Augusta Gustavson i Holstebro arresthus 1885, oppslag i Rigsarkiv Viborg

Startet af Rune Roalkvam, 29 Okt 2015 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

#30
Hej Gitte!

Flot

Det er så denne fæstemand (med den svenske hustru), der har udstedt Augustas fæsteseddel
- MEN har hun fået den på hans kontor (et eller andet sted) i Aarhus  ???
- og eventuelt hvornår?


Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 2, 751/domkirkepladsen, 4, FT-1880, a4181

Hans Ditlev Weinchenck 61 Ugift   Krummerup Sogn  
Nicolai Frederik Schilling 29 Gift   Hammel – gift 1875 i Hammel (Skanderborg amt)
Petrouella Vilhelmine Schilling 42 Gift   Sverrige – født Winquist i Åsum Sogn d. 25. jan. 1837
Joahn Anton Rozzi 31 Gift  Husfader, Conditor Schveiz  
Anna Rozzi 30 Gift   Schveiz  
Margrethe Elga Rozzi 3 Ugift   Aarhus  
Annette Stephane Rozzi 1 Ugift   Aarhus  
Nicolaus Valentin 33 Gift   Schveiz  
Anton Rozzi 18 Ugift   Schveiz  
Johanes Christiansen 21 Ugift   Sverrige  
Julius Christensen 16 Ugift   Aarhus  
Niels Eriksen 15 Ugift   Yderup  
Caroline Marie Jørgensen 22 Ugift   Skanderborg  
Ravnhild Augusta Henriette Birgitte Rafn 17 Ugift   Aarhus

--------------

Schilling ses ikke bosat Domkirkegaarden 4 (matr.751)  FT1890 (ejeren er conditor Rozzi)

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=60862&side=6&kb=Folketælling: Århus, Hasle, Århus, Domkirkegaarden, 1890&height=622


---------------------

Specielt til EVA

Augusta var IKKE i Horsens (Skanderborg amt) - men i Holstebro (Ringkøbing amt 1884-1885).


Jeg ser ikke Augusta som udvist i databasen - http://ddd.dda.dk/immibas/immibas3.asp

Men alle er ikke indtastet endnu.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Eva Morfiadakis

Hej,

jag tog fel på fängelse. Holstebro, då känns Grenå som närmaste hamn?

Eva M
Eva M

Thestrup-Bjørn

Det slår mig pludselig – kan der mon være en faderskabssag  ???

Den kunne eventuelt give flere oplysninger om Augusta.


Ved Augustas søns dåb (1885) i Gimsing kirke (Karl Vilmer Pedersen) har hun åbenbart oplyst, at den udlagte barnefader var Jens Kristian Pedersen

opslag 21 (nederst)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=162526#162526,27307402

Det samme har hun oplyst ved fødslen i Holstebro arrest – opslag 91
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164251#164251,27581882


Den udlagte Jens Christian Pedersen har jeg en del om (født 1860 i Møborg) – så hans herkomst og skæbne skal vi IKKE bruge tid og plads på her.......


Han må anerkende faderskabet, for han (og hans senere hustru) er faddere for Karl Vilmers ene søn i starten af 1900-tallet.

-------

Hvem kan hjælpe med at finde en faderskabssag?

- ses måske i Holstebro købstad
- måske i Hjerm-Ginding herred (eller måske i Skodborg herred, hvor faderen er født).

