Hvilket program.

Startet af Peter Sevelsted Berthelsen, 07 Mar 2011 - 20:36

Forrige emne - Næste emne

Peter Sevelsted Berthelsen

Hvilket program skal man vælge når man ked af det gamle? >:(
Jeg har Winfam 6.02, men den har den skavank, at når man sætter den i Gedcom format så mister man alle data på valgfri felter. Som nævnt andet sted i web problemer blev mine data filer fordoblet, men jeg opdage de at jeg havde det hele på en gedcom fil i en mail som jeg så fik sat ind i programmet og det fungerer helt perfekt, men med tab af alle konfirm. og ekstra ægteskaber. Det virker irriterende. ???
MVH Peter Sevelsted.

Henrik Poulsen

Kommer nok helt an på hvem man spørger her inde... ;)

Men jeg kan da anbefale Family Tree Builder. Du er velkommen til at besøge det danske forum på www.ftb-forum.dk, hvor du altid kan hente den seneste version, få god hjælp til programmet og i øvrigt holde dig opdateret med hvad der sker.

Programmet er gratis.

Peter Bøjesen Jensen

Jeg synes Legacy er et rigtigt godt program.
Nemt at finde ud af. Masser af forskellige rapportmuligheder og godt support-forum på deres danske hjemmeside.

Men som Henrik skriver. Meningerne er nok mange. Kommer vist også an på, hvad du vil med dit program. Skal det skrive gode rapporter ud, lave gode hjemmesider eller andet.

Tror de fleste programmer har deres styrker og deres svagheder..
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Henrik Poulsen

Family Tree Builder har da vist ingen svageder.....  ;D


Det er en joke Peter  ;)


Henrik Poulsen

#5
Hej Anne ...

Tillykke med den test...

og det er da flot at se at Legacy kan nogle af de ting Family Tree Builder kan.

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

OMG... det viste jeg ikke  :o

Anette Korsgaard

Hej Peter

Da jeg skulle vælge hentede jeg alle de gratis versioner af slægtsprogrammer jeg kunne komme afsted med og prøvede dem.

Jeg bruger Legacy og har aldrig fortrudt mit valg! En stor bonus var for mig at der findes et dansk forum hvor man kan hente hjælp når man starter op (og senere, hvis noget driller) Og så er jeg udmærket tilfreds med den måde GEDCOM filer håndteres.

Jeg prøvede også FTB, men brugerfladen fungerede ikke så godt for mig som den i Legacy. Men det er smag og behag. Vil du gerne have webdelen med kan Legacy også det, men der tror jeg FTB er lidt bedre. Det betyder ikke så meget for mig for jeg bruger Joomla med det gratis plugin Joaktree, som trækker oplysningerne fra en GEDCOM.

God jagt, jeg håber du finder det rigtige for dig.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Henrik Poulsen

#9
Hej Anette ...

Rart med et seriøst indlæg. Family Tree Builder har selvfølgelig også et dansk support forum på www.ftb-forum.dk.

Men du har ganske ret i at brugergrænsefladen for de fleste gør forskellen og her bryder jeg mig bare ikke om Legacy.

Jeg vil så sige at webdelen jo ikke bare er en hjemmeside med sine slægtsdata, som Legacy tilbyder Der findes mere end 50mill slægtstræer på MyHeritage og det er en god slægtsforskning kilde, hvor jeg selv har fundet mange familie fobindelser og mange har den anden vej fundet slægtninge i mit materiale.

Familie siden fungerer også som et familie socialt netværk hvor man kan dele og samarbejde om sit slægtsmateriale, brugere kan uploade billeder, videoer og medlemmer kan holde sig opdateret op begivenheder i familien. Denne del vil Legacy formentlig aldrig kunne tilbyde.

