Købmand Peder Ibsen ca. 1490 1530. Utroligt !

Startet af Karsten Tarp, 19 Nov 2015 - 20:40

Forrige emne - Næste emne
Hej Christian,

Maren Christensdatter's/Maren Klynes forældre er bragt på bane på grund af oplysningen i Darum sogns Liber Daticus om, at Jacob Hegelund og Peder Hegelund's mor skulle være Maren Klynes, Raadmand Peder Ibsens Datter, som oplyst tidligere i denne tråd:

"4.  Jacob Hegelund blev kaldet hertil den 27. April 1595. Han var Broder til Biskoppen i Ribe, Peder Hegelund, han var født i Ribe 1556, hans Fader var Jens Christensen Hegelund, som 1554 blev Borge Mester i Ribe og 1544 var Raadmand og døde 1571.  Hans Moder Maren Klynes, Raadmand Peder Ibsens Daatter.  Han er dimitteret fra Ribe Skole af hans egen Broder Peder Hegelund, som da var Rector og siden blev Biskop..........."

Der er her således efter al sandsynlighed tale om en sammenblanding af Jens Christensen Hegelund's to ægtefæller, 1. Anne Pedersdatter Ibsen og 2. Maren Christensdatter.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Anita Holck

Jan Erik Slind - bare for å få en oppklaring:
Peder Ibsen i Vammen, herredsfogd i Nørre Lyng herred fra 1545/45 til sin død mellom 1572 og 1576 er en helt annen person. Hans hustru er ukjent (men etter oppkallingen av barnebarna bør hun hete Anne). Vi kjenner heller ikke hans foreldre.
Hvor i all verden kommer sønnens navn Jacob PREBEN Ibsen fra?
Hans navn var Jacob Pedersen (1544-1633), fogd i Romsdalen og senere (fra 11/9-1609) lagrettmann i Trondheim (og Jemtland?). Han brukte aldri navnet Ibsen. Han ble gift omkring 1587 med Margrethe Pedersdatter Falch (1556-1622).
Du kan lese om ham i NST XXXVII, hefte 3, 2000, s. 193.
Anita
Anita Holck, Jessheim, Norge

Hej igen,

Det ser ud til, at der i Darum sogns Liber Daticus kan være tale om en helt anden sammenblanding, for jeg havde ikke mere end sendt mit forrige indlæg for lidt siden, før jeg i Nationalmuseets beskrivelse af Ribe Domkirke under Gravsten, p. 600,  så følgende:

29)            O.  1562.  Marine  Peder  Ibsensdatter,  Jens
Hegelunds    hustru,    †6.    april    1562.    Hvidlig    kalk­
sten,      189x95,5      cm,      med      fordybede      versaler.
Over    indskriften    ses    et    stærkt    nedslidt    relief    af
en     engel;     under     indskriften     læses     i     fordybet
ramme      dødsåret      1562,      hvorunder      et      bomær­
keskjold,     ligeledes     i     fordybet     streg,     med     Jens
Hegelunds    bomærke    (sml.    fig.    413,    nr.    16).    -
Stenen    lå    1855    i    ydre    nordre    sideskibs    2.    fag,
men   er   nu   placeret   op   ad   væggen   i   ydre,   søndre
sideskibs 6. fag. - Jensen: Gravsten nr. 551

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Ribe_0393-0680_02.pdf

Desværre er der ikke billede af gravstenen, men på beskrivelsen af gravstenen skulle der ikke være tvivl om hendes navn, det må stå der tydeligt.

Ifølge denne oplysning var Jens Christensen Hegelund altså gift 1. Marine Pedersdatter Ibsen, 2. Marine Christensdatter/Maren Klynes.

Det rejser så spørgsmålet om, hvilke døtre Peder Ibsen havde.