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rune Roalkvam

Jeg fant akkurat en ny interessant opplysning i "Från Norge hemsenda personer": Augusta ble sendt hjem til Sverige fra Norge etter husforhøret i Kristiania 1897. Se lenke under. Kanskje fins det mer i originalkilden i Värmlands läns arkiv, det er vel i Karlstad? Alt etter et halvt år (10 juni 1898) dør datteren Thora i Kristiania, det tyder på at hun har returnert til Norge snart etter forhøret i Sverige. I 1900 er hun også i Kristiania sammen med den gjenlevende datteren Asta Kristine, ved folketellingen der.

https://sok.riksarkivet.se/fritext?Sokord=Hems%C3%A4nda+fr%C3%A5n+Norge&FacettFilter=register_facet%24Brott+och+straff%3A%7Cregister_facet%24Brott+och+straff%2FHems%C3%A4nda+fr%C3%A5n+Norge%3A&FacettState=VUy2Og%3Ao%7ClWzRKQ%3Ac%7Cundefined%3Ac%7C&page=360&postid=Hemsanda_525&tab=post#tab

Eva Morfiadakis

#34
"På fri fot med pass och järnvägsbiljett till Edane."

Hon får pass och fri biljett till Edane. Du får kontrollera om hon kom dit i inflyttningslängden.

Jag kontrollerade. Hon blir inte inskriven 1897-1898. Det skulle hon kanske ändå inte bli med tanke på att hon lämnat utan attest.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Arkivalien AII:13 är inte scannad ännu. Jag la in den på bevakning men det kan ta flera år innan den är klar.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg fikk en mailadresse til arkivansvarlig i Gräsmark som også arbeider i Värmlandsarkivet. Jeg tar kontakt med henne i morgen for å prøve å få kopi av originalforhøret i Sverige og høre om hun har tilgang til andre relevante arkiv i tilknyting til utvisning og Augusta sin reide tilbake til Norge igjen.

Ved forhøret burde de sjekket kirkeboken og konstatert at hun ikke var født i Brunskog....

Eva Morfiadakis



Hej,

Jag tror inte man gjort så mycket för att kontrollera hennes uppgifter. Hon har sagt att hon var senast skriven i Edane och dit har man skickat henne för att de skulle ta hand om saken. Det var den församling som man senast var skriven i som hade skyldighet att ge fattigvård.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Ransäters kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/VA/13426/A II a/2 (1896-1902), bildid: 00042500_00249

Troligtvis har hon skickats till Ransäter för det var ju där hon var skriven. Se s. 574.
Men hon har aldrig blivit utskriven därifrån såvitt jag kan se.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Ja, hun skrives i Ransäter fra 1873-75-forhøret og helt til 1900-tallet. Familien/Augusta er oppgitt slik (sidetall i parantes):

1871-75a (268) Ransäter Boråshöjden = Sten: Fra Sunne 19/9 1873. Augusta: Vistas i barnhemmet i Sunne...
1871-76b (287) Ransätersskog: Augusta vistas i barnhemmet i Sunne.
1871-75c (263) Loslätten. Ingen merknad Augusta

1876-80a (252) Loslätten. Ingen merknad Augusta
1876-80b (261) Boråsen. Augusta: Borta men hvarest?

1881-85a (260) Boråsen. Augusta til s. 499 i 1882
1881-85b (499) Lösdrifvare

1886-90 (491) Lösdrifvare. Boråsen obef.

1891-95 (501) Qvarstående obefintlige

1896-1902 (574) Qvarstående obefintlige

1903-09: Ingen Augusta under "i församlingen skrifne", finner ingenting om obefintlige.

Er denne nest siste (96-02) det samme som du Eva refererer til (i ArkivDigital får jeg "Bild 2790/sid 574 på denne), eller er det noe annet?

Som det går fram av dette, er Gräsmarks-Augusta hele denne perioden skriven i Ransäter, uten tilknytning til Brunskog, der hu var på barnehjem fra ca 2-års alderen.

Vi kan vel ennå ikke være sikre på at denne Gräsmarks/Ransäters-Augusta er den samme som er i Norge/Danmark selv om vi ikke har andre kandidater? Kanskje detaljer i forhøret som ikke går fram av oppsummeringen gir flere spor. Vet du hvor slike forhør ble gjort? På gensen? I Arvika? Hun var tydeligvis ikke kommet fram til Edane på forhørstidspunktet.