Peter Sevelsted Berthelsen

Hej allesammen!
Jeg burde nok beskrive hvorfor jeg stadig hænger ved Winfam. Det vigtigste for mig er, at det virker mest overskuelig. Jeg kan li` at man kommer ind på en forside, hvorfra der er adgang til alle funktioner. Det har jeg ikke set i andre programmer. Minuserne er som nævnt "fritvalg felterne", men jeg savner også fortrydelses mulighed som f.ex. en papirkurv. Også at flette funktionen er som jeg har beskrevet det. Der udover kunne jeg også i udskrifter bruge, når man printer i bogform at billeder kommer med og ikke bare i formen 1 person pr side. Jeg ved ikke om andre programmer har det som jeg her beskriver. Jeg har set Lecacy og Fam. Tree.
her synes jeg at savne forsiden som beskrevet. ;D
MVH
Peter ;)

Bjarne Møller

Prøv Legacy.
Du lærer det hurtigt

Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Leif Sommerdal

Ovenstående gælder for de fleste programmer  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lars Erik Bryld

Jeg kender ikke Family Tree Builder af personlig erfaring, men der er en ret så sønderlemmende kritik af programmet her: http://www.tamurajones.net/FamilyTreeBuilder5.0.xhtml

MyHeritage Family Tree Builder opfører sig som malware, og fortjener at blive behandlet som sådan. Jeg fraråder stærkt at downloade og installere dette uopdragne program. Behandles med største forsigtighed, afsluttes skyndsomst. Permanent fjernelse kraftigt anbefalet.

Det er selvfølgelig blot en enkeltpersons mening, men hvis man jævnligt læser med på Tamura Jones's side, så får man let opbygget et indtryk af, at han virkelig ved, hvad han taler om.

Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget efter den omgang, selvom det unægteligt ser noget mere lækkert ud end Legacy.

Legacy er et ganske fint program (sidst jeg tjekkede) og nok det sikre valg.

Leif Sommerdal

Gud ved hvem der har betalt ham for det indlæg.
Jeg har udført en standard installation af FTB5, som lægger programmet her:
"C:\Program Files\MyHeritage\Bin\MyHeritage.exe"

Så anmelderen er åbenbart fuld af løgn

Programmet startes heller ikke ved PC-start - det er noget fordrukkent vrøvl.

Jeg synes faktisk det er ærgerligt at viderebringe sådanne indlæg - uden at have den mindste dokumentation for det.

Tamura Jones er i hvert fald røget på min liste over spammere
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Et af verdens mest brugte programmer. 1 ud af 20 englænder bruger MyHeritage eller FTB.

Kan yderligere se at der er brugt en tidlig beta version, som ikke har været frigivet, andet end til intern test. Det er vist ikke værd at kommentere da der er så mange fejl i den gennemgang af produktet, i forhold til det produkt der findes i dag.

Henrik Poulsen

#16
Hej Lars....

Her er endnu et tåbeligt indlæg fra samme webside...
http://www.tamurajones.net/MyHeritageBackup.xhtml

Han har lavet en review af MyHeritage Backup funktion og er bare nødt til at sige at det har han heller ikke fattet en klap af. Det er også direkte forkert.

Tror bare ikke han bryder sig om MyHeritage og det er jo en ærlig sag, men man er jo nødt til at sætte sig ind i et produkt for at kunne vurdere det.

Synes i øvrigt det er en dårlig stil at skulle begynde at finde mere eller mindre suspekte anmeldelser frem. Jeg modtager dagligt på vores support site henvendelser fra Legacy brugerer der er kede af programmet og jeg ved da også at der er en enkelt der ikke bryder sig om Family Tree Builder.

I bund og grund tror jeg, som Anette at det er en god ide at download f.eks. en prøve version af Legacy, FTB som er gratis  og øvrige produkter man er faldet over og så prøve at bruge lidt tid på dem for at finde ud af hvad man bedst kan lide.

Jette Olsen

Hej Peter
Jeg har som dig brugt Winfam 6.02, da det så var meget usikkerhed om der kom opdatering af winfam valgte jeg at skifte til Family Tree Maker, og det skifte var jeg utrolig glad for, indtil at der igen skete det samme, at programmet ikke bliver opdateret på dansk og der skal laves forskellige tiltag for at det virker på nye pcér. Prøvede Legacy det falder så ikke i min smag, og har nu i snart 2 år brugt FTB og er utrolig glad for programmet.

Prøv dig frem det er heldigvis muligt at downlode programmerne og teste dem.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Anette Korsgaard

Henrik, nøjagtig som beskrevet opførte FTB sig da jeg installerede det. Jeg hentede nyeste version på http://www.myheritage.dk/family-tree-builder.