Jeg skal samtidig komme med en rettelse til en oplysning, jeg kom med tidligere om, at det var Peder Hegelund selv, som havde beskrevet sine forældre i indledningen til hans almanakoptegnelser. Jeg huskede forkert, det er forfatteren Bue Kaae, som fortæller om hans forældre. Peder Hegelund selv skriver ikke nogen steder, at hans mor hedder Anne til fornavn. Han skriver blot d. 6. april 1565: "6. april - min moders dødsdag år 1562"


Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Jan B. Hansson

Mange tak til Niels for at spotte uoverenstemmelsen og mange tak til Birgit for at give et svar hugget i sten.

Denne tråd har allerede vist sit værd ved i fællesskab at give Peder Ibsens familie et eftersyn - den har givet mig ny indsigt og når Google robotter har indexeret tråden så er den tilgængelig i Google søgninger, kan den være et modsvar og en hjælp til de tilfælde af fejlramte slægtstræer som omtalt i tråden.

Tråden mangler at finde svar på det indledende spørgsmål - hvem var Peder Ibsen og hustrus Anne's "flere Børn af første Ægteskab" og dermed om der kunne være en Christen - her i tråden er indtil nu omtalt 3 af deres børn: Marine (Anne), Cecilie (Sidsel), Hans

Foreløbig tak.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Christian Konstmann Autzen

Jens Christensen Hegelund's 1. ægtefælle har jeg stående som Anne Marie Pedersdatter - og fra Marie til Marine er der jo ikke så langt; så det kunne være forklaringen: at hun kaldes Marine og ikke Marie.

Hendes mor hedder Anna Jensdatter (Peder Ibsen's hustru) - og derfor kunne Anne Marie jo i dagligdagen være blevet kaldt Marie hhv. Maren eller Marine.

Ud over Anne Marie havde Peder Ibsen datteren Sidsel Pedsersdatter som bliver gift med Bagge Jensen, og så sønnen Hans Pedersen.

Det gode spørgsmål kunne være, om der i Peder Jensen Hegelund's almanak står noget om andre børn af Peder Ibsen ?

1. barn fødes ca. 1519 (Anne Marie), så hans Pedersen, vel omkring 1525 og senest Sidsel 1528. Der kunne jo så være plads til yderligere en eller to børn.

Hre findes så en lang række navne: http://www.brejl.dk/ribeting.html

Og dem skal vi så have gået igennem med henblik på at se efter børn og børnebørn af Peder Ibsen.

Spørgsmålet er jo egentlig også, hvorfor Jørgen Pedersen Juel og Anna Jensen (Peder Ibsen's enke) opkalder deres søn Hans Jørgensen (født 1544 død 21. februar 1600 - har jeg stående).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Fra Brejl:

28b 20/2 1601. Hans Hegelund, på vegne af sin bror Christen Hegelund i Kbh., vedkender sig arv og gæld efter deres afd. bror Jacob Hegelund og afd. Hans Pedersen.

Er det så Hans Jørgensen, der hentydes til, som her måske så kaldes Hans Pedersen hhv. er det samme person ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jan B. Hansson

#36
Hej Christian

Jeg hæftede mig ved dette (se tidligere indlæg) - her noteret i 1561 er Hans en ung, men myndig søn der agerer på moderens vegne. Udfra dette udsagn ung og afd. Peder Ibsen søn må han være født i Peder Ibsens sidste år i 1530'erne (vel sidste halvdel for at være ung) - jeg har noteret Peder Ibsen død "efter 1531/før 1539" (Ole Degn)

CitatRibe tingbogsuddrag 1561-1660 (af Ejnar C. Larsen)

126 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Bagge Jensen 2 boder i den gade, som løber neder til hospitalets port.

127 (1561) Ung Hans Pedersen, afd. Peder Ibsens søn, sælger på sin mor Anne Peders vegne til Mikkel Kjeldsen en stald i Skt. Nikolajgade.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Karsten Tarp

Vi fra Ibsen Strellev finder bidraget med det første indlæg, nævnt Maren Klyne og givet links til både Darum og Tingbog.

Vi har især haft øje på Vilslev, hvor marskgården lå, da vi tænkte at Kinch og Oluf Ring jo især var fokuseret på Ribe og Købmandsdelen og som en sagde, det er vigtigt at søge på andre kilder og måske se på bonde/stude relationer.