Eva Morfiadakis

#40
Hej,

jag tror att det gjordes i Karlstad, kanske i arresten på länsfängelset i Karlstad. Det är ju ett beslut från Kungl. Majt:s Befallningshavare, dvs Landskansliet.

Hon var ju också brottsling i svenska ögon - lösdrivare.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg sjekket Augustas danske sønn Karl Vilmer Petersen (med t), død 5 aug 1949 i Lemvig, Ringkøbing - se bilde. Det står der "Jens Christian Petersen og hustru Augusta Gustavson" om foreldrene. Burde vi sjekke om Jens Christian Petersen og Augusta ble gift?? Søke på Augusta Petersen?? Eller er det bare en "forskjønning" av realitetene?

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag tror det är en förbättring. Jag tror man ska försöka finna honom i FT 1890 eller se hans konfirmation.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

#43
Jeg har problemer med å finne Karl Vilmer i folketellingene, gjør det kanskje på feil måte. Har søkt i konfirmasjonslistene for Holstebro, Hjerm, Gimsing, Vandfuld uten hell. Kanskje du Bjørn har oversikt over Karl Vilmers bevegelser? Jeg har funnet de fleste dåpsinnførslene til barna hans. I 1913 er  som Bjørn skriver bestefar Jens Chr. og kone blant fadrene, men det står ikke hva konen heter. Vet du Bjørn hva konen til Jens het? Det er selvsagt viktig å slå fast om det  var Augusta eller ikke.

Thestrup-Bjørn

Karl Vilmer bliver sat i pleje – præcis hvornår ved jeg ikke.

MEN han bor FT1890 i Sevel Skovby (Ginding, Ringkøbing) som plejebarn hos Jens P. Jeppesen
Konfirmeret 1899 i Sevel kirke

Hans far
Jens Christian Pedersen bliver gift 1889 i Humlum med (en svensker!)
Lovisa Christiana Larsdotter (f. 1864 i Rörö, Öckerö, Bohuslän)
- de er sammen til deres død, så det var altså hende, der var fadder i 1913 (ikke Augusta).

Jens Christian Pedersen bliver IKKE gift med Augusta, så det er forkert, at hun ved Karl Vilmers død 1949 står som "hustru".

-----------

Se igen mit Svar 32 Dato: 25 November 2015, 13:18:45

Hvor jeg bl.a. skriver:

Hvem kan hjælpe med at finde en faderskabssag?

- ses måske i Holstebro købstad
- måske i Hjerm-Ginding herred (eller måske i Skodborg herred, hvor faderen er født).

--------------------------------

Den kunne måske give flere oplysninger om Augusta = fangen i Holstebro Arrest (1884-1885). 


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rune Roalkvam

Da er det oppklart! Takk! Vi prøvde å finne farskapssaker for to av den norske Augustas uekte fødsler, men uten hell. Det ble visst ikke automatisk opprettet farskapssak dersom faren i utgangspunktet tok på seg dette ansvaret. Men forholdene var kanskje annerledes i Danmark.

Ole Bech Knudsen

Hej,

Jeg har gennemset Hjerm-Ginding herreders alimentatiosprotokoller.
Der findes 2 stk., nemlig 1865-1890 og 1879-1900 med navneregistre.
Men her ses Jens Chr. Pedersen eller Augusta Gustavson ikke nævnt.

Ligeledes har jeg gennemset Ringkøbing amts journaler med navneregistre fra 1885-1889.

Heller ikke her ses Augusta Gustavson nævnt.

Jens Chr. Pedersen har tilsyneladende påtaget sig at betale for barnet uden faderskabssag.
Han har jo også senere tilknytning til Karl Vilmer Petersen.

