Dåb af uægte pigebarn i Udby, Præstø, 1668, hvem er forældrene?

Startet af Helle Rau Hartmann, 13 Okt 2015 - 18:32

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har muligvis fundet en af mine kvindelige aner, Anne Andersdatter, døbt i 1668 i Udby Sogn, Bårse Herred.

Men jeg kan ikke finde ud af hvad forældrene hed, udover Anders og Karen.

Kan nogen hjælpe?

AO Udby sogn, Bårse Herred, 1645-1689, opslag 27:

Hvor det jeg kan læse er følgende:

CitatSamme Dag er et Uecte Barn ført till Daaben ved Naffn Anne.
Faderen som bleff udlagt ved Daaben var Anders ???? tiente Hans Møller Christophersen,
Moderen Karen ?? som tiente sammesteds.

Faddere: Cort Lauridsøn, Rasmus Pedersen, Lauridtz Christoffersen, Jens Hansen.
Soffia Madtzis bar hende til Daaben

Anne Andersdatter blev sidenhen gift med Mads Jensen Smed i Skallerup, Udby sogn, og jeg stammer ad 2 linjer fra 2 af dette pars børn: Margrethe Madsdatter (1702-1750, gift med Hans Ibsen) og Anders Madsen (født 1709, gift 1736 med først Kirsten Mortensdatter der døde 1737 efter at have født dødfødte tvillingedrenge), siden gift 1737 med min ane, Anne Cathrine Pedersdatter, født ca. 1717.

Både Margrethe Madsdatter og Anders Madsen blev født og levede i Skallerup, Udby sogn.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Poul F. Andersen

Såvidt jeg ser, er begge de efternavne du søger indskrevet som N.N.
Grunden dertil tør jeg ikke gætte på.
Venligst
Poul F. Andersen

Helle Rau Hartmann

Ok, så ser du det samme som jeg, og så er det nok desværre sådan :-)
Ret usædvanligt, vil jeg mene.
Øv.  :)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

John Hauerberg

Hej

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=158107&side=32&kb=Kirkebog: Præstø, Bårse, Udby 1645-1689 FV (EM)&zoom=&height=899 opslag 32 venstre side.

Under public absolverede er der nævnt et par, som måske kan være de rigtige, men jeg er ikke sikker på årstallet.

Anders Lauridzøn og Karen Thaarchilsdaatter, som  havde forset sig imod det 6. bud.

Vh
John

Lars Skovvang Larsen

Ordlyden af dåben er:

Samme Dag er et Uecte Barn ført till Daaben ved Naffn Anne:
Faderen som bleff Udlagt ved Daaben var Anders NN tiente Hans
Møller I Grumløsse, Moderen Karen NN som og tiente samestedz
Faddere: Cort Lauritzøn  Rasmus Pedersen  Lauridz Christoffesen
Jens Hansen  Soffia Madtzis bar hende till Daaben:

Jeg er selv efterkommer af Ane Andersdatter (og Mads Jensen Smed) - via datteren Margrethe.
Jeg ved ikke hvor eller hvornår de er gift. Måske du kan hjælpe mig?
Ved Ane Andersdatters begravelse i 1729 er der ikke oplyst noget om hendes alder.

Hvad bygger du det på, at det skulle være "vores" Ane Andersdatters dåb, som du har fundet?

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#5
Hej John.

Mens jeg skrev var du så kommet med skriftemålet - for det er i 1668.
Se vedhæftede udsnit.

Jeg kender hverken Anders Lauritsen eller Karen Thorkildsdatter.
Thorkild er i øvrigt et rigtigt Udby-navn på den tid.

Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#6
Tusind tak for hjælpen alle.

Det ser interessant ud med de public absolverede i 1668, af Anders Lauridzøn og Karen Thaarchilsdaatter.
Det passer jo meget fint ind i billedet, at der fødes et uægte barn i samme sogn 1668, kaldet Anne, med forældre der hedder Anders og Karen.

Jeg kan ikke p.t. være sikker på at det er min ane, Anne Andersdatter, som vi har fat i her.

Vielsen mellem hende og Mads Jensen Smed kan formentlig ikke findes, da der er et hul i kirkebogen hvor den sandsynligvis ligger tidsmæssigt.

