Kendskab-HOLRIZ og BAHR,Wilhelmine Dorothea Bahr,f. 22.1.1833 i Kiel,SchleswigH?

Startet af Lise Østerberg Bahr, 01 Dec 2011 - 10:32

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hvem kender efterkommere/nebenslægt til dette ægtepar:

Ferdinand Adolph Valdemar Holritz, døbt 31.5.1841 i Skt. Petri, København. Søn Friederich Christian Holritz, f. 4.9.1809 og Johanne Charlotte Amalie Sandberg, født 20.8.1802, gift 6.4.1863 i Vor Frue, København med
Wilhelmine Dorothea Bahr, født 22.1.1833, Kiel Slesvig-Holstein, datter af NN Bahr og Juliane Theresia Bassesky født i København. Parret får disse børn:

1. Helga Dagmar Holritz, døbt 24.3.1867 i Trinitatis, København
2. Edvard Hannibal Holritz, døbt 25.5.1869 Frederiksberg
3. Viggo Ferdinans Robert Holtitz, døbt 20.5.1872 Frederiksberg.


En senere oplysning om Edvard Hannibal Holritz -

Adoption i 1919 af Edvard og Ellen Holritz:
ER:  Carl Gudmand Alfred Holritz, født Jensen af ugift mor.


Jeg ønsker bl.a. oplysning om man ved hvem denne NN BAHR er - der er gift med Juliane Therresia Bassesky (kan staves forskelligt bl.a. Bassewsky/ Bassinski) er .

På forhånd TAK:

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Karl Einar Rosenkilde

Hej Lise.
Prøv at google navnet, Ferdinand Adolph Valdemar Holritz, så kommer der en side op som hedder
Kandu.dk- Holritz, der er de samme navne som du søger, hvis du scroller ned af siden, ser du måske nogle navne du kan bruge.

Held og lykke med din søgen.

Venlig hilsen

K.E.Rosenkilde

9220

Egon Hansen

Navnet Baehr forekommer på flere af Nygaards sedler. Jeg gfjorde engang min svoger, som staver sit navn Bæhr opmærksom på disse sedler, men han siger at det ikke er nogen af hans familie, at det drejer sig mest om landsknegte fra Slesvig og Holsten
Mvh Egon

Lise Østerberg Bahr

Hej EGON.

Lands-by-knægtene - har jo også fået familie og deres forfædre kom jo også ET sted fra !!

- og på mine tavle med en BJØRN på forsiden som SLÆGTSTAVLE (nogle i USA hedder har nogle af slægtens indehavere  det  dansk/svenske oversatte navn/ord =  BJØRN - gør man måske også det i DK - man rejste jo frem og tilbage !! men ellers :

BAHR / BÄHR / BEHR / BÆHR med og uden H  = er / stammer fra de samme STAMME !
von Bahr (Sverige) / de Behr -og né Behr kán ad Hollandsk vej - etc. / Bahr = Tyskland og Danmark, Norge, England - m. mange flere.

MEN ALLE MED BJØRNE I DERES VÅBENTAVLER !

Beskrevet i en 100 sider gammel slægtsbog - med mange mange navne på HVEM der har modtaget et eksemplar.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr :)

Lise Østerberg Bahr

EGON.

Jeg og min slægt fra Schleswig-Holstein / Flensburg,  har haft MUHLENBURSCHEN / MØLLER-drenge i slægten - nogle Møllelandsby-KNEJTE sikkert - små byer, (landsbyer) Uden HØJHUSE og stor- INDUSTRI /lægemiddelbranche / med tilhørende FAGforeninger - dengang.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr ;D

Cay-Erik Geipel

Hej Lise

sikkert ved du, at der er et kendt byggemarked i Flensborg og Kiel (muligvis også andre steder) med navnet Bahr. I min borgerbog fra Flensborg er der flere med det navn.
Claus Johann 2x, Hans Friedrich 2x, Johannes Georg
Hvis du kan bruge nogen af dem, vil jeg gerne sende de informationer der er i bogen.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Fisker

Hej Lise Østerberg Bahr

Jeg har kigget i mine gamle bøger - Dansk Biografisk Leksikon - og har kun en herre med efternavnet Bahr (har endnu ikke kigget efter andre stavemåder).

