Johanne Manuella blev bortadopteret... kan jeg finde hendes mor?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 30 Nov 2015 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Min 2-x-tipoldemor, Johanne Manuella, blev født d. 20. sep. 1830 på Fødselsstiftelsen, hvorefter hun blev bortadopteret d. 6. okt. samme år...

Jeg mener bestemt at have læst et sted, at hvis man er direkte efterkommer, så kan man godt få en sådan moders identitet at vide. Johanne Manuella's mor hedder jo ellers blot 620... men jeg ku' helt vildt godt tænke mig at vide lidt mere om hende... kan man dét...?

Kilder:

Fødsel: København, Sokkelund, Den kgl. Fødselsstiftelse, 1824-1832, opslag 364, øverst

Udsætterprotokol i Daisy: Udsætterprotokoller 1804-1918, under 1828; 358 - 1831; 580, på opslag nr. 706.
Moder = nr. 620



Mvh.
Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-foedselsstiftelsen


Min tip-oldemor var också född på Fødselsstiftelsen men tidigare av en hemlig mor. Jag har en gång fått veta att man inte kan finna namnet om hon inte släppt hemlighållelsen.

Eva M
Eva M

Knud Erik Balle

Hej Allan

Er du sikker på, at Johanne Manuela (Manuella) blev adopteret af husmand og bødker Peder Hansen og hustru Nille Nielsdatter?

Der er flere oplysninger, som indikerer, at hun blot var sat i pleje:

1. Hovedprotokollen fra Den Kongelige Fødselsstiftelse.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16415203#5,2301
Opslag 465, nr. 631 (barnets nummer)
I kolonnen "udgangne fra Stiftelsens Forsorg" står 24. september 1836. Det vil sige, at Stiftelsen har haft hånd i hanke med hende i cirka 6 år (betalt?).

2. I ingen af nedenstående folketællinger er hun anført med efternavn.
3. Hun bliver i FT 1834 anført som plejebarn. – FT 1840 som "Barn fra Fødselstiftelsen her udsat" – FT 1845 som "Stiftelsesbarn Kjøbenhavn".

Frederiksborg, Holbo, Græsted, Paarup Bye, et Huus, 93, FT-1834, C7447
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Hansen   39   Gift      Bødker   
Nille Nielsdatter   36   Gift      hans Kone   
Ane Maria Pedersdatter   12   Ugift      Deres Børn   
Hans Christian Pedersen   10   Ugift      Deres Børn   
Nicoline Pedersdatter   7   Ugift      Deres Børn   
Niels Pedersen   5   Ugift      Deres Børn   
Johanne Manuela   4   Ugift      Pleiebarn   

Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Willingebæks Fiskerleie, et Huus, 68, FT-1840, C3219
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Hansen   45   Gift      Bødker   
Nille Nielsdatter   42   Gift      hans Kone   
Nicoline Pedersdatter   13   Ugift      Deres Børn   
Niels Pedersen   11   Ugift      Deres Børn   
Christian Pedersen   6   Ugift      Deres Børn   
Martine Pedersdatter   2   Ugift      Deres Børn   
Johanne Emanuelle   10   Ugift      Barn fra Fødselstiftelsen her udsat

Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Willingerød, et Huus, 38 F2, FT-1845, B3536
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Hansen   50   Gift      Bødker   Krummerup Sogn, Sorø Amt [Krummerup sogn, Sorø amt]
Nille Nielsdatter   47   Gift      hans Kone   Gilleleie Sogn [Gilleleje sogn, Fborg amt]
Christian Pedersen   11   -      deres Børn   her i Sognet [Esbønderup sogn, Fborg amt]
Martine Pedersen   7   -      deres Børn   her i Sognet [Esbønderup sogn, Fborg amt]
Frederik Pedersen   4   -      deres Børn   her i Sognet [Esbønderup sogn, Fborg amt]
Hans Peter Jensen   1   -      Dattersøn   Asminderød Sogn [Asminderød sogn, Fborg amt]
Johanne M??   15   -      Stiftelsesbarn   Kjøbenhavn [København]

4. Ved hendes konfirmation bliver hun også benævnt som plejebarn. – Uden efternavn!
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17114597#149223,24673223
Opslag 69, nr. 10

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om plejebarns-vinklen kan give spor til den biologiske moders navn. Men så findes måske andre arkivalier.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle




Allan Donovan Pedersen

Kære Knud...



1000 tak for din meget indgående og detaljerede beskrivelse af Johanne's livsforløb de første år af hendes liv :)

Jeg kender godt alle de FT'er du dér remsede op... og ordet 'bortadopteret' er en brøler fra min side... for jeg mente rent faktisk, at hun var sat i pleje ;)

Jeg har nok brugt 'bortadopteret' og 'plejebarn/sat i pleje' i flæng, hvilket selvfølgelig er forkert, da det trods alt er to forskellige ting, sikkert også juridisk...
- Derfor beklager jeg mit ordvalg... dét var ikke hensigtsmæssigt!  :-X

Dit punkt 1... dét med "Udgangne fra Stiftelsens Forsorg" kendte jeg dog ikke... med 'hånd i hanke' mener du måske, at de (Stiftelsen) lii-iige har holdt et halvt øje med, hvad der foregik de første 6 år? Er det sådan det skal forstås?

For så skal jeg da vist også lige kigge Johanne Manuella's svigermoder efter i sømmene... eller rettere, se efter, om der står noget lignende i en tilsvarende kolonne for hende. Hun (Johanne Manuella's svigermor) fik nemlig næsten samme skæbne: Født på Stiftelsen og sat i pleje i Nordsjælland... og hendes moder kunne jeg nemlig også godt tænke mig at 'kende'...


Men i hvert fald, tak for dit input, Knud...
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Birte Wienecke

Står der ikke noget ved hendes konfirmation og vielse?
mvh Birte

Allan Donovan Pedersen

Birte: Nej, det gør der desværre ikke...


Ved hendes konfirmation står der blot hendes navn, plejeforældrenes navne samt hendes fødested...

Hendes vielse i kirkebogen er meget utydelig...


Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Knud Erik Balle

#6
Hej Allan

Jeg ved faktisk ikke hvad det indebar, at børn var under Fødselsstiftelsens forsorg de første leveår. Men det er der måske andre i dette forum, der ved.

Der er en anden oplysning i Hovedprotokollen, som jeg heller ikke kender betydningen af:
I kolonne nr. 3 "Mødrenes ugentlige betaling: Rbd" står 10 1/2 (Rigsbankdaler?) ved Johanne Manuella.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16415203#5,2301
Nr. 631

Det kunne tyde på, at moderen selv skulle betale for sit og/eller barnets ophold på Fødselsstiftelsen.
Ud for de fleste børn står der 0 i denne kolonne. For flere 4 2/3 og for få 10 1/2.
Hvorfor mon disse forskelle?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Eva Morfiadakis


I min i min tipoldemors protokoll står det att hennes plejefar fick pengar varje månad i 6 år. Sen stannade hon hos honom tills hon gifte sig och fick hans efternamn.

Eva M
Eva M