P.t. har jeg følgende børn af parret, alle født i Skallerup, Udby sogn:

Ellen Madsdatter, af nogle sat til at være født omkring 1697. Død 1771. Gift med Niels Olsen.

Jens Madsen, af nogle sat til at være født omkring 1698. Død 1762. Gårdmand. Gift med Maren Olufsdatter.

Karen Madsdatter, født 1700. Død 1728.

Margrethe Madsdatter (min direkte ane). Født 1702. Død 1750. Gift med Hans Ibsen. Jeg stammer fra deres datter Sisse Hansdatter (1738-1792), som blev gift med Hans Olsen Lydich.

Else Madsdatter, født 1705. Død 1740. Gift med Lars Olsen Raufn.

Anders Madsen (min direkte ane). Født 1709. Husmand i Skallerup, gift med først Kirsten Mortensdatter som døde året efter, i forbindelse med en tvillingefødsel, samt gift med min ane, Anne Cathrine Pedersdatter. Jeg stammer fra deres datter Anne Andersdatter (født 1742), som blev gift med Hans Hansen Heeboe. PS: Mange har sat Anders Madsens ældste søn, Mads Andersen, til at være at første ægteskab. Det er han ikke. Han er født EFTER Kirsten Mortensdatters død. Kirsten efterlader sig ingen levende børn. Hun blev gift med Anders Madsen i 1736 og døde i 1737 efter fødslen af dødfødte tvillinger. Anders Madsen giftede sig igen samme år. Sønnen Mads fødes i 1738.

Niels Madsen, født 1713, død 1716.


Grunden til at jeg har kig på Anne Andersdatter fra Udby sogn født som uægte barn 1668, er at jeg har anslået hendes fødsel til at være omkring 1670, set i forhold til fødslen af parrets første børn, som har ligget i slutningen af 1690'erne.
Dette ud fra antagelsen om at hun er født i Udby, hvilket jo ikke er helt sikkert. Men de fleste af mine aner på denne gren er født i Udby eller Ørslev. Hvis ikke alle.

Jeg håber på at flere data dukker op, så jeg kan få slået fast om vi har fat i den rette Anne Andersdatter.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Hej Helle.

På min hjemmeside findes Ane Andersdatter her:
http://aneopslag.dk/alle/per00347.htm#26
Hendes ældste datter Ellens omtrentlige fødselsår 1697 er beregnet ud fra hendes alder oplyst i Öeders efterretninger 1771. Hun - Niels Olsens enke - var da 74 år gammel.
Sønnen Jens Madsens dåb har jeg ikke fundet, så den må ligge i årene op til 1700 - altså i kirkebogens lakune.
3. kendte barn er Karen Madsdatter, der er døbt i april 1700.

Har du kikket efter om den fundne Ane er begravet som spæd?
Det skete jo pudsigt nok ret tit at uægte børn døde meget hurtigt.

lARS
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Hej Lars, ja det har du ret i, at uægte børn ofte døde hurtigt......
Jeg prøver lige at tjekke efter.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#9
Hej igen, jeg antager at barnet faktisk døde, men at forældrene også blev gift sidenhen.
For i 1673 fødes endnu en Ane (så vidt jeg kan se, er ikke helt sikker), og denne gang er barnet ægtefødt, med forældrene Anders Lauridzøn og Karen Thaarkelsdaatter :-)

Så hun kunne aldersmæssigt fint være vores Anne Andersdatter fra Udby.
Med mindre der ikke står Ane ved dette barn, i 1673, men Ellen?
Ja måske står der faktisk Ellen....hvad mener I?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17119429#158108,26550102

Jeg læser:
Citat1673, Den 2 Marti er et Barn ført till Daaben, ved Naffn Ellen. Faderen Anders Lauridsøn i Grumløse, Moderen Karen Thaarkelsdaatter, Faddere Hans Smed, Niels Hansen Smed, Rasmus Møller, Maren Mortens, Magdalene Hans Møllers bar hende til Daaben.

Fandt også lige en datter Johanne, født samme stad i 1670.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

På Opslag 35 - som det vel drejer sig om er jeg mest tilbøjelig til at tro på Ane
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Hej Lis, ok, det var også det jeg først så - men nu er jeg kommet i tvivl :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#12
På opslag 41 døbes endnu et barn af Anders Lauridsen og Karen Thorkelsdatter: Laurids. 1676.

