2 dåber på sammen person?

Startet af Ann Seiffert, 17 Nov 2015 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

godaften

jeg har en ane som findes i kirkebøgerne 2 steder.

- det er det samme sogn (Vor frue)
- ikke samme kirkebog
- ALLE data er det samme (forældre, dåbsdato, adresse osv. )

MEN feltet med faddere er skrevet forskelligt.

i den ene står der:  Forældrene & pigen Andersen
I den anden står der: W.M.Andersen & forældrene

pigen hedder måske "wihelmine Marie Andersen"(bare et gæt)... og derved kan det jo sagtens være den samme faddere vi snakker om her .......

men hvorforer hun registeret 2 steder?

hun skulle efter "familie historier" være et "hittebarn"..... så derfor er det ekstra spændene at finde ud af  dette :)

Jeg har aldrig oplevet med andre af mine aner/slægtninge at de er registeret flere steder.

Ann Seiffert

Arne Feldborg

Kom med en præcis henvisning til de to indførsler, ellers kan andre ikke bedømme det. Men måske er der bare tale om, at det er henholdsvis hovedbogen og kontrabogen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ann Seiffert

1.

vor frue kirke
hovedmistralbog
1813 - 1903
ops: 255

2.
Vor frue kirke
Kontramistralbog
1813 - 1903
ops: 233


så nu ser jeg at det er de forskellige bøger du snakker om.... så vil det sige at de "skrev efter" til den ene bog?

hvis ja..... hvordan kan det værre at fadderne er forskellige ?

Mvh. Ann
Ann Seiffert

Inge Nissen

Hej

Fra 1813 skulke der føres 2 kirkebøger, der ikke natten over måtte opbevares i samme lokale. Det skyldtes at mange tidligere kirkebøger var gået til ved brand eller lignende.

Den ene bog blev ført af præsten og den anden af degnen - man ser ikke sjældent at der at oplysningerne er lidt forskellige.

Mvh. Inge

Ann Seiffert

Hej Inge

TAk for svar.... så er det mysterie opklaret :-)

mvh. Ann
Ann Seiffert