Mads Andreas Nicolajsen, født i Nr. Asmindrup 1878, forsvinder i 1917

Startet af Niels Kronvald Petersen, 19 Nov 2015 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Niels Kronvald Petersen

Jeg søger min farmors bror, Andreas Nicolajsen og hans kone Kirstine Sophie f. Christoffersen. De sælger 13. april 1917 slægtsgården, matr. nr. 14 i Svinninge By, Nørre Asmindrup Sogn i Odsherred til Hans Laurits Nielsen. Ifølge Skødeprotokollen bliver forældrene (Rasmus Andreas Julius Nicolajsen og hans kone Karoline Lovise Dorthea f. Hansen) på gården som aftægtsfolk. De dør henholdsvis 1929 og 1931. I FT. 1921 findes de på en tillægsliste, hvorfor? I FT. 1925 er de tilbage og har sønnesønnen Aksel boende.
Ifølge et familie-rygte skulle de to mænd have været beskyldt for brandstiftelse, men der er ikke nogen brande i området, der passer til historien!
Kan nogen hjælpe mig med at finde Andreas og konen og datteren Ketty (født 1919). På forhånd tak
Niels Kronvald

Anne Mortensen

Hej

I FT. 1921 findes de på en tillægsliste, hvorfor? I FT. 1925 er de tilbage og har sønnesønnen Aksel boende.

Et opslagsnr. på de 2 FT'er ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jette Nielsen

#2
Hej

Her er familien i Højby sogn i FT.1921, prøv at søge Kettys konf.og evt.vielse i Højby.

Holbæk, Ods, Højby, Højby, -, 15, FT-1921
Andreas Nikolaisen 13-2 1878 Gift Husfader Møller Asminderup Sogn Holbæk Amt  
Kristine Nikolaisen 14-5 1877 Gift Husmoder  Skibby Sogn Fr.borg Amt  
Aksel Nikolaisen 5-3 1902 Ugift - Møllersvend Asminderup Sogn Holbæk Amt  
Ketty Nikolaisen 29-1 1908 - Barn  Asminderup Sogn Holbæk Amt
-----
Mvh
Jette Nielsen

Niels Kronvald Petersen

Hej Jette Nielsen
Tusind tak for dit svar. Mærkeligt, at jeg ikke har tænkt på Højby, hvor resten af min fars familie er. Men Andreas` første kone må jo være død, siden der er en anden. Nu har jeg nok at arbejde med.
Mange hilsner
Niels Kronvald

Niels Kronvald Petersen

Hej igen Jette Nielsen
Undskyld, jeg var vist lidt for hurtig i begejstringen. Det er jo stadig den samme kone! Og jeg har fundet Kettys konfirmation i Højby.
Mvh. Niels Kronvald

Jette Nielsen

Ok, jeg så lige din sidste mail, her er lidt mere fra 1906:

Holbæk, Ods, Nørre Asmindrup, Svinninge, 14a, 103, FT-1906
Rasmus Andreas Julius Nicolajsen 18460216  G Husfader Gaardejer 
Karoline Dothea Hansen 18540309  G Husmoder - 
Mads Andreas Nicolajsen 18780213  G Barn - 
Kristine Sophie Kristoffersen 18770514  G Slægtning - 
Axsel Nicolajsen 19020305  - Barn

Mvh.Jette

Niels Kronvald Petersen

Tak til Jette Nielsen
Jeg er nu kommet videre, eller har fået flyttet problemstillingen 5 år frem. Familien er altså flyttet til Højby og Andreas er blevet møller (ses i FT. 1921 og ved datteren, Kettys konfirmation 1923). Derudover ses det i artiklen i odswiki.dk om "brande i Odsherred," at faderen Julius Nicolajsen er ejer af møllen 1921 - 25, men også at møllen brænder både i 1922 og 1924. Sidste brand omtales som uopklaret (artikel i Odsherred tidende 3. juni 1924). Derefter forsvinder Andreas Nicolajsen og konen Kristine Sophie og datteren Ketty. Sønnen er hos farfar Julius i Nr. Asmindrup.
Er der hold i familierygtet om ildspåsættelse og fængsel?
Og hvor flytter familien hen?
Mange hilsner Niels Kronvald

Jette Nielsen

#7
Hej

Det er måske dette link du nævner?Umiddelbart kan det undre, at faderen Julius bliver ejer af en mølle i en alder af 75 år.
http://odswiki.bibod.dk/index.php/H%C3%B8jby_M%C3%B8lle

Tliføjet:
Der kunne måske findes oplysninger i et skifte efter Julius Nicolaisen og hustru, men om det er på nettet ved jeg ikke.

Mvh
Jette

Susanne Riis

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

#9
Aksel er i 1930 møllersvend hos Rasmus Christian Hansen i Skoverup, Ulse sogn, Faxeherred, Præstø amt

Han kan findes under folketællingsskema nr 19

Jeg finder ikke Ketty nogen steder

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Niels Kronvald Petersen

Stor tak til Jette Nielsen og Susanne Riis Blaabjerg. I har hjulpet mig et stort skridt videre. Jeg er lidt flov over, at jeg ikke selv kunne finde de oplysninger i Folketællingerne. Er der en metode, jeg ikke kender, vil jeg da gerne lære den.
Mit fokus på familie-rygtet om ildspåsættelse og / eller straf er nu flyttet fra Nr. Asmindrup i 1917 til Højby i 1924, og med møllens uopklarede brand er det blevet lidt mere spændende. Også den oplysning om, at den gamle Julius Nicolaisen ejede møllen 1921 -25, kan undre.
Mange hilsner
Niels Kronvald