I 1672 får parret et dødfødt barn.

Men dén Ane Andersdatter som fødtes i 1668 før forældrene blev gift, døde IKKE som spæd.
Jeg har nu tjekket alle begravelserne i Udby mellem 1668 og 1673 hvor datteren der vistnok hed Ellen blev født.

Datteren Johanne døde 1677.

Vielsen mellem Anders Lauridsen og Karen Thorkelsdatter står 1. november 1668.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

#13
Den datter, som Anders Lauritsen og Karen Thorkildsdatter får døbt i 1673 hedder helt sikkert "Elen" - Ellen.

Det kunne være interessant at følge familien i Grumløse, som de tilsyneladende kom til at bo i.
Umiddelbart ser fadderne ud til at være folk fra byen, der er faddere.
Hvad bliver der af de børn, der er fundet? Hvem bliver de gift med? Hvem er faddere til evt. børn af dem? O.S.V.

Lars

Tilføjelse:
Helle . .
. . ., kan jeg lokke en en efterkommerudskrift for Anders Madsen (f. 1709) ud af dig?
Jeg kan se at jeg er en af dem, der har placeret sønnen Mads i 1. ægteskab - det er rettet.
Ligeledes kan jeg se, at jeg mangler datteren Anne - din ane. Jeg kan sagtens se hende som gift med Hans Hansen Heboe i Udby by i folketællilngen 1787.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#14
Ja vi må lige få styr på denne familie :-)

Men som nævnt er jeg endnu ikke 100 % sikker på at den Anne Andersdatter der fødes som uægte barn i 1668 nu også ER min Anne Andersdatter, som blev gift med Mads Jensen Smed og som døde i 1729.
Jeg hælder dog p.t. stærkt til, at det er hende.

Parrets barnebarn, via Anders Madsen, min ane: Ane Andersdatter, bliver født i Udby sogn 1742, som barn nr. 3:

CitatAO Udby Sogn, Bårse Herre, Præstø Amt, opslag 16:
Anno 1742, Dom: Exaudi, blef døbt Anders Madsens Datter af Skallerup og kaldet Anna.
Maren Christen Bødkers af Allersløw bar hende.
Faddere: Hans Ibsen, Ole Oelsen Hugger, Jens Madsens Søn Jens, Birthe Niels Christensens og Maren Hans Hansens, alle 5 af Skallerup.

http://www.myheritage.dk/site-family-tree-117396002/rauhartmanndenmark#!profile-89504630-info/photo-117396002-0-89504630-89522064

Lars Skovvang, du er da velkommen til at blive medlem af mit slægtstræ på MyHeritage?
Så skal jeg bare enten bruge din mail-adresse, eller du skal besøge siden og ansøge om medlemskab derindefra: http://www.myheritage.dk/site-family-tree-117396002/rauhartmanndenmark#!profile-89504630-info

Anders Madsen, husmand i Teglstrup og siden i Skallerup, født i Skallerup, Udby sogn 1709.
Gift 11. november 1736 i Udby med Kirsten Mortensdatter, som 1737 føder dødfødte tvillingedrenge og dør.
Anders Madsen bliver gift 31. maj 1737 med Anne Cathrine Pedersdatter.

Citat1737, Trolovede fra Dagen d. 15 Febr: 1737 og viede fra Dagen dend 31 May 1737. Vi underskrefne gaae i Løffte, at intet er som kand hindre Anders Madsen Enkemand i Teglstrup og Anne Cathrine Pedersdatter i Udbye i deres Ægteskabs tiltrædelse, hverken Slægtskab, ikke heller nogen andre udgivet Ægteskabsløffte, det vi med egne Hænders Undertegnelsen bekræfte. Mikkel Rasmussen, Udbye, og Hans Ibsen i Skallerup.

