Spaniolerne på Fyn (Grindløse Sogn) under napoleonskrigene

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 05 Nov 2015 - 10:46

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen

I min mormors familie har der verseret en historie om, at de skulle have spansk blod i årerne, fra dengang de spanske hjælpetropper var i Danmark i 1808-1809 under napoleonskrigene. Myten lød, at det var min mormors mormor, der skulle være resultatet af forbindelsen. Hun hed Kirsten Madsdatter, født 1. oktober 1820 i Grindløse Sogn (Egense), Odense Amt, som 3. barn af Mads Pedersen (f. ca. 1775, død 3. februar 1839 også i Grindløse) og Mette Hansdatter (f. 1785). De blev viet den 18. oktober 1811 i Grindløse Sogn, Egense. Og det passer jo slet ikke med at de spanske hjælpetropper var på Fyn i 1808.

Inden jeg helt afliver familiehistorien vil jeg lige prøve her i forum og høre om jeg er så heldig, at der er nogle, der forsker i denne familie og måske endegyldigt kan aflive myten - eller har oplysninger, der understøtter den. Jeg tror ikke på at der er forbindelse med en gift bondekone og en spanioler, men måske en anden gren af familien? Der var jo enkelte spanioler, som ikke kom afsted i 1808.

Hvis man interesserer sig for spanierne i Danmark, kan jeg i øvrigt anbefale den interessante bog: "Da spaniolerne kom". Ifølge bogen var spaniolerne ret vellidte i Danmark, og det blev næsten lidt fint at have en spanier i familien (måske især da der var gået lidt tid efter at de rent faktisk var her).
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Lise Gorgone

Hej,
Er det en myte, eller kommer historien fra kirkebogen?

Jeg har en ane Marie Elisabeth Bussine, Kendt under navnet Dahr. Godt nok ikke spansk, men fransk.
f.17.04.1809 i Odense
dbt.26.04.1809 1809 i Sct.Knud ki, Odense, og i KB står der, hendes far var Ludvig Busvig udlagt
fransk dragon, rytter, der rømte med de franske tropper.
Så nogle sydlandske tropper har der været på Fyn.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Birte Wienecke

For ca 9 år siden lavede Kolding slægtsforskerforening en undersøgelse af mange mennesker der mente de stammede fra spanierne der brændte Koldinghus af, og ingen af dem kunne bevises af de kom derfra, de børn der var født på det rette tidspunkt, var enten født i ægteskab (der stod ikke noget om en anden far) eller det var danske soldater. Men der en eller to spanier der blev i Danmark og de fik mange efterkommere, den ene er familien Panduro. Jeg mener de holdt til på Fyn.
mvh Birte

Peter Bøjesen Jensen

Der er rigtigt mange historier om efterkommere efter disse spaniolere. Det der dog de færreste forhold der kan bevises.
I min slægt fra Langeland, har der også være disse historier. Vi har nu fundet et sted, hvor faderen kunne være en af de spanske soldater som var på Langeland, men noget bevis finder vi nok aldrig. Men her var moderen ugift, og der er ikke udlagt andre, som kan være faderen.
Men der kan jo sagtens være tilfælde, hvor den biologiske far var en spansk soldat på trods af at moderen f.eks. var gift. Men at finde bevis på den type utroskaber er jo nok meget svært. Man hører jo også historier i dag, hvor børn finder ud af, at den person som de troede var deres far, ikke lige er det fordi deres mor har har lavet lidt "svinkeærinder".
Og mon ikke der dengang omkring 1807-1809 var kvinder, som ikke kunne stå for den middelhavske mørke lød og det sorte hår.

se f.eks disse artikler:
http://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/familie/ECE4088463/Dna-test%3A+Hver+tredje+er+ikke+biologisk+far/
http://www.dr.dk/arkivP1/Detektor/Udsendelser/2011/12/20093146.htm
http://www.bt.dk/nyheder/hver-tiende-far-er-forkert

blot for at vise et par enkelte links.

Som slægtsforsker kan vi dog ikke andet end at gå ud fra, at de skrevne kilder som kirkebøger mm er korrekte, medmindre vi har bevis for det modsatte.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Lisbeth,
iblandt mine børns aner på mødrene side skulle der være en mørk(ere) spaniol, siger en gammel, uspecificeret vandrehistorie. Den kan aflives som en skrøne, da jeg for længst er kommet forbi 1808 uden at finde nogen, der med rette fødselstidspunkt kunne være et "horebarn" med en spansk grenader.
Men samme forklaring på en familiær mørk manke findes vist utallige steder i landet uden mindste hold i virkeligheden - og aflives bedst ved at kigge på aner, der er født i marts-august 1808 plus 9 -10 måneder. Det må indskrænke feltet betydeligt for de fleste.

Hjælpetropperne kom til DK i marts og tog hjem igen i august 1808, og de fleste har næppe haft lejlighed til at gøre deres haneben til de frodige jyske eller fynske piger. De fleste menige har været under striks militær disciplin.

Mvh. Jan

Lisbeth Toft Lauritzen

Tak til dem, der har svaret. Jeg er på linje med Jan, jeg kan heller ikke finde nogle fødsler i den relevante periode. Jeg havde ikke forventet at finde et spansk navn i kirkebøgerne, men en fødsel i 1809 kunne også bruges - og den finder jeg altså ikke. Jeg skrev indlægget i det håb at der måske var andre, der forskede i samme familie og eventuelt havde en forklaring. Men jeg må nok aflive myten om en spansk forfar, i hvert fald indtil der eventuelt dukker andre oplysninger op.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com