Efterlyser et bryllup i København omkring 1920!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 05 Nov 2014 - 13:45

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej :-[

Jeg har meget svært ved at finde et bryllup i København.

Det drejer sig om Christian Colaug og Dyveke Valborg Colaug(født Knudsen).

Jeg har et udskrift fra Politiets Registerblade. Her står der, at Christian Colaug er født 22/7 Rye (jeg ved ikke, hvor det er!).

Jeg kan se, at der står, at 1/5 1923 fra Turesensgade 27 til Aarhus plads 2.

Jeg kan ikke finde deres bryllup eller en FT, hvor de er opført.

Jeg har Dyveke Valborgs fødsel 1897, København , ops 175, st. Mathæus.

Jeg mangler at finde ud af, hvor Christian Colaug stammer fra, samt at finde deres bryllup i København.

Er der nogen, der er i stand til at hjælpe mig?

Hilsen
Marianne.

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770



Anne Mortensen

Hej

Christian Colaug er født 22/7 Rye i 1883
---------------------------

Husk altid at vise de omtalt links til Pol.reg.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2158215&searchname=polit_adv
------------------------------

Kan efternavnet være tydet forkert - se nedenstående:

På ovennævnte links står han kommer fra Turesensgade 27.
I FT 1921 bor et ægtepar på opslag 63
Christian Kolding
Anne Sofie
begge født i Gørlev

I

Holbæk
Gørlev 1880-1891 gl udgave
opslag 7
22.7.1883
Jens Christian Jensen
x)Kolding
se selv forældrene.


Holbæk
Gørlev 1878-18092 ny udgave (tydeligere)
opslag 11
23.7.1883
Jens Christian Jensen
faderens efternavn Kolding og af Rye

--------------------------------------

Måske faderen ?

holbaek, Løve, Gørlev, Gørlev By, En Gaard, 86, FT-1880, D5037
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Nielsen    54    Gift    Husfader. Gaardmand       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Ane Marie Nielsdatter    44    Gift    Hans Kone       Store Fuglede Sogn, Holbæk Amt
Ane Marie Hansen    22    Ugift    Deres Barn       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Trine Sophie Hansen    19    Ugift    Deres Barn       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Ane Kirstine Hansen    14    Ugift    Deres Barn       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Karoline Hansen    5    Ugift    Deres Barn       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Johanne Nielsdatter    45    Ugift    Husfaders Søster. der tjener hos dem       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Christian Jensen Kolding    29    Ugift    Plejesøn       Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Laurits Peder Antonius Jensen    19    Ugift    Tjenestekarl       Aarhus
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Anne og Eva.

I skal begge have så mange tak for jeres gode hjælp til at få mig videre.

Nu er det ingen sag at komme derudad.

Hilsen
Marianne. 8)

Marianne Bøhmer Jensen

Frustration!

Jeg har forsøgt at komme videre med de oplysninger, som jeg har fået, men nu er jeg blevet dybt frustreret!

Jeg søgte videre i FT på Turesensgade i 1925, ops 447, samme mennesker på samme adresse, nemlig 27 C stuen.

I  FT1930 ,samme adresse boede sønnen, Jens Christian Jensen Colding, født 1883, men med en anden kone plus en datter født 1927. Opslaget er Turesensgade ops. 406.

Det lykkedes mig, under stort besvær, at finde datterens fødsel i St Andreas sogn ops 300. Det viste sig, at de boede på hans forældres adresse i 1927.

Mit store problem er nu, hvad blev der af min oldemors søster Valborg Dyveke Margrethe Knudsen??

Jeg mangler i den grad en FT fra 1925 samt to bryllupper, hvor Jens Christian deltager, for at se om han evt. er enkemand til bryllup nummer to!

Jeg troede, at Turesensgade hørte under St. Johannes, men jeg har åbenbart taget fejl.

Er der nogen, der er i stand til at hjælpe mig videre i denne situation. jeg synes godt nok, at det er lidt svært.

Hilsen
Marianne.

Inger Toudal

#7

Under anmærkninger ved datterens fødsel står bl.a. V. 4/11 1927 Sct. Andr. K.

Se Skt Andreas 1927-1947, opslag 16. Ungkarl!

På dette registerblad dateret 11/9-1923 står der P. E. 211 - 2329, dvs. han har været efterlyst af politiet, måske i forbindelse med alimentationsbidrag?

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3442794&searchname=polit_adv

Om Politiets Efterretninger: http://www.politietsregisterblade.dk/component/content/article?id=144#pe

Det er nogle måneder efter at Dyveke blev registreret på hans blad:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2158215&searchname=polit_adv

Fra http://www.fogsgaard.org/index.php/kobenhavnskegader :

Turesensgade
Kvarter: Nørrevold
Sognetilhør i 1890: Sankt Johannes
Sognetilhør i 1918: Sankt Andreas
Øvrige forhold i 1918:
                 Postdistrikt: K
                 Politikreds: 1
                 Forsørgelsesdistrikt: 3A
                 Værgerådskreds: 4

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Inger ;)

Undskyld forsinkelsen, men jeg kunne ikke være i nærheden af en computer før i dag.

Mange tak for dine værdifulde  oplysninger.

Hvad mon manden har gang i ?

Det lyder mærkeligt, at der sker anmærkninger på hans registerblad kun få måneder efter, at Valborg Dyveke er blevet registreret!

Har du nogen ide`om, hvorledes jeg kan komme videre i denne her sag!! Jeg er ikke så skrap til det her endnu.

Jeg går i gang igen med at søge efter et bryllup mellem de to mennesker, det må jo findes et eller andet sted.

Ligeledes må Valborg Dyveke opholde sig på en navngiven adresse i FT 1925 men eller uden Jens Christian!