Det startede når jeg startede PC'en, ville vide om jeg ville ville uploade og meddelte så hver gang at jeg kun kunne få vist 250 familiemedlemmer, efterfulgt af et tilbud om at købe premium udgaver og hvad har vi.

Selvfølgeligt kunne det slåes fra, dette at starte sammen med PC'en og jeg fik det opdraget til ikke at stille helt så mange spørgsmål  ;D Men sammenlignet med det jeg var vant til - Legacy - virkede det noget påtrængende! Mange af funktionerne er de samme som Legacys, og der er ingen forskningshjælp som i Legacy - så jeg ville ikke bytte. Men overvejer stadig at opgradere webdelen og bare fodre FTB med en GEDCOM  :D

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at du ikke vil bytte til Legacy - netop p.g.a. brugerfladen, som jeg personligt er vild med i Legacy. Hvor er det godt begge programmer findes, for mennesker er jo forskellige.

Som skrevet tror jeg det er vigtigt at prøve hvad der fungerer bedst for en selv. Også fordi et slægtsforskningsprogram skulle man gerne være ven med gennem mange generationer.....af programmet  ::)

PS jeg ved godt FTB har et dansk forum - jeg lurer i baggrunden!
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Henrik Poulsen

#19
Hej Anette...

En af de ting Family Tree Builder kan er jo netop at udgive sit materiale til en familie side både automatisk og ved manuelt at trykke på udgiv. Man kan fravælge automatisk udgivelse og man kan slå det fra. Det er en af de funktioner som Legacy ikke har og formentlig aldrig får.

Jeg ved ikke hvad det er der starter sammen med din PC. Men under installation af FTB kan man installere en FTB Toolbar i sin browser og man kan bruge MyHeritage som forside i sin browser. Men disse behøver man ikke installere og kan selvfølgelig også fjernes. FTB starter i hvert fald ikke af sig selv.

Vælger man at udgive sit slægtsmateriale på en familie sider det rigtigt at der på familiesiden er en begrænsning på 250 person og at man herefter skal betale for abonnement. Men FTB har ikke denne begrænsning og her kan du registrere alle de personer du vil.

Det er et valg om man vil bruge familie siden. Mange brugere af andre slægtsforskningsprogrammer tror at det bare er udgivelse af et slægtstræ, i stil med at Legacy kan generere HTML filer til en hjemmeside. Men familie siden er meget mere end dette, men det er en længere historie...

I øvrigt kan man oprette sit slægtstræ fra familie siden helt uden af bruge FTB og man kan selvfølgelig også både importere og exportere GEDCOM filer. Flere familie medlemmer kan samarbejde om data osv.

Jeg har fuld respekt for at Legacy brugere er glade for programmet og det er jeg sikker på at der er mange grunde til at være. Men hvis man vil kritisere noget er man da min. nødt til at prøve det. Jeg har selv brugt mange timer på bl.a. Legacy.

Jeg vil gerne forære dig et års abonnement til en MyHeritage familie side hvis du vil bruge den :) og hvis du har problemer med FTB er du altid velkommen. Du skal bare fortælle mig hvor mange personer du har i dit slægtstræ og så vil du få et abonnement der passer til dig.

Anette Korsgaard

#20
Hej Henrik

Jo det startede af sig selv ved genstart af PC'en. Og da det ikke var afinstalleret kan jeg give dig det nøjagtige versionsnummer med i købet: 4.0.0.0.916

Det er en hel udgivelse siden, ja - så det er muligvis ikke tilfældet nu. Men denne version hoppede glad ind i start-mappen og lå og hyggede sig der.

Naturligvis er man nødt til at prøve det først - jeg har brugt masser af timer i FTB uden at falde helt til i brugerfladen. Jeg synes det er et flot program men i min verden er overskueligheden i Legacy uovertruffen.

Gratis er et af mine yndlingsord - jeg vil super gerne have det abonnement! Og har 750 navne i min Legacy.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Henrik Poulsen

#21
Hej Anette...

Det er en efterhånden gammel version du har installeret.