Børn af Anders Madsen og Anne Cathrine Pedersdatter i Udby:

1. Sønnen Mads Andersen fødes 1738 i Teglstrup, Udby sogn.
   Han bliver gift med Dorthe Nielsdatter (1750-1845) i Udby Kirke 24. oktober 1781.
2. Datteren Kirsten Andersdatter bliver født i Inglstrup, Udby sogn, 1741.
   Faktisk er jeg i tvivl om denne Kirsten hører til i denne familie? Hvad mener du, Lars?
3. Datteren Anne Andersdatter bliver født i Skallerup, Udby sogn, 1742.
   Hun bliver gift med Hans Hansen Heeboe, men jeg har ikke fundet vielsen.
   Han er født i Udby sogn 1746, som søn af Hans Hansen Heeboe af Skallerup og Ingeborg Rasmusdatter.
4. Datteren Kirsten Andersdatter fødes i Udby sogn 1745.
   Maren, Jens Madsens af Skallerup bar hende. Faddere var Hans Ibsen i Skallerup,
   Niels Olsen, Peder Skrædders Søn Niels, Ellen Frands Andersens og Johanne Anders Ladefogets,
   disse af Udbye.
5. Sønnen Søren Andersen fødes i Skallerup 1748.
6. Datteren Magrete Andersdatter fødes i Skallerup 1751.
7. Datteren Birthe Andersdatter fødes i Skallerup 1754.
   

PS: Hvis du ikke kan komme ind på min side på MyHeritage, skyldes det at MyHeritage har overbelastningsproblemer netop i dag.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Hej Helle.

Mange tak.

Den Mads Andersen, født i 1738 - og gift med Dorthe Nielsdatter i 1781, er ikke korrekt.
Anders Madsen og Ane Cathrine Pedersdatter fik derimod endnu en søn Mads i 1756 - og det er ham, der blev gift i 1781.
Hans alder i folketællingen 1787, 31 år, passer jo heller slet ikke med at han skulle være født i 1738.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Hej igen, ok det kan jeg godt se. Det retter jeg straks.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Med hensyn til Kirsten Andersdatter født i 1741 i Teglstrup (der er ikke noget Ingelstrup i Udby sogn), så ved jeg det ikke med sikkerhed. Fadderkredsen minder om den, der ses i 1738 ved Mads dåb.
Prøv at undersøge om hun dør/begraves eller ses senere i sognet.
Der er mig bekendt ikke andre, der hedder Anders Madsen i sognet på det tidspunkt; men der kan jo have været en forbi kortvarigt.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#18
Ja der står naturligvis Teglstrup. Det har jeg også skrevet i slægtstræet :-)
Men jeg kan ikke finde den første Kirsten begravet mellem 1741 og den næste Kirstens dåb.
Hvad med den første Mads, har du fundet ham død?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Jeg tror aldrig jeg minutiøst har gennemgået den familiegren.
Min erfaring med Udby kirkebog er at der mangler mange begravelser.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Ja det er også mit indtryk, desværre. Jeg kan fx ikke finde Anna Andersdatter begravet.
Hende der er født i Udby 1742 og var gift med Hans Hansen Heboe.
Hun ses i folketællingen for 1787, som nævnt, men også i 1801:

CitatPræstø, Baarse, Udby, Udbÿes Bÿe, gårdmand, 12.fam., FT-1801, B2146
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Hansen   55   Gift   husbonde   hoveribonde   
Anne Anders Datter   61   Gift   hans kone       
Hans Jörgensen   23   Ugift   tjenestefolk       
Kirsten Jörgens Datter   20   Ugift   tjenestefolk       
Anne Rasmus Datter   6   Ugift   datters datter
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Da Udby og Ørslev kirker havde samme præst er der også tilfælde hvor kirkelige handlinger er ført i den forkert - "den anden" - kirkebog.

Konfirmationer blev holdt lidt på skift fælles for de 2 sogne i begge kirker - og dermed er konfirmationerne indført fælles.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Ja jeg tænker tit at det er utroligt så mange årtier der skulle gå, førend præsterne kom på dén idé at føre kirkebog på mere overskuelig og systematisk/standardiseret vis. Jeg fatter ikke at man årti efter årti fortsatte med det samme rod, for de har vel næppe selv kunnet finde tilbage til indførslerne når de havde behov for det. Ikke engang en streg mellem hver postering kunne man slå, i mange tilfælde. Og tit havde man så travlt med at notere faddere osv., at navnet på dåbsbarnet blev glemt.....det har jeg set mange, mange eksempler på.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle