Danmarks Adels Aarbog versus www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel?

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 02 Nov 2015 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Kære alle, her stiller jeg et - for mange - sikkert trælsomt og godt fortærsket spørgsmål:

Man ved, der er en del kludder i sidstnævnte, men hvorledes kan man være vis på sandsynligheden af de reviderede bud i førstnævnte?

Tvivlen vedbliver med at eksistere, hvilket da også er til at acceptere, men hvem har en mening herom?

Den umådeligt belevne Finns samling er ikke spor ringe (formuleret på bredt jydsk), og jeg mere end skeler dertil, tør jeg godt afsløre!

Der hersker ingen som helst tvivl om, hvem jeg er datter af (!) - men tre gange bla...

Ét af mange eksempler er den lille Bodil Rodsteen, som, jeg tror, er en Jensdatter og ikke barn af Markor.

Mit personlige anebøvl begyndte oprindeligt med Johanne Eriksdatter Grøn, og der er nærmest lige så mange bud, som der er individer.

Det er overordnet set én stor familie, og jeg støder ustandseligt på "de gode gamle", men ét er hypotese og sjov, og jeg synes, det er både forkert og kedeligt, at så mange fantaserer sig livligt frem og sidenhen fremlægger noget fabrikeret som kendsgerninger.

Dét er der ikke noget ved; veritas vincit!

:)

Gode tanker fra Charlotte...

Finn Holbek

Kære Fogsgaard

Finn Gaunaa bringer ikke kildeoplysninger på sin hjemmeside (roskildehistorie.dk), så årsagen til at han har valgt at se bort fra Troels Dahlerups artikel om de ældste led af Rodsteen-slægten i DAA 1963, må stå hen i det uvisse.

Dahlerups opstilling er funderet i primærkilder, lån evt. DAA 1963 på biblioteket.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Christian Konstmann Autzen

Finn Holbek gør et utroligt og godt seriøst arbejde med adelsslægerne - på sin hjemmeside.

For at sikre mod ulødige hjemmesider, og de findes ikke kun inden for adelsslægerne, kunne det måske være en ide at få opstartet et forum, hvor en lille kreds af seriøse slægtsforskere samles og diskuterer og finder frem til og "endeligt" fastslår, hvem der er hvem - her således inden for adelen.

Denne kreds kunne så efter min bedste overbevisning tillige have deltagere fra vore universiteters historiske forskningscentre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Marie Holck

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 03 Nov 2015 - 09:49
Finn Holbek gør et utroligt og godt seriøst arbejde med adelsslægerne - på sin hjemmeside.

For at sikre mod ulødige hjemmesider, og de findes ikke kun inden for adelsslægerne, kunne det måske være en ide at få opstartet et forum, hvor en lille kreds af seriøse slægtsforskere samles og diskuterer og finder frem til og "endeligt" fastslår, hvem der er hvem - her således inden for adelen.

Denne kreds kunne så efter min bedste overbevisning tillige have deltagere fra vore universiteters historiske forskningscentre.

Hilsen
Christian

Glimrende forslag, men hvem og hvad afgør, hvornår en person er en seriøs slægtsforsker?

Finn Holbek

Jeg har før foreslået at DIS-Forum oprettede en decideret adelsgruppe, så man kunne have disse spørgsmål samlet for sig selv.

- og tak for respons  :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Anne Marie Holck

Citat fra: Finn Holbek [75] Dato 03 Nov 2015 - 11:01
Jeg har før foreslået at DIS-Forum oprettede en decideret adelsgruppe, så man kunne have disse spørgsmål samlet for sig selv.

- og tak for respons  :)


Givetvis en god mulighed for at afdække en række spørgsmål desangående - og måske også en glimrende mulighed for at 'lokke' professionelle historikere til.

Christian Konstmann Autzen

Anne Marie Holck skriver:

Glimrende forslag, men hvem og hvad afgør, hvornår en person er en seriøs slægtsforsker?


Ja, det er jo altid spørgsmålet; men da en oplysning skal kunne bekræftes via et grunddokument, f.eks. en notering i en kirkebog, testamente, skifteudskrift, retsprotokol eller lignende, så burde det jo ikke være så svært endda.

Jeg har aldrig gået på universitet eller højere læreanstalt, men det er min opfattelse, at der skal kunne bevises noget før det kan tages som sandhed. Og derfor min opfordring til, at der også kommer personer med fra universiteternes historiske forskningscentre.

Hvem der kan kaldes seriøs slægtsforsker, er da et godt spørgsmål. Men Finn Holbek (hjemmeside med dansk adel) kunne jo være en af dem, det kunne Svend Jacobsen fra Frederiksberg i hvert fald også (forsker i efterkommere af herredsfoged Troels Winther), og andre kender måske også en og anden, som kunne komme i diskussion.

Jeg forestiller mig, at det er universitetsverdenen, som kommer til at stå som opstarter og driver af en sådan gruppe; altså er overordnet ansvarlig for dette meget værdifulde arbejde.

Denne beslutningsgruppe skal så mødes med jævne mellemrum (afhænger givet af antallet af sager) og tage stilling til indstillinger. Sådanne indstillinger kunne så diskuteres forud, og sådan at mulig bevisførelse kunne tages frem og vurderes i en bredere kreds - f.eks. på DIS-Danmark's hjemmeside.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

C. C. K. Fogsgaard

Kære Anne Marie, kære Christian og kære Finn (det var såmænd Finn Josef Skeel Holbeks "samling", jeg refererede til i mit indlæg - jeg havde svedt Finn Gaunaa ud):

Det er en fornøjelse at få jeres besyv med og mange tak for disse inputs!

Jeg slutter mig til jer; der er himmelvid forskel på "slægtsforskeres" engagement eller mangel på samme, ligesom mange ivrer efter at finde noget, som ikke er der.

I dette regi befinder jeg mig på et unævneligt stadium og kan slet ikke tillade mig at kritisere, men jeg evner dog at skelne mellem skidt og kanel - det kniber svært med lødigheden i rigtigt mange tilfælde.

Svend Jacobsen har noget undervejs, ved jeg via én af mine andre slægtninge, som selv går meget grundigt til værks; den rygende pistol modsvarer her en brændt kirkebog, men de to herrer reder trådene ud, er jeg vis på.

Der er dog også adskillige endog meget pålidelige folk, som hver især med tilsyneladende utrættelighed udfører prægtigt arbejde; én, som lægger al sin flid og ære i kun at viderebringe verificerbare oplysninger og ligeledes udstiller tvivlstilfælde, tager jeg hatten af for!

Det er ikke så ligetil, folk har ej heller været lige trofaste etc., men helt kedeligt er det altså ikke!

Endnu en gang værdsættes disse svar, og Charlotte saluterer...

Masser af gode tanker!

:)


Gode tanker fra Charlotte...

Steen Thomsen

Ja der er lidt sørgeligt at se at så mange bare skriver ukritisk af efter Roskildehistorie.

Tillad mig i al ubeskedenhed at gøre opmærksom på mine oversigts-stamtavler for ca 130 adelsslægter, og mine bemærkninger til adelsaarbogens stamtavler. Begge dele findes her:

   http://www.danbbs.dk/~stst/slaegt_dk/mainpage.htm

under overskriften Adel hhv Danmarks Adels Aarbog.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/