9 børn fra 1704 til 1719 i Glud - faderens efternavn?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 27 Okt 2015 - 17:59

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Min ane, Jens Rasmusen *1719  -  Vejle-Glud 1666-1730 - opsl. 236 hs nederst  -  han var den yngste af ni børn

Faderen nævnes: Rasmus Jensøn Buch, sådan hedder han ved fire andre af børnene                          Hos de tre yngste står der, at de er fra Sønderby, hos en enkelt af de andre står der, Østerby (ved Glud)

Trods disse forskelle, kan jeg vel godt regne med, at det er den samme far til børnene?
Men hvor faderens "Buch" kommer fra ved jeg ikke

Min ane, Jens Rasmusøn, nævnes ikke senere med "Buch" ej heller hans børn, men derfor kan jeg vel nok regne med, at det alligevel er den rigtige far der er fat i her?
På AO siderne ser jeg ikke andre, Rasmus Jensen

Der er fundet noget Buch familie på den nordlige side af Horsens fjord, ved at Google navnet, men??

Mvh.
Karl-Peter

A-M Jørgensen

Hej

På brejl.dk  Bjerre herred skifteuddrag ses navnet en snes gange.

f.eks denne:

144 Peder Nielsen Ladefoged i Bankehuset i Stoubyskov. 13.7.1740, fol.230.
E: Sidsel Jacobsdatter. LV: Jørgen Nielsen i Rønsholt. A: søskende Hans Nielsen i Nørby, Karen Nielsdatter g.m. Laurids Terkildsen i Åstrup, Anne Nielsdatter g.m. Poul Knudsen sst, Maren Nielsdatter g.m. Rasmus Jensen Buch sst, Karen Nielsdatter g.m. Terkild Jørgensen sst, Anne Margrethe Nielsdatter

Der er også nogen Buch i Uth sogn hvis du leder siden igennem.

I Vester Starup sogn er der et sted ved navn Puglund, der skulle angiveligt være noget som
hedder Buchlundgård, jeg kan godt forestille mig at folk som har arbejdet/er født der kunne
få tilnavnet Buch i gamle tider.

vh A-M

PS.  http://www.brejl.dk/bjerre.html     https://da.wikipedia.org/wiki/Vester_Starup_Sogn

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Hurra hurra! jeg var ved at have opgivet at modtage et svar, så det er helt overvældende, og hvor bliver man glad

Men nu foregår der endnu nogen undersøgelser, Åstrup ligger jo i Rårup sogn, så Rasmus Jensen Buch må være flyttet dertil fra Glud
Han blev gift med Ellen Jørgensdatter i Glud 1704 (1666-1730 opsl. 143 vs) - og jeg er i gang med at finde deres død i Glud, men nu vil jeg prøve i Rårup sogn - åh nej, AO går, som jeg husker lige nu, ikke så langt tilbage
Han må jo være gift igen, evt. i Rårup sogn

Mvh.
Karl-Peter