 Århus  Sct Pauls, Hasle, Århus opslag 336

................................................

Datteren Louise Frederikke Jensen f 17 marts 1907
1892-1913 Udby, Rougsø, Randers opslag 62
fødslen skulle også stå i Lejrskov sogn - kan ikke finde den -


Har du konfirmation eller vielse på de to piger??

Hilsen

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

Hej Maya, spændende familie og stor, min nysgerighed fik mig lige til at slå Augusta´s fødsel op, hold da helt op  ;) hele 3 sider i kirkebogen

Augusta Louise Pilzum f 5 juli 1889 får først navnet Friis i 1895

Wilhelmine Juliane Pilzum og Jacob Hansen Friis viet i 1894

Augusta har en søster Meta Dorthea Friis f 1893 som viet i Århus Sankt Pouls i 1918, med Augustas mand som Forlover (1913-1920 opslag 176 nr 25).

se evt disse sider

http://www.kefotos.dk/cliche_tng/getperson.php?personID=I088709&tree=tree1

Jocob og Wilhelmine´s vielse Haderslev 9 okt 1894, håber du selv kan læse den eller får den sat til tydning, spændende det er den  ;)
1893-1922 Haderslev Vor Frue, Haderslev, Haderslaev opslag 10 øverste ude til højre side

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Maya Jensen Rødjajn

Hej Vivi.

Det er en rigtig spænende familie, både fordi At Augustas mor Wilhelmine er født i Polen (det tidligere Østpreussen) samt fordi Augusta og hendes søskende alle er født udenfor ægteskabet, og Augusta har så selv født to børn udenfor ægteskabet (bl.a. min oldemor Louise Frederikke) som hun ikke har haft ret meget med at gøre sidenhen. Min oldemor kom i pleje hos bedsteforældrene, men blev fjernet som 7 årig og kom ud og tjene.
Familien har også flyttet rigtig meget rundt, og de er derfor lidt sværer at finde.
Der har været utrolig meget fortielse i familien, og det jeg ved er noget jeg selv har fundet via slægtsforskningen.

Jeg har forresten Louise Frederikkes konfirmation, d. 3. april 1921 i Feldballe kirke Nødager sogn på Djursland.

Wilhelmine fik også en dreng i Haderslev, Jacob Wilhelm Friis f. Pilzuhm (f. 28. september 1885, døbt 4. oktober 1885) Men han er åbenbart ikke flyttet med til Udby, jeg kan intet finde på ham efter dåben.

Vivi Winther

Hej det lyder meget spændende men også hårdt arbejde, at finde dem alle og hvornår de kom til Danmark. Jeg ved fra en bekendt på 83år hvis moder også er født der og kom med familien lige netop til Haderslev hvor svært det kan være, men hun bliver så glad hver gang jeg har lidt nyt  :) det gør det hele mere spændende for nu er hun blevet til "Frue" hun er ud af en meget fin slægt uden at vide dette og som hun så siger hele livet har jeg knoklet og det har hun så er det lidt sjovt, at hører.Det giver hende også mening med hvorfor hendes morfader var som han var.

Nå men tilbage

Jacob og Wilhelmine´s børn

1.  Jacob Wilhelm Friis   
  Born: 28 SEP 1885 - Haderslev Vor Frue, Haderslev.
  Died: -
2. Metha Dorothea Friis   
  Born: 28 DEC 1893 - Haderslev Vor Frue, Haderslev
  Marr:  10 MAR 1918  Århus Sankt Poul, Hasle Århus - Frederik Napoleon Eriksen
  Died: -
3. Augusta Louise (Pilzum) Friis   
  Born: 05 JUL 1889 - Haderslev Vor Frue, Haderslev
  Marr: 4 NOV 1917 Århus Vor Frue, Hasle, Århus - Pouli Peder Poulsen
  Died: -
4. Clara Maria (Pilzum) Friis   
  Born: 09 AUG 1891 - Haderslev Vor Frue, Haderslev
  Died: -

er der flere??

Augusta´s forældre er det Vejlby, Randers eller Vejlby, Århus de har boet??

Hvor er Louise (din oldemoder) viet og fået børn??

Hilsen

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vivi Winther

Lidt mere Augusta har i 1907 født hjemme hos forældrene, da søsteren er konfirmeret på samme adr.

4. Clara Maria (Pilzum) Friis   
  Born: 09 AUG 1891 - Haderslev Vor Frue, Haderslev
  Konfirmation 1 OCT 1905 Udby, Rougsø, Randers
  Died: -

FT 1906 Randers Udby opslag 7 

Her ses en datter Mette Dorthea Friis  28 FEB 1894 dette er Metha Dorthea (28 DEC 1893) således har du Metha og Clara med forældre i 1906, men hvor var de fra 1894-1905 og igen ved FT 1911??

Ved du hvornår og hvor Augusta døde??

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Maya Jensen Rødjajn

Hej Vivi.

Tak for alle dine oplysninger.

Augustas forældre har boet i Vejlby ved Århus og er begge begravet på Vejlby kirkegård.

Min oldemor Louise har fået to børn i Århus, sct. Pouls sogn, jeg kan ikke finde noget om hendes vielse med børnenes far.

Altså den eneste jeg mangler oplysninger om er en dreng Augusta skulle ha fået udenfor ægteskabet og som skulle være rejst til Amerika med sin far, men jeg ved ikke hvor han skulle være født, jeg har kigget i kirkebøgerne for Århus amt Hasle herred og der har jeg ikke fundet noget.

Jeg er så nysgerrig på hvorfor Wilhelmine kom til Haderslev, det var jo ret langt fra der hvor hun er født, jeg tænker jo også på om hun er kommet alene til Haderslev. Hun har også fået børn ret sent (på den tid) så jeg tænker om hun måske har været gift før/fået børn, men også hvilken type familie hun kommer fra. Der er så mange spørgsmål

Maya Jensen Rødjajn

Hov forresten, jeg ved ikke hvor eller hvornår Augusta døde.
Jeg ved heller ikke hvor familien befinder sig fra 1895-1905 og igen efter 1907, det er dybt frustrerende.
De dukker så op igen i 1918 i Århus og omegn.

Jeg synes det er super svært at komme videre.

Frans julin

Hej Maja.
Den 8. januar 1910 fødes Jacob Anker Vilhelm Friis i Gjesing Sogn. I følge Kirkebogen opholdt hun sig i Øster Alling. Drengen, Wilhelm Friis, dukkede op i en folketælling  for 1921 hos noget af min familie. Foreløbig ved jeg ikke rigtig mere.