Du kan hente en ny her hvis du har lyst til at prøve, hvilket alle andre også kan :)
http://web009.myheritage.com/public/updates/1198/family_tree_builder_1198_cd.exe

Hvis du opretter en familie side på www.MyHeritage.com så send mig den email adresse du har brugt til at registrere dig, så vil jeg få opgraderet dit abonnement.

Anette Korsgaard

Jeg prøvede FTB i november 2010 første gang, så ja det er ikke den nyeste.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Nanna Mercer

Kære Alle

Har efter en del research downloaded Legacy prøveversionen. :-(

Jeg er ellers vant til at bruge Internettet men her må jeg melde pas. Det er slet ikke hvad jeg har brug for. Brugsfladen er ikke-intuitiv og meget kringlet for en nybegynder.

Jeg er åbenbart gået helt galt i byen. Jeg er slet ikke interesseret i at være med i et verdensomspændende program hvor alt er tilgængeligt for alle. Selv med en privat klausul er det ikke min kop the.

Det jeg vil, er et privat program hvor jeg kan indtaste oplysninger på en ordentlig måde. Indsætte billeder er et stort ønske. At kunne lave en bog ud fra oplysningerne er et andet stort ønske. Det skal helst kunne gøres både på dansk og engelsk, men hvis jeg skal vælge det ene sprog over det andet, så bliver det engelsk. Jeg vil gerne kunne dele oplysninger med min familie via e-mail eller på anden måde. 

Hvor finder jeg sådan et lille privat program? Det må selvfølgelig gerne være gratis, men det er sikkert for meget at forlange.

Mange hilsener

Nanna

Henrik Poulsen

#24
Hej Nanna...

Alt er ikke tilgængeligt for alle på MyHeritage. Alt kan indstilles til at være helt privat, hvis man ønsker det. Det verdensomspændnde netværk med 50mil slægtstræer er jo en af fordelene ved MyHeritage. Her findes jo en mængde slægtsforskningsmateriale tilgængeligt.



Jeg skal ikke kunne vurdere hvad der er intuitivt og brugerfladen forbedres hele tide. Kan bare konstatere at det er det mest brugt system, så helt ringe kan det ikke være. I øvrigt kan man på hjemmesiden samarbejde om et slægtsforskningsprojekt.

Med FTB og MyHeritage kan du gøre lige det du efterlyser.

Kender ikke nogen gratis programmer der kan det samme.

Anne Marie Holck

Citat fra: Nanna Mercer Dato 10 Mar 2011 - 11:38
Kære Alle

Har efter en del research downloaded Legacy prøveversionen. :-(

Jeg er ellers vant til at bruge Internettet men her må jeg melde pas. Det er slet ikke hvad jeg har brug for. Brugsfladen er ikke-intuitiv og meget kringlet for en nybegynder.

Jeg er åbenbart gået helt galt i byen. Jeg er slet ikke interesseret i at være med i et verdensomspændende program hvor alt er tilgængeligt for alle. Selv med en privat klausul er det ikke min kop the.

Det jeg vil, er et privat program hvor jeg kan indtaste oplysninger på en ordentlig måde. Indsætte billeder er et stort ønske. At kunne lave en bog ud fra oplysningerne er et andet stort ønske. Det skal helst kunne gøres både på dansk og engelsk, men hvis jeg skal vælge det ene sprog over det andet, så bliver det engelsk. Jeg vil gerne kunne dele oplysninger med min familie via e-mail eller på anden måde. 

Hvor finder jeg sådan et lille privat program? Det må selvfølgelig gerne være gratis, men det er sikkert for meget at forlange.

Mange hilsener

Nanna

Hej Nanna, Legacy er et program, der ligger lokalt på din PC, og det er ikke tilgængeligt for alle! Legacy kan lige præcis alle de ting, du efterspørger. Du må meget gerne kontakte mig privat, så hjælper jeg dig gerne igang - det er faktisk ganske enkelt.

Nanna Mercer

#26
Tak til både Henrik og Anne Marie.

Hvad jeg eftersøger, er noget helt enkelt.

Jeg har "researchet" mange programmer og er klar over, at de fleste kan lige netop det jeg eftersøger. Hvad de, ifølge mig ;-), ikke kan, er noget helt enkelt, intuitivt og brugervenligt.  