Augusta er helt tydelig en omstrejfer, som så vidt muligt har undgået at vise papirer hos sine arbejdsgivere. Hun har muligvis ikke haft nogen skudsmålsbog eller tyende-bevis.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Rune Roalkvam

Takk til Ole igjen for arkivsjekk! Selv om vi ikke har knyttet verken den svenske, norske eller danske Augusta sammen med sikkerhet, har hun samme modus operandi alle steder - en egen evne til å unngå registreringer, papirer og myndighetsovervåking. Det er all grunn til å ha et kritisk forhold til hennes egne opplysninger som på den tid ikke lot seg kontrollere med et tastetrykk.

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/?postid=ArkisRef+SE%2FVA%2F15331

Det finns handlingar från Ransäters kommunarkiv på Värmlands kommunarkiv. Min erfarenhet av den tidens fattigvård säger mig att Ransäter bör ha varit inblandat när hon blev utvisad från Norge. Hon fick pengar och biljett till Edane/Arvika men jag tror inte den kommunen fortsatte att hjälpa henne. Det var Ransäter där hon var sist skriven som hade skyldighet.

Eva M
Eva M

Kirsten Didriksen


Det er en Jens christian Pedersen Holstebro, som fadder ved Karl Vilmers' søns dåb i Ramme 16.2.1913 (barnet kom til at hedde Jens Christian) det må næsten være bedstefar  ;) ser ham ikke som fadder senere!

Rune Roalkvam

Ja, det er nok bestefaren og hans kone. Det viser at alle bånd ikke ble brutt selv om Karl Vilmer vokste opp i fosterhjem. Men bestemor Augusta forsvinner ut av de danske kilder, ser det ut til. Spørs om ikke hun returnerte tilbake til Norge der hun kom fra. Vi bør nok lete i fattigprotokollene for Kristiania for mulige spor.

Rune Roalkvam

Jeg har nå fått kopi av forhøret med Augusta 17 des 1897 (vedlegg). Det er ingen andre opplysninger som kommer fram der - bortsett fra at hun ikke vet om foreldrene lever.
Men jeg fikk vite at arkivet etter Brunskog Missionsförening er bevart i Föreningsarkivet i Värmland, så det kan være noe å hente der. Jeg finn en mailadresse og vil ta kontakt med det første. Ellers er det fattigvesenarkiv fra Ransäter og Gräsmark, men de må gjennomgås fysisk.

Barnehjemmet i Edane ble etter nedleggeslsen i 1880 gjort om til misjonshus. Det ligger like over grensen til Lerhol, derfor brukes begge stedsnavnene i kildene. Det finnes et par postkort av det:

http://www.bygdeband.se/sverige/varmlands-lan/arvika/brunskog/lerhol/gamla-missionshuset-kyrksvangen/bild/699258/

http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=558160

Det har adressen Kyrksvängen 9 i Edane, og på Google street view er det tydelig at det står ennå, omgitt av gamle bilvrak...

Det finnes to publikasjoner om Brunskogs missionsförening som muligens kan lånes via bibliotekstjenesten i Sverige. Der er det trolig mer opplysninger om barnehjemmet:

Missionsrörelsen i Brunskog 1860-1960 / [red.-kommitté: Göran Hagegård ... ; utg. av Brunskogs evangelisk lutherska missionsförening och Brunskogs missionsförsamling] ; [teckningar: Sigurd Hagegård]

Hagegård, Göran, 1907-1998 (redaktör/utgivare)
Brunskogs evangelisk lutherska missionsförening (medarbetare)
Brunskogs missionsförsamling (medarbetare)
[Edane] : [Utg.], 1960
Svenska 73, [1] s.

Brunskogs missionsförsamling 1860-1935 : meddelanden från dess 75-åriga verksamhet / av J. Forslund

Forslund, Jan, 1852-1949 (författare)
Brunskogs missionsförsamling (medarbetare)
Brunskog : Församlingen, 1935
Svenska 64 s.

