Niels Nielsen, født i Vellingshøj, Sct Oluf sogn, Hjørring amt?

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 10 Mar 2011 - 18:24

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Ved fødsel / dåb for Niels Christian Nielsen født i Ugilt sogn, Børglum herred, Hjørring amt 25 Oktober 1807 står der : søn af Ane marie Jensdatter opholdende sig hos sin fader Jens Jensen i Krathuset, hendes uægte barn Niels Christian, til barnefader er udlagt ungkarl, Niels Nielsen, hjemme hos sin fader Niels Heilesen i Vellingshøj.
Jeg kan godt finde en Niels Heilesen på det sted, jeg kan bare ikke få det til at passe med at han skulle have en søn på den alder ved det navn. Er der nogen der kan hjælpe?
Venligst Jacob Larsen
jlarsen@gmx.net

Karin Andersen

Hej :) :)

Jeg sætter lige FT ind, så vi kan se hvem vi "snakker" om:

Hjørring, Vennebjerg, Sankt Olai, Wellingshøy Bye, , 10, FT-1801, B8401
Heyle Nielsen 47  Gift Huusbonde Ligeledes [Bonde og Gaardbeboer] 
Johanne Larsdatter 42  Gift hans Kone   
Mariane Heylesdatter 16  Ugift deres Barn   
Karen Heylesdatter 15  Ugift deres Barn   
Niels Heylesen 11  Ugift deres Barn   
Lars Heylesen 7  Ugift deres Barn   
Peder Heylesen 4  Ugift deres Barn

hummmm....syv år senere vil han være en flot fyr på 18 år. Barnefader? Det er vel ikke helt utænkelige. Hvor gammel er moderen til det uægte barn?

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Ellen Marie Kaae

Jamen Karen - det er jo ikke Niels Hellesen, der er faderen - det er hans søn - og at blive bedstefar som 18-årig er godt gået!
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jacob Nørhaven Larsen

Ja Ellen Marie Sørensen har ret, det er selvfølgelig Niels Heilesen's søn Niels Nielsen, der er blevet udlagt som barnefader, og så er der lige det der med hvilken Niels Heilesen vi taler om og hvordan vi finder den rigtige.

Jeg skal også rette en fejl, Ugilt sogn ligger (lå) selvfølgelig i Vennebjerg herred.
Mvh Jacob Larsen

Tina Glimsager

Hej Jacob


I min slægtsforskning er Niels Nielsen født i 1777 og blev gift med Ane Marie Jensdatter i Ugilt Kirke
den 22. januar 1808.

Er det den samme Niels Nielsen?

Med venlig hilsen
Tina

Grethe Elten Mortensen

Hej

Kan der være blevet skrevet forkert navn på faderen, her er en med en passende alder:

hjoerring, Vennebjerg, Sankt Olai, Wellingshøy, , 32, FT-1787, A7011
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Nielsen 44  gift Hosbonden Bonde og Gaardmand 
Inger Christensd 38  gift Hustruen   
Johanne Nielsd 11   deres Børn   
Anne Nielsdatter 10   deres Børn   
Niels Nielsen 7   deres Børn  ----------
Christen Nielsen 6   deres Børn   
Maren Nielsd 4   deres Børn   
Mette Nielsd 2   deres Børn   
Kirsten Nielsd 1   deres Børn

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Tina
Jeg tror det er ret sandsynligt at det er den samme Niels Nielsen som Ane Marie Jensdatter bliver gift med i 1808.

Jeg har kigget i Kirkebogen for St. Olai sogn 1777 og der er altså ingen Niels der får en søn kaldet Niels, faktisk skal vi helt frem til 1780 (Sct. Olai sogn, Vennebjerg Herred, Hjørring amt, 1753-1803 opslag 181) og så passer det med den folketælling som Grethe Elten har fundet.

Hvad var din begrundelse for at han skulle være født i 1777?

At hans far ikke hedder Niels Heilesen, men Niels Nielsen, behøver ikke betyde noget. Det kan være faderen er død tidligt og at moderen har giftet sig igen med en Niels Heilesen... Alt det kan undersøges. Men det bliver ikke lige i dag jeg får tid til det.

Tak for indslagene. Jeg har ikke beskæftiget mig med denne del af slægten siden mit sidste indlæg for et år siden, og nu kan jeg se på det hele med friske øjne.
Vh Jacob

Tina Glimsager

Hej Jacob

Tak for hurtigt svar. Ja, Grethe har fundet det rette.

Jeg skulle også have skrevet 1779 (undskyld), da jeg i Family Search har fundet, at han var født den 21. februar 1779, som du også har fundet i Sct. Olai Kirkebogen. Niels Nielsen døde den 27. april 1839.

Niels Nielsen og Ane Marie Jensdatter (født 6. august 1780) havde også yderligere af børn:

Inger Marie Nielsen født 18. december 1811
Jens Nielsen født 16. juli 1815
Christian Nielsen født 6. april 1819
Frederik Nielsen født 25. september 1822

Sønnen Christian Nielsen født 6. april 1819 er min tipoldefar. Hans søn Christian Christiansen er min oldefar og jeg er også født Christiansen.

Det er nyt for mig, at de også havde Niels Christian.

Er det også noget af din familie Jacob? Det er jeg spændt på at høre om.

Mange hilsner
Tina