Problem med bemærkning ved fødsel -Hvad betyder de?

Startet af Mona Rasmussen, 06 Nov 2015 - 06:49

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej


Jeg har et problem med nogle bemærkninger ved en fødsel. Da det er en nulevende person, har jeg valgt kun at lægge bemærkningen ind. Personen er bortadopteret i 1942, men der står en hel masse datoer og bynavne, som jeg ikke rigtig forstår betydningen af.

Det kan være, at de sket ikke har nogen betydning for mig, men jeg vil bare være sikker.

På forhånd tak


Venlig hilsen

Mona Rasmussen

[vedhæfting slettet af admin]

Aase Madsen


Det ser da mærkeligt ud at Aarhus politi skal have alle disse oplysninger i 1963, og at du har fundet det i en kirkebog med fødsler.

Jeg kan forstå at der bliver skrevet om dåben, men det andet virker mærkeligt i en dåbsprotokol.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Gitte Johansen

#2
Kan han ikke bare f. eks have ansøgt om et pas eller lignende i 1963, og Århus Politi så har fået en kopi af dåbsattest?

Jeg kan se, at sognet skriver ret meget om de forskellige børn i bemærkninger.

Der er en mere, hvor der står Randers Politi osv på samme side.

Eller en arvesag??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Ja, det ser ud som om forskellige myndigheder har udbedt dåbsattester ("Att. t. .." står vel for "Attest til .."), og præsten/degnen i det pågældende sogn har noteret når de blev afsendt. Der er sikkert blevet sendt attester om os alle sammen, det er så bare ikke alle kirkebogsførere der har skrevet hver eneste ind.

Pasansøgning er et godt bud.

En anden ting der lige slog mig: Han/hun var 21 år i 63, hvilket også var myndighedsalderen 1922–69 (og valgretsalder 1961–71). Det kan måske have noget med det at gøre.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mona Rasmussen

Hej

Tak for jeres svar.

Det kan ikke være arvesager, for jeg ved hvornår adoptivforældrene er døde, og det er der vel også lidt for mange datoer til. Så det  må nok være, som I foreslår, kopi af dåbsattester, der er sendt af sted. Altså har det ingen betydning i min søgen efter biologisk ophav.

Så var den mulighed der heller ikke, men så må jeg jo bare søge ad anden vej.  ???

Venlig hilsen
Mona

Mikkel Eide Eriksen

Hej Mona

Har du undersøgt faderskabssagen og adoptionsbevillingen? De to første indførsler "Fadersk. ved Aarhus Politi 11.6.41." og "Kgl. Adopt. Bev. af 17.3.42. Randers Amt d. 11?-7-1942." må vel kunne findes i Århus politis/Randers amts arkiver?

Der skal nok søges om tilladelse indtil 2017 hvor data bliver tilgængelige (75-års-reglen).

Der henvises også til en dåb i Hobro, har du kigget nærmere på den?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mona Rasmussen

Hej Mikkel

Ja, jeg har set indførslen i Hobro KB også.

Jeg har sådan set styr på forældrene.

Moderens familie er helt opklaret, og den eneste jeg ikke kan kortlægge er barnefaderen.

Jeg har intet på ham, udover fødslen, men til gengæld ved jeg så at sige alt om hans søskende.

De er alle født og gift i Mørke sogn, og via børn har jeg så kunnet følge dem i Århus, men faderen her er så meget yngre, at han, hvis han er gift sikkert er blevet det i Århus. Så det er lidt svært at komme videre med. Han har ikke været fadder til niecer og nevøer.

Venlig hilsen
Mona

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Hmm, ja. Det er sjovt som det ofte bliver meget sværere at finde folk jo længere op i tiden man kommer.

Når han ikke er fadder, kan han måske være død eller udvandret? Ellers har jeg ikke lige nogen gode ideer...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Marie Holck

Citat fra: Mona Rasmussen [3092] Dato 06 Nov 2015 - 13:13
Hej

Tak for jeres svar.

Det kan ikke være arvesager, for jeg ved hvornår adoptivforældrene er døde, og det er der vel også lidt for mange datoer til. Så det  må nok være, som I foreslår, kopi af dåbsattester, der er sendt af sted. Altså har det ingen betydning i min søgen efter biologisk ophav.

Så var den mulighed der heller ikke, men så må jeg jo bare søge ad anden vej.  ???

Venlig hilsen
Mona

Arvesager kan vel ikke helt udelukkes, da personer adopteret før arveloven i 1956, også var arveberettiget efter de biologiske forældre (medmindre adoptivforældrene havde frasagt sig dette på vegne af barnet).

Mona Rasmussen

Hej Anne Marie

Det er ikke arvesager fra bio. forældre.

Pågældende vidste intet om, at han/hun var adopteret før 2001.

Så man kan nok gå ud fra, at adoptivforældrene har frasagt sig arv fra biologiske forældre.

mvh
Mona