Måske er Gregers Pedersen en søn af Peder, da han jo i Tingbogen nævnes med Maren.

Og vi har så haft fokus på en Kristen Ibsen, der optræder i Nørre Horne Herred 1548. I den forbindelse har vi haft kontakt med Professor Susanne Margrethe Rossen Vogt Navneforskningsinstituttet. Vi får et dokument fra Rigsarkivet. Et citat fra min ven:

Christen Ibsen(brevet står i hans navn) i Strellev. Han er sandemand og medudsteder af et brev af 1548 d. 9. august. Papir. Ribe kapitel. Rigsarkivet.
4 sandemænd i Nør herred (Nørre Horne herred) i Varde syssel gør på forlangende af mester Jens Viborg, ærkedegn i Ribe, markeskel mellem Knude mark og de omliggende marker, hvor der ikke før var gjort redeligt skel.

Interessant, da Christen Ibsen er "ny" i Strellev og da Jens Viborg jo var gift med en af Lambert Ibsens døtre, og da Johan Rantzau var Jens Viborgs beskytter, samtidig med at Jørgen Rantzau også befinder sig i Strellev.
Noget tyder på, at Christen Ibsen har relation mv. til Ibsen i Ribe evt. Christensen, men hvilken ved vi ikke endnu. Hjælp gerne eller husk os, hvis I falder over noget!

Hvor blev Jørgen Ibsen af.

Vi afslutter hermed vores indlæg, hvis der da ikke dukker mere nyt op! Og tak! Og må MyH ...

VH

Karsten Tarp (Tarp efter Nørtarp Strellev)

Jan B. Hansson

#38
Hej Karsten,

Du spørger om
CitatHvor blev Jørgen Ibsen af.

Enig - Af de 3 af Ib (Jep) Christensen's sønner har Lambert og Peder fået en del omtale i tråden - der mangler omtale af den 3. bror Jørgen - han må være noteret for noget siden Ole Degn har kendskab til eksistensen. Jeg er igang med Ole Degn's 2 bøger og vil holde ekstra øje efter Jørgen. Og Ib Christensen's far må vel have navnet Christen.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Hej,

Der findes et lille hefte: Er du i familie med bryggerne? Slægterne bag bryggerne J.C. og Carl Jacobsen på Carlsberg, af Birgit Ørskov og Anton Blaabjerg, 1997, som tillæg til Slægten, Forum for Slægtshistorie.

På side 61 omtales Peder Ibsen:

"Peder Ibsen, født før 1495 i Ribe, død 1535-39 samme sted - Gift 1517-20 med Anne N.N., født ca. 1499, død 1.5.1578 i Ribe. - Hun blev gift 2. g. med Jørgen Pedersen Juel fra Horsens, død 1546, borgmester i Ribe fra 1537.
Peder Ibsen var købmand i Ribe, nævnt fra 1519; han og faderen var i 1520'erne Ribes, ja Danmarks betydeligste eksportører af kvæg til de tyske markeder. Peder blev senest 1528 rådmand i byen. - Anne var som enke ejer af gården Ondaften (nu Lundgaard) i Farup Sogn ved Ribe; denne ejendom blev overtaget af sønnen Hans. Selv boede Anne sidst i en gård på Mellemdammen.
Parret havde foruden et par sønner døtrene Anne, født 1517-20, gift med Jens Christensen Hegelund, rådmand og borgmester i Ribe (forældre til biskop Peder Hegelund), og Sidsel (Cecilie), nr. 96 (Bagge Jensen - min tilføjelse)
Kilder: 12-2161, 14-184 og 54-70"

Kilde 12:
Stambog for de tolv søskende Steenstrup på Kvistgård, Signe Rønne, Viggo Ambt Steenstrup, C. Fl. Steenstrup, Norman V. Steenstrup, juni 1959(der henvises til 2. udg. fra 1962, men det er udgaven fra 1959, som findes på Statsbiblioteket)