Manden hedder Anders Peter Louis Bahr og er født den 4 marts 1876 i kbh (frels) - må være Vor Frelser!
Han var veterinær, forældrene var: Restaratør Anders Clausen Bahr og Erika Antonia Christensen.

Jeg kigger om der er andre stavemåder.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

PS: har fjernet et par linier de var urelevante! Sorry

Hanne Fisker

Hej igen Lise

Desværre kan jeg intet finde under de andre stavemåder, men en oplysning du sikkert har i forvejen om den Bjørn i våbenskjoldet - nu ved jeg jo ikke hvordan dit våbeskjold ser ud helt præcis - men byen Berlin har en Bjørn i sit skjold.

Mvh
Hanne Fisker

Lise Østerberg Bahr

Tak Cay Erik Geipel, dem - infos fra din borgerbog - må du godt sende til mig - så samler jeg dem stk. for stk. - vender evt. tilbage med flere forespørgsler senere.

Tak for hjælpen igen.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

HEj Regelsen.

Lige nu kommer der rigtig meget infos til mig via min egen mail. så jeg vender tilbage når jeg har nærlæst de dev. anetavler - som vi indgår i !
Tak for nu.
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej Cay-Erik Geipel.


Du må godt hjælpe mig med slægtsskabet omkring virksomhedsejerne i den dengang startede TAPETFABRIK i Flensburg og Byggevarehuset MAX BAHR i Flensburg (1. firma var vist en mindre enhed for noget mere end  100 år siden i Hamburg).

Vi havde en gren af BAHR  boende i Hamburg, der hvor Max Bahr startede sit byggevarehus - også virksomhedsopstarter i Hamburg - få meter fra hinanden - begge herrer var Bahr´er.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Godmorgen Regelsen.

Om det var MIN slægt - ???? Det er det jeg er ved at undersøge/klarlægge ! - meget muligt, der er flere muligheder for at han IKKE passer ind på min slægtstavle - men når der nu er huller i sådan en, må man jo forsøge at samle brikkerne, og så dukker der ind imellem endnu flere spændende infos op - det bliver mao. omfattende at forske i. Har vi det mon ikke alle sammen - der foretager dette - sådan ??



Godmorgen Cay-Erik Geipel.

Du har ikke svaret på min anmodning - på dit tilbud, jo jeg er naturligvis interesseret i dine tilbud om tilsendelse - meget gerne - især nu jeg fornylig har samlet nogle generationer i området ... ALT har interesse naturligvis.

Og Johannes Georg Bahr (en af de 10 søskende dvs. børn af Carsten Christoph Wilhelm Bahr, Müller i Hodderup ved Husby Stenten ved Alt Duvenstedt .- og Abigail Brigitta Hansen, Flensburg, Grosse Strassse Wester Seite nr. 628, datter af Wilhelm Hansen, skrædder i Flensburg, Grosse Strasse Wester Seite nr. 628 og Anna Christina Horn, Flensburg. Grosse Strasse 628.  (Hodderup i Jürgensby/Adelby - Husby , - Hodderup nr. 647.)

Johannes Georg Bahr ½startede sin Tapetvarefabrik - fam. havde adresse(r) bl.a. i Grosse Strasse - 2 steder, (med indgift(e) slægter) bl.a. skibskaptajn Julius Lorens Friedrich Ebsen, i Norder St. Jürgens  128/Flensburg, og hustru Sophia Christina Magaalena CARSTENS, - ... Knudsen - Anna Horn -
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

PÅ FORHÅND - TAK

med venlig hilsen
LISE ØSTERBERG BAHR :)

jytte hirsch

Jeg har undersogt slagten HOLRITZ i Kobenhavn og kan give dig afskrivning hvis du onsker det.  Begyndende med Jacob Holritz f. omkring 1724
Med venlig hilsen
Jytte

Lise Østerberg Bahr

Hej Jytte.

Jeg er lige en smut på Slægt og Data mellem andre gøremål - tak det lyder spændende !!

Du må meget gerne distribuere det du har til mig på min mail.

PÅ forhånd tak.

p.s. der har været en forespørgsel ad omveje omkring HIRSCh på det gamle Dis Forum den 22. januar 2010 omkring  omkring fam. VON VAUVERT - HANS ULRICH VON BEHR - og Bahr slægten staves på div. måder,  og med "né", "dé", "von" ....