[vedhæfting slettet af admin]

Rune Roalkvam

Jeg har nå fått kopier av de relevante sidene av de to publikasjonene. Det er selvsagt ingenting om konkrete personer, men likevel en del interessant stoff om hvordan barnehjemmet ble stiftet, hvor mange barn (stort sett jenter) som var der - 15-20 hvert år - og hvem som var ansatt. Fikk bekreftet at det huset som fortsatt står, var det opprinnelige barnehjemmet (men renovert og sikkert noe ombygd i to omganger).
Foreningsarkivet i Värmland, som sendte meg kopiene, har ikke arkivmateriale fra den aktuelle tidsperioden. Det er selvsagt en teoretisk mulighet for at et annet "utsocknes" barn med samme navn har bodd på barnehjemmet, men ikke er konfirmert der og dermed ikke innført i Brunskog-kirkebøkene. Det blir som å lete etter en nål i en høystakk, så vi får leve med den (veldig) lille usikkerheten og holde på Gräsmarks-Augusta som vår dame. Koplingen er jo sterkest mellom henne og den norske Augusta siden denne konkret nevnte dette barnehjemmet. Men den danske nevner jo også Brunskog som fødested - der hun beviselig ikke er født - og sammen med opplysningene om Danmarks-oppholdet til den norske Augusta mener jeg knytter disse tre kvinnene sammen til samme identitet. Såpass usikkerhet er til å leve med i slektsforskning, det sies jo at 5-10% av alle fedre innført i kirkebøkene er feil.... Men vi leter videre i norske kilder der kanskje sjansen er størst for å finne nye opplysninger.

Bildet viser barnehjemmet fra 1865 (fra 1863 bodde jentene hjemme hos bestyreren), som ble omgjort til misjonshus i 1880.

[vedhæfting slettet af admin]

Rune Roalkvam

Jeg fikk fra foreningsarkivet i Värmland noen utklipp av misjonsforeningens referater. I det eldste, fra 1866 (vedlegg), står det spesifikt at det er et barn fra Gräsmark, faktisk det eneste av ti barn der hjemforsamlingen betaler for oppholdet. Augusta ble sendt på barnehjem i Lerhol før familien flyttet til Östra Ämtervik i 1864 (det går fram av flytteattesten 1864), så jeg holder en knapp på at det er Augusta det er referert til. Det bør selvsagt sjekkes med kommunearkivet for Gräsmark. Fram til ca 1870 er det bare 9-10 barn på barnehjemmet, og kildene sier en del om hvordan huset var innredet og hva driften og undervisningen besto av. Med så få barn, er sjansen for to samtidige Augusta Gustafsdotter ytterligere redusert.

[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis

#54

Före 1863 hade kyrkan hand om fattigvården, efter 1863 var det kommunalnämnden i den borgerliga kommunen. Det här ärendet började kanske medan det ännu var kyrkans ansvar. I protokollen för sockennämnden kan det finnas anteckningar.

Eva M

PS Protokoll finns 1862/1863 men är ännu inte scannade på svar.
Eva M

Rune Roalkvam

Jeg ser på ArkivDigital er det for Gräsmark en del protokoller: "Sockenstämmans protokoll och handlingar" og "Kyrkostämmans protokoll..." Er dette det samme som du nevner? Jeg ser det er mye skolestoff i disse protokollene, men det er ganske tidkrevende å gå gjennom. Så hvis det ikke er håp om å finne noe der, vil jeg ikke bruke tid på det.

Eva Morfiadakis


Jag menade sockenstämman (ibland också kallad sockennämnden) Det är KI:7 som slutar 1862. Börja bakifrån. Titta också i KII:1.

Eva M
Eva M

Rune Roalkvam

Hei igjen! Tenkte jeg måtte dele et bilde som har dukket opp av Augusta. Det er tatt ca 1918 og viser Augusta, datteren Asta Kristine og tre av hennes døtre, bl.a. min kones farmor Anna Augusta g. Raaum. Om et par uker reiser vi til Värmland for å oppsøke stedene Augusta levde, og kanskje finne nytt i Värmlandsarkivet i Karlstad.

[vedhæfting slettet af admin]