Jeg ville gerne prøvekøre et par programmer til jeg fandt et der passede mig, og derfor er gratis bedst lige nu. Når jeg er kommet lidt i gang, og har et bedre overblik, kan jeg så bestemme mig for noget lidt mere kompliceret. Lige nu - nej tak!  

Jeg er overhovedet ikke interesseret i "bells and whistles". Ej heller verdensomspændende information. Jeg er engelsk oversætter og bruger Internettet hver dag - hele dagen - så det jeg vil er noget helt enkelt, hvor jeg ikke skal bruge tid på at sætte mig ind i alverdens ting.  Det skal være afslappende, hyggeligt og nemt at gå til når jeg har ½ time tilovers.

Tak for hjælpen.

Nanna
PS: Jeg er godt klar over at diverse programmer ligger lokalt på min PC ;-)

Kenneth Knudsen

Jeg downloadede for nyligt FTB, som der er så meget skriveri om for tiden. Og umiddelbart synes jeg, at brugergrænsefladen er en katastrofe. Det ser lækkert ud i forhold til Legacy, men er ikke særligt brugervenligt.

En ting, jeg umiddelbart savner ved FTB er genvejstaster. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde eksempler på, at de kan bruges.

Det er heller ikke lykkedes mig at gennemskue, hvordan man kan få alle børn af et ægtepar vist på skærmen på én gang. Det er ret anstrengende, at skulle scrolle fra side til side, så snart, et par har mere end seks børn. Jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan man hurtigt skifter mellem en persons partnere/ægtefæller.

Jeg har installeret den danske version af FTB og har studset over funktionen "Citater". Jeg formoder, at det er en fejlagtig oversættelse fra det engelske "Citations", der retteligt burde oversættes til "citeringer" eller måske "kilder". Det andet giver i hvert fald ingen mening, når man ser på, hvilken funktion, der gemmer sig bag overskriften.

Og det fører mig så til foreløbigt sidste ankepunkt: Kildeangivelser. Jeg kan ikke se, hvordan man kan knytter kilder til konkrete begivenheder. Det eneste, jeg kan finde, er en generel kildeangivelse under punktet "Citater" (se ovenfor). Og det er for mig direkte diskvalificerende, hvis et slægtsprogram ikke kan knytte kilder til hver enkelt oplysning. Genealogy without sources is mythology, som de siger i Amerika.

I øvrigt sad jeg med FTB i et par timer i går aftes, og jeg opgav at arbejde videre, da det crashede for fjerde gang.

Indtil videre fortsætter jeg med Legacys deluxe-version.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Henrik Poulsen

#28
Det er rigtigt at der  Family Tree Builder er mange mulighder  ;)  Jeg har fuld forståelse for at man ikke bryder sig om brugergrænsfladen... det er jo en af grundeden til at jeg selv fravalgte Legacy og så mangel på de mange muligheder MyHeritage giver med familie siden.

Her er da mindst 8 børn og du kan have flere.


Du skifter enkelt mellem ægtefæller. Bare klik med musen.. ingen genvejtaster.


Det er rigtigt at FTB kun i meget ringe grad gør brug af genvejstaster, men det giver heller ikke mening hvis funktionen er let tilgængelig med et klik med musen

Med hensyn til citater kan det da altid diskuteret om citations skal oversættes til citater eller citeringer, men det kan ikke diskuteres at der til hver begivenhed kan tilknyttes både kilde og citering. Man er nødt til at sætte sig ind i et program for at kunne kritisere eller skrive dårlige anmeldelser  ;)



Der har været problemer med de tidlige versioner af FTB på Windows 7 64 bit. Men det er selvfølgelig rettet. Du er velkommen til at prøve den sidste nye version, som kører fejlfrit på Windows 7 64 bit.

http://web009.myheritage.com/public/updates/1198/family_tree_builder_1198_cd.exe



Nanna Mercer

#29
Re.: Citations.

Uden kontekst er det lidt svært at sige helt præcist hvordan ordet skal oversættes, men hvis jeg skulle oversætte det, ville jeg ikke bruge termen 'citater' som normalt oversættes til Quotes.

Nåh, men jeg oversætter så heller ikke til dansk, så måske tar' jeg fejl.

Nanna