Kilde 14: 
Rig og fattig i Ribe, af Ole Degn, Jysk Selskab for Historie, Universitetsforlaget i Aarhus, 1981, bd. 2

Kilde 54:
Slægten fra Store Hovdam i Hove sogn: om ægteparret Christen Jacobsen, født 1781, død 1857, og Anne Johanne Knudsdatter, født 1792, død 1850, deres forfædre og efterkommere

Sidstnævnte har jeg nu bestilt på Statsbiblioteket. Det kunne være interessant, om der her står noget om de to sønner.
-------------------------------------

Har Ole Degn, J.F. Kinch og Bue Kaae en kilde til navnet Anne som fornavn til Peder Ibsen's datter? Eller har de konkluderet det ud fra, at Peder Hegelund's første datter (i 2. ægteskab) hedder Anne?  Men det kunne tænkes, at nr. 1 datter i stedet for er opkaldt efter Peder Hegelund's 1. æf. Anne Jensdatter Holm, som dør i barselsseng med sit første barn, en søn.

Nr. 2 datter hedder Marine.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus










Hej igen,

Jeg har nu lånt Slægten fra Store Hovdam i Hove sogn: om ægteparret Christen Jacobsen, født 1781, død 1857, og Anne Johanne Knudsdatter, født 1792, død 1850, deres forfædre og efterkommere, Nordisk Slægtsforskning Aps, 8832 Skals, 1990

Side 70 og 71 omtales Peder Ibsen. Foruden Karine (Anne), Sidsel og Hans nævnes en søn mere, nemlig Ib:

4. En søn Ib Pedersen skal have haft sønnen Peder Ibsen den yngre, død 1634, der overtog Ondaften efter den barnløse farbror Hans Pedersen; Peder Ibsen, hans kone, to sønner og en lille datterdatter omkom ved den store oversvømmelse 1634.

Denne har Jan jo allerede gjort opmærksom på i sit citat fra J.F. Kinch's Ribe Bys historie og beskrivelse, bd. 2, i sit indlæg d. 22. november kl. 11:09.

Altså desværre ikke noget om en evt. søn Christen Ibsen.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Karsten Tarp

Hej Birgit !

Ib Pedersen lyder fornuftigt, men som kilde betragtet er det ikke meget værd.

Det vi kan se er, at mens Peder Ibsen/Jepsen lever har drengebørnene efternavnet Ibsen og derefter bl.a. i tingbøgerne Pedersen (til at forstå med moderens nye ægteskab og mår hun nu hedder Anna Peders). Iøvrigt kunne man kalde sig hvad man vil i den tid, hvis man da ikke lige fulgte adlens navne- traditioner.

Der er altså kun dokumenteret en søn Hans og en sønnesøn Peder Ibsen. Vi ved vi har en Christen Ibsen, der åbenbart har relationer til Ribe. Vi ved også, at søge direkte på Ribe ikke giver noget. Derimod og der er håb ved vi, at gårde i Vilslev og Strellev frem til ca. 1550 hører under kirken, hvorefter konge og adel overtager det meste. I Kinch omtales en gård i Vilslev tilbage i 1385 under kirken(kig efter borgmester Anders Gundersen), hvis fæster er Peder  Kristensen.

At gårdene har tilhørt Domkapitlet i Ribe er heldigt! Der er af den grund masser af kilder, se bl.a. blandt flere på rigsarkivet:
https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=Ribe+Kapitel&b=Lokalarkiver+II&c=&d=1548&e=1548&f=&g=&h=&ngid=194096&ngnid=&heid=16999381&henid=16999381&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Nu kan vi kalde det slægtsforskning for kilder er på datidens dansk. God fornøjetse til osog andre.

Niels Ørbæk


Hej!
Jeg har fra Peder Hegelunds Kalenderoptegnelser 1565-1613 udgivet af Bue Kaae noteret:
21/2-1600 Hans Pedersen i Ondeafften bleff slagen ihjel (s. 342).

Det stemmer overens med, at Kinch på side 61 nævner, at Jørgen Pedersen Juel ingen børn havde med Anne Peders.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jan B. Hansson

#43
Hej Niels

Det må være her han blev dræbt:

http://kkermit.dis-danmark.dk/Bang%20i%20Overby.htm

Kilde:
Film fra Rigsarkivet
M528709 jyske registre Jyske obne breve begyndt anno 1689 endes 1694.

45
Jens Christensen, amtsforvalter over Riberhus amt, brev at hans gård Ondaften uden for Ribe, skal her efter kaldes Lundgård.

C5 G a v at vi, efter Jens Christensen, vores amtsforvalter over Ribehuus amt, hans allerunderdanigste ansøgning og begiering, allernådigst haver bevilget og tilladt, så og hermed bevilger og tillader, at hans gård, beliggende uden for vor kiøbstad Ribe, nu Ondaften kaldet, må og skal herefter Lundgård kaldes oc skrives. Forbydendes etc. Hafnia den 3 september 1692.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Hej Karsten,

Jeg er enig med dig i, at Ib Pedersen ikke er endeligt dokumenteret som søn af Peder Ibsen, jeg har heller ikke tilføjet ham til min database.

Der er nogle supplerende oplysninger i bogen:

Slægten fra Store Hovdam i Hove sogn, om ægteparret Christen Jacobsen, født 1781, død 1857, og Anne Johanne Knudsdatter, født 1792, død 1850. Deres forfædre og efterkommere. Nordisk Slægtsforskning Aps, 8832 Skals, 1990, p. 70 og 71.

Det oplyses, at ...Peder Ibsen stadig levede 31. oktober 1533, men var død 16. juni 1539, da Lambert Ibsen (broderen) var værge for hans børn.
Kilde: Ribe Raadstuedombøger 1527-76 og 1580-99 v/Erik Kromann, 1974, p. 5, sammenholdt med Det kgl. Rettertings domme og Rigens forfølgninger fra Christian III's tid v/Troels Dahlerup, bd. 1, 1959, p. 502.

Peder Ibsen's hustru Anne oplyses som født ca. 1499 ud fra alderen 79 år ved hendes død:

1. maj 1578: Obdormiuit placide in Domino (døde roligt i Herren) Anne, salige Peder Ibssens oc Iørgen Iuels effterleffuerske, min oldemoder (bedstemor)
Kilde: Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613, udgivet ved Bue Kaae, Historisk Samfund for Ribe amt, 1976, bd. 1, p. 128.

Jeg har citeret præcist efter Peder Hegelund's tekst, paranteserne er tilføjet af forfatterne til bogen.

Hendes dødsalder, ætatis 79, nævnes i Jacob Rasmussen Holst Guldsmeds optegnelser, men dødsaaret er fejlagtigt anført som 1575

Bogen oplyser følgende om, hvor hun er født:

Anne er af ukendt herkomst....men havde en "oldefader" - vel i den gamle betydning "bedstefar" i Varde, alt ifølge dattersønnen Peder Hegelunds optegnelser fra november 1572, da de to svigerinder Anne Peder Ibsens og Else Lamberts blev forligt i forskellige arvesager
Kilde: Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613, udgivet ved Bue Kaae, Historisk Samfund for Ribe amt, 1976, bd. 1, p. 85.

Hos Hegelund står der: Bleff Anne Peder Ibssens oc Else Lamberts med deris aruinger forligte om all gield oc regnskab, och skulle M:Iacob fornøie Else Lamberts 170 dl, noch skulle hand giffue Anne Peders selff 40 dl, och tage sig til all hindes arffuedel effther hindes oldefader i Varde.


Bogen fortsætter:

Efter Peders død blev Anne gift anden gang med Jørgen Pedersen Juel, der var borgmester i Ribe fra 1537 til sin død 1546. Hans død er omtalt i byskriver Rasmus Hansens optegnelser i en latinsk tekst, der oversat lyder:
I det herrens aar 1546 om onsdagen i paasken om natten kl... døde den lærde og fremragende borgmester Jørgen Juel, født i Horsens; han stod ikke tilbage for nogen i fromhed, men han lever og hans minde være velsignet.



Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Karsten Tarp

Birgit m.fl. er I der endnu ?

Vi har delvist klaret problemet ned at finde aner til Kristen Ibsen! Vi skal over Varde . I den forbindelse skriver Kinch:
Karen, en Datter af M. Jens
Kristensen Varder, den første Sognepræst ved St. Kathrine
Kirke (se S. 71). Hun døde i Foråret 1570, blev begravet
d. 2den April, ^j Den 25de Novbr. samme Ar
giftede han sig påny med Ingeborg Lambertsdatter, en
Datter af den rige Rådmand Lambert Ibsen, hvorved
han blev en Svoger til M. Jens Viborg (se S. 182).

Så slog Jeg nogle anetavler op, hvor man hæfter sig meget ved, at Laurits Thøgersen er gift med Ingeborg, selvom han først er gift med Karen. Så i en Norsk anetavle Ingeborg fik børn som 48- årig,- de kan de Nordmænd, men seriøst fik han ingen børn med Karen ?

VH

Karsten

Hej Karsten,

Jo, Laurids Thøgersen fik børn med Karen Jensdatter Varder:

http://birgitfamily.dk/getperson.php?personID=I5107&tree=Birgit

Jeg har ikke selv lagt mærke til, at Ingeborg Lambertsdatter fik en datter så sent, hun hedder i øvrigt også Ingeborg og var gift med Christen Nielsen Friis. Ifølge de oplysninger, jeg har fundet, skulle hun have været omkring de 50 år ved tidspunktet for datterens fødsel, men der kan jo være en fejl et eller andet sted i aldersangivelserne.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus


Karsten Tarp

Tak for svaret Birgit.

Nej du ved vist ikke alt  ;) F. eks. at Lambert Ibsen havde et våbenskjold vedhæftet ?

Det er en fantastisk side I har !

Vi er nybegyndere i forhold til dig og sidder møjsommeligt og validerer, hver eneste person vi tager ind på vor hjemmeside(ikke udgivet) og vi leder og leder. Igen er det utroligt irreterende hele tiden, at se anetavler der er ligeså håbløse, som jeg beskrev i trådens start,- af ca. 50 på Myheritage og Geni var en, der ikke var det rene vås (jeg så nu også en stor fynsk hjemmeside, hvor Lambert Ibsen så levede ca. 1590).
Jeg skrev også på DIS Norge, men ikke en reagerer eller ændrer noget som helst.

Jeg syntes, at vi nybegyndere burde kunne se en liste over anetavler, der var meldt som det rene vås,- slægtsforskning tilbage i tiden er næsten håbløs med det hav af urigtige oplysninger, der kommer frem, når man søger. Kunne Dis ikke lave en sådan liste eller andre stille en side til rådighed , hvor vi kunne melde sådanne sider og så oprette en tråd på DIS for at gøre folk opmærksomme på hver gang, der anmeldes sådan engang vås. Bare en ide .

Vi sidder og roder i gamle adkomster og bare det at få rimligt styr på personer tilbage i det 15. og 16. århundrede. Andre store anetavler har utallige personer. Gad vide, hvordan de finder dem og deres relationer,- ofte mere nøjagtige end tiden med kirkebøger?

VH

Karsten









[vedhæfting slettet af admin]

Hej Karsten,

Nej, jeg ved i hvert fald ikke alt ??? Det våbenskjold har jeg ikke set, hvor har du fundet det?

Jeg synes, at du har fat i den rigtige ende med din slægtsforskning, du springer ikke over, hvor gærdet er lavest. Selv om det er svært, betaler det sig i den sidste ende.

Ja, der er meget forkert på Geni og MyHeritage, jeg kigger også på de sider en gang imellem. Af og til finder jeg en oplysning, som kan bringe mig videre, resten lader jeg være. Som du også allerede gør, må man bare gøre det til en regel at tjekke alt.

