Jens Rosenberg født ca.1739 i Vejlby

Startet af Brian Nielsen, 13 Okt 2015 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Brian Nielsen

Jeg søger Jens Rosenberg som skulle være døbt i Vejlby ca. 1739 og navne på hans far og mor.
Mon der er en der kan hjælpe?
Mvh. Brian Nielsen

Elin Madsen

Hej Brian.

Vejlby findes flere steder i landet. Hvor skal vi lede?

Mvh
Elin


Brian Nielsen

Jens blev født i Vejlby sogn, Rougsø herred, Randers amt.

Jeg har fundet hans død i kirkebogen, men leder stadig efter hans forældre,,,,,,,,,
Mvh. Brian Nielsen

Henrik Brandt

Hej,

Her er han med sin kone nr. 2, og det fremgår, at hans far hed Jens:

http://kkermit.dis-danmark.dk/jyske-reg-09.htm
Jyske registre 1784-1789
Kongelige bevillinger til ægteskab i forbudne led

149
Jens Jensen Rosenborg, ægteskabs bevilling gratis.
Bevilger og tillader, at bønderfolkene Jens Jensen Rosenborg af Vivild sogn, og Anna Lauritzdatter af Vejlby sogn i Århus stift, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at hun skal være hans afg hustrues søster. 29 april 1785.

Her står Rosenborg, ikke Rosenberg, men det er jo ikke ualmindeligt med variation i navnes stavemåde.

Henrik Brandt

Ved hans 1. vielse i 1780, med Bodil Lauridsdatter, står der også Rosenborg, så måske er det navnets rette/oprindelige stavemåde?

"Ungkarl Jens Rosenborg af Siøholt" - http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=171581&side=73&kb=Kirkebog:%20Randers,%20S%C3%B8nderhald,%20Vejlby%201692-1813%20FKVD%20(EM)&height=585

Henrik Brandt

Citat fra: Henrik Brandt [113] Dato 13 Okt 2015 - 20:06
Ved hans 1. vielse i 1780, med Bodil Lauridsdatter, står der også Rosenborg, så måske er det navnets rette/oprindelige stavemåde?

Rettelse: Hun hedder Birgitte.

Brian Nielsen

Hej Henrik

Tak for dit link. Jeg kan ikke tyde ud fra dette at hans far skulle hedde Jens.
Leder stadig efter hans dåb og dertil hørende forældres navne, kun ud fra at det nok er mest sandsynligt at
han bærer sin fars navn videre eftersom han hedder Jensen.

Henrik Brandt

Hej Brian,

Det var netop det jeg mente: Når sønnen hedder Jensen, kan der på den tid ikke være meget tvivl om, at faderens fornavn er Jens.

mvh Henrik