Jordmorprotokoller

Startet af Alice Neertoft, 31 Okt 2015 - 14:03

Forrige emne - Næste emne

Alice Neertoft

Hvor finder jeg noget om en jordmor fra ca. år 1834 i København (Tårnby) - ansøgning / bevilling o.lign.
På forhånd tak for hjælpen.
Alice Neertoft

Knud Haaning Andersen

Hvis der findes noget om jordmødre på den tid, skal det findes i områdtets lægedistriks arkivalier. Alternativt kan der måske findes noget i amtsarkiver og herredsfogedarkiverne. Brug Daisy til søgningen.
Venlig hilsen
Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
Hjemmeside:http://knudhaaning.dk
http://knudhaaning.dk/
Med i Facebookgrupperne Forum for Slægtsforskere og DNA og Slægtsforskning

Mikkel Eide Eriksen

I selve Tårnby skal du se i lægedistriktet som kan slås op på Daisy.

Dog er der også i 1800-tallet en del arkivalier fra Fødsels- og plejestiftelsen ang. jordemødre (samtidig med at lægedistrikterne oprettedes blev det lovpligtet at distriktsjordemødre skulle forbi Kbh og aflægge eksamen. Nu var det ikke længere i sig selv nok at være en erfaren kvinde fra sognet).

Jeg har remset nogle af arkivalierne op her (Daisy er opdateret siden da så links virker ikke, men :
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,97144.msg514050.html#msg514050

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mogens Fabritius

Lige en rettelse.. Det hedder "Jordemoder" med et "e" ellers virker Daisy ikke... Der findes Jordemoder protokoller, og de har den særlige egenskab at der (burde) står hvor mange fødsler en kvinde har gennemgået, så hvis nogen har haft noget forarbejde før et ægteskab, så afsløres det ofte her... dem jeg kender til ophørte sidst i 1930erne... I mit tilfælde var 1937 lige med... /Mogens Fabritius..

Anne Marie Ungar Thomsen

Hej Alice
Min tiptipoldemor tog jordemoder eksamen i år 1834, hvilket jeg fandt i Den Kgl Fødsels- og Plejestiftelse, Protokol over jordemodereksamen 1825-1837. Desuden fandt jeg, at var registreret i Den Kgl Fødsels- og Plejestiftelse, Fortegnelse jordemødre i København her af Staden 1838 (1835-1842). Søg på Daisy. God jagt.
Vh Mie
Venlig hilsen Mie (Anne Marie) Ungar Thomsen
mie.thomas@email.dk

Birthe Eis Grøndahl

Hej Alice.
Min mand har en formor, der var jordemoderelev på Fødselstiftelsen 1832-1833, jeg fandt en masse om hende, eksamen med mere. I Daisy hedder arkivskaberen "Den Kongelige Fødsels- og Plejestiftelse".
Hilsen Birthe

Annette Mülich

Hej.

Jeg har også en jordemoder tilbage i familien hun levede fra 1812-1853. Hende kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at finde noget om uddannelse osv,
Men der ligger ikke noget materiale ude på nettet, man skal forbi Rigsarkivet ikke?????
Mvh Annette

Birthe Eis Grøndahl

Dette svar er til Annette Mülich.
Min mands jordemoder var fra Ringkøbing Amt, hun søgte om at blive "kongekone" (gratis oplært til jordemor), og amtet bekostede hendes rejse og sørgede senere for at hun fik embede, og de bekostede også hendes første redskaber. Men rundt om Fødselsstiftelsen måtte hun. Det var 1832-1833.
God fornøjelse med søgningen, både til dig og til Alice.
Hilsen Birthe

Ellen Bjørn Rasmussen

Jeg vil også bare ønske god jagt. Der ligger rigtig mange arkivalier på Rigsarkivet.
Læredøtre, skal man også kigge efter på Daisy.

Min kusine og jeg har kortlagt vores 2 og 3xtipoldemødres uddannelse, eksamination, og de anbefalinger, de er blevet givet med på vejen. Deres afskedigelse efter ansøgning mm.

3xtipoldemor blev optaget på Fødselsstiftelsen i 1801.

Hilsen Ellen R.
4900

Alice Neertoft

Bedre sent end aldrig.
Mange,mange tak for jeres hjælp og svar.
Alice

Laila Olsen

Der findes en publikation i 2 bind "Danmarks Jordemødre" udgivet af Den almindelige danske jordemoderforening!

Første del kan findes på nettet ved at google "Danmarks Jordmødre.doc" - men om der er "bid" véd jeg ikke.

bind 3 indeholder en del biografier - den er jeg desværre ikke i besiddelse af!
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Jeg kom lige i tanke om min formoder Karen Marie Tofte f. Bering, der var distriktsjordemoder i Svaneke fra 25. november 1808 til sin død 1820. I 1812 og 1813 klagede hun til byfoged Kofoed over at to lokale kvinder udførte jordemoderarbejde i hendes distrikt. De to kvinder udtalte selv at beboerne foretrak at bruge dem istedet for min ane (jeg tolker det som at hun har været svær at omgås, der er også en del palaver om hende og manden i København):

Citat"Adser Rasmussens Enke blev fremstillet som forklarede at være henved 80 Aar gammel, at hun har betjent Barselskoner i henved 40 Aar, at hun har betjent adskillige siden hun sidst herfor blev dømt ved Politieretten nemlig 10 October 1812, men at hun ej kan opregne disse. Hun kan ej blive fri for at paatage sig denne Forretning da Folk idelig overhænge hende derom og sige at de aldeles ikke vil betjenis [de..] af den beskikkede Giordemoder. Aftraadte. Igjen fremstod Jens Svends Kone som forklarede: at hun har brugt at betjene Barselskoner førend Madam tofte blev ansat her og at hun, siden hun herfra sidst blev dømt den 10 October 1812 har betjent Anders Michaels Hustrue, Johan van Sosens Hustrue, Jørgen [Glosens] Datter, Peder Jensens Datter, hun har betÿdet dem at de skulle gaa til den beskikkede Gjordemoder men de har sagt at de ej ville bruge hende i hvor de end skulle faa hjelp."

Adser Rasmussens enke har enddog betjent byskriver Madvig ved hans datters fødsel 22. december 1812 (Madvig udgjorde sammen med Kofoed politiretten). Ved begge klagers behandling dømmes de to kvinder til at betale mulkt. Kilde: Svaneke Byfoged politiprotokol 1741-1823, indførsler fol. 255r og 263v samt tilhørende dokumenter.

Så hvis man har distriktsjordemødre i slægten kan det måske være værd at kigge i politiprotokollerne, de kan sige lidt om hvordan lokalsamfundet opfattede dem :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986