Jeg er ikke selv særlig bevandret i at finde oplysninger i de gamle kilder, heldigvis er der jo her på DIS-Forum mange, som kender til dem.

Hvad fik dig til at kigge efter Kristen Ibsen i Varde? Og hvad har du fundet ud af indtil nu?

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Karsten Tarp

Skjoldet fandt Jeg på Myheritage på 6 forskellige anetræer. Bare søg på Lambert Ibsen,- det er ikke blandt 1000 Norske, Danske, Svenske og Holstenske skjolde, der kan ses på nettet.

Spor på Kristen Ibsen:
Vi har fået fat i en del adkomster i Strellev 1513-50 og studeret navne i Strellev, hvor Christen Ibsen 1548 falder ind i en naturlig følge. Specielt ved Ibsen/Christensen familien er at de nævnes som dannermænd, sandemænd og sagførerer på Tinge inkl. Landsting . Der også optræder også nogle Christen Jensen/Jens Christensen/Christen Christensen og i de relationer er en Rådmand Steffen Jensen  Varde ca.1531 med brødre nævnt(deres far hedder Per Jensen). De har slægt i Kvong, Lyne  og Strellev(nabosogne på vejen til Varde) . En af brødrene hedder Staffan og i Strellev finder vi bl.a. en Staffensdatter. Som vi kan se i Kinch er disse rige Vardeindbyggere også studehandlere. Der er også nogle mulige relationer til nogle præster i Ribe bl.a. Peder Kristensen(halvbror til Villum/Kinch,- Villumsen finder vi i Varde), senere præst i Vejle og vi ser også på Jens Christensen Varder, som er søn af,- var det ikke Niels Christensen.Og ... ske lov har ingen inficeret Steffen Jensen.

Så det var adkomster på Strellev der betød noget. Det meste af Strellev består af hovedgården Kjærgården(bl.a. Jørgen Rantzav) og nu fik vi navnet på selvejergården i Adsbøl Nis Tuesens Gods. Adkomster kan dække over meget.

Detteer nyt for os,- Vardevinklen og vi må se hvor vidt det bringer os, her tænker Jeg på præsterne, men nogle informationer har vi da. Vi skriver ikke noget vi ikke ved, men skal vi blive færdig med vore sider opstiller vi nogle hypoteser udtrykkeligt og så må tiden vise om de holder. Rent faktisk er jeg mere interesseret i historie end slægtstræer, men det gælder ikke alle i familien. Det er nok derfor det kan irretere mig med anevås, da det jo på sin side er historieforfalskning.
MVH
Karsten Tarp

Jan B. Hansson

#50
Hej Karsten

Enig med dig i at Birgits slægts-website er utroligt godt lavet.

Er ikke enig i at DIS-DANMARK bør lave en gabestok over personer med fejl i slægtstræer, da jeg er den første der vil ryge i den, sammen med alle de meget historiske benyttede personer fra J. Kinch, Ole Degn .. fortsæt selv listen. For den der handler laver også fejl - derom vidner alle de rettelsesblade der efterfølgende bliver udsendt og uenigheder indenfor sagkundskaben, så der findes ingen "der ved alt"

I stedet mener jeg det er bedre og mere realistisk at anvende energi på at imødegå fejlene på nettet ved at rette egne fejl og udgive det vi anser for "rigtigt" f.eks ved de tråde med eftersyn der opstår her og du har selv muligheden for at bidrage med et godt eksempel med din slægtsforskning  på nettet - er den ikke online her ?

http://www.genebooks.dk/Lars_Iversen/Lars_Iversen_t_aa.htm

Min slægtsdatabase står på skuldrene af adskillige slægtsbøger og jeg er dem dybt taknemmelig for det enorme arbejde de har gået foran og frembragt inkl. fejlene, som vi efterfølgende kan rette og forbedre.
En af de mange bøger ses her:   https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/gaardfolk-i-vinkel

Noget andet helt andet er bevidst eventyr. En redelig slægtforsker ved af at holde sig fra bevidst at blive digter.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)