Dit sidste link fra Fogsgaard med gader i København blev jeg meget glad for, den ryger lige ind i foretrukne-super!
Hilsen

Marianne.


Anne Mortensen

FT 1921

København
Kastrupvej
opslag 73
Dyveke
Noteret: søster til Husmoderen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Dyvekes søster og familie ses - men uden Dyveke

FT 1925
Kastrupvej
opslag 277
--------------------------

Hvis Dyveke overhovedet bliver gift ?
Og hun i ca. 1920 bor hos sin søster kunne du søge en vielse i Filips kirken der er den nærmeste.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Toudal

Hej Marianne

Én ting står fast: Dyveke bliver ikke gift med Jens Christian Jensen Kolding. Han står som ungkarl ved vielsen i 1927.

Du kunne prøve at lede efter en faderskabs-/alimentationssag på http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn - AJ- og BJ-journaler (der findes navneregistre).

- eller måske en fødsel på Rigshospitalet, der har egne kirkebøger.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Mortensen

Én ting står fast: Dyveke bliver ikke gift med Jens Christian Jensen Kolding. Han står som ungkarl ved vielsen i 1927

Korrekt - havde ikke set mig for.  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Anne og Inger. :)

Det fyger ind med gode råd, mange tak for dem alle.

Det er rigtigt, at det ikke ser ud til, at Dyveke blev gift med Jens Christian.

Jeg har lige kigget  i Filip sognet på jagt efter en vielse, men uden resultat.

Det næste step bliver at kigge faderskabs-/alimentationssagerne igennem! Hvis der sidder nogen, som har lyst til at hjælpe her, er de meget velkomne.

Jeg havde besluttet at prøve på at finde min oldemors søskende. Der er kommet det ud af det, at Dyvekes ældste søster, Mathilde Kirstine, er blevet fundet.Det var dog dejligt!

Jeg ved ikke, om det hører hjemme i denne tråd,men jeg fandt det yngste barns dåb i Filip sogn 1912, ops 194. Her står der, at moderen hedder Hansen til efternavn( gift anden gang) samt Københavns Magistrat 1907. Hentyder det til et evt. ægteskab?

Nå, men jeg må prøve at finde min Valborg Dyveke i en FT fra 1925 for at se, hvordan det hænger sammen.

Al hjælp modtages fortsat gerne :-[

Hilsen
Marianne.

Hilda Post

Har nøjagtig samme problem med at finde oplysninger om Dyveke, din oldemors søster! Hun er mor til min mors to halvbrødre, Kaj Knudsen, f. 1916 og Aksel Tage Knudsen født 1918. Håber dog fortsat at finde ud af mere :)

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har tjekket Politikens e-arkiv.
Valborg Dyveke Margrethe Petersen f. Knudsen bisættes fra Krematoriet på Bispebjerg d. 3. oktober 1973.
Venlig hilsen
Stina

Inger Toudal


Christian Colding og Dyveke på adressen Aarhus Plads 2 i maj 1923:
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=35150

Det er en fejl, at mandtallet er registreret som værende fra nov. 1923:
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=35149

Strengt taget står der jo ikke, at Dyveke er hans hustru.

Politiets mandtaller: http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Marianne Bøhmer Jensen

Hej til Hilda, Stina og Inger. :-X

Jeg blev meget overrasket, da jeg helt tilfældigt fandt ud af, at der var blevet svaret  på mit indlæg et par måneder efter. Jeg har ikke været obs. på, at svarene kan komme "dryssende", heldigvis.

Til Stina
. Du skal have mange tak for at finde Dyvekes død, da kirkebøgerne ikke går så langt. Du skulle vel ikke se, om der er opført en adresse på hende, da hun døde 1973 på Bispebjerg!

Til Inger.
Super at du fandt parret på Aarhus Plads 2 maj 1923, ops. 3/105.

Til Hilda.
Jeg kom til at skrive forkert om min oldemor, hun var min farmoder.
Det lyder meget spændende, at du har fundet ud af, at Dyveke er din mormor (sådan forstår jeg det), samt at hun havde 2 børn Kaj Knudsen og Aksel Tage Knudsen som er nogle halvsøskende til din moder. Er det rigtigt forstået?
Jeg har fundet fødslen af Kaj Knudsen, Rigshospitalet 1915-1916, ops.239.
Jeg kan ikke finde Aksel Tages fødsel!
Ved du, hvor mange børn Dyveke fik, samt om  hvornår hun blev gift!
Da hun døde i 1973 hed hun Petersen.
Kender du noget til det ?

Det er en masse spørgsmål til dig. Hvis du er interesseret, kan jeg sende en mail privat til dig!
Håber at få opklaret nogle spørgsmål, selvom det er nogle måneder side, at tråden har været aktiv.
hilsen
Marianne.

Stina Kirkegaard Hansen

Til Stina
. Du skal have mange tak for at finde Dyvekes død, da kirkebøgerne ikke går så langt. Du skulle vel ikke se, om der er opført en adresse på hende, da hun døde 1973 på Bispebjerg!

Nej desværre ikke yderligere info.

Venlig hilsen
Stina

Marianne Bøhmer Jensen

Til Stina.

Det er helt i orden.
Det var bare en chance, måske havde der været et spor.

hilsen
Marianne.

Eva Sangster

Hej
Aksel Tage Knudsen bliver født 26 Marts 1918 i Tvis sogn,Hammerum herred, Ringkøbing amt (Tvis 1911-1918 Ops 51 nr 5.
Han bliver plejesøn hos min farfars bror Simon John Bertelsen i Vemb.
Ud over hans konfirmation har jeg ikke flere dataer eller oplysninger om ham. Desværre.
Skulle i finde mere om hans videre færden er jeg interesseret i oplysningerne  :)
Mvh Eva Sangster