Spørgsmål i forbindelse med beskikkede værger ved skifter

Startet af Helle Rossini Hansen, 09 Nov 2015 - 15:04

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg har et spørgsmål!

Min ane Alexander Rosini efterlader nogle penge til sin nevø Antonius og hans to børn.  Alexander døde i 1838, men da skriftet tager flere år, bliver arven først udbetalt i 1841.

Da Antonius' børn er mindreårige blev de beskikket en værge, Købmand J. C. Sølling af Hillerød, under behandlingen af skiftet, og da de stadig var mindreårige ved udbetalingen af arven, blev beløbet indsat i Helsingør Overformynderi.

Nu kommer spørgsmålene, i 1841 finder jeg pludselig ud af, at værgen for Antonius' børn nu er, Købmand Theilland af Helsingør, under hvilke omstændigheder bliver den beskikkede værge overført til en anden?, og hvis dette sker, hvad er processen? og under hvilke arkivalier kan jeg finde noget omkring skiftet af værgen? Jeg går ud fra at det skal ske formelt for at beskytte børnenes interesser.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Grethe Leerbech

Hej Helle
der kan være flere årsager. Antonius kan være flyttet til Helsingør fra Hillerød.
Helsingør Overformynderi kan mene at en mere tillidsfuld person boende i Helsingør er bedre formynder. Antonius kan være syg, død osv. eller giftet sig igen osv.

1. Hvilke ændringer er der sket med Antonius og børnenes liv i perioden
2. Kan du i overformynderiprotokollerne se, hvornår skiftet er sket- der må i perioden være foretaget nogle optegnelser heraf. 38-41
3. Er købmanden i Hillerød gået på pension, er død, konkurs, flyttet eller lign.
4. Tjener Antonius hos købmanden i Helsingør - altså har skiftet arbejde
5. Behandlingen af skiftet har taget flere år, så må der også være flere møder i de år, hvor ændringen kan være sket. Kan du komme til at læse referaterne fra disse ændringer
Så du kan se der kan være flere årsager.

Men prøv med nr. 1 først så nr. 3 om købmanden og se så om du kan finde protokollerne fra overformynderiet i Helsingør.

God fornøjelse
mvh
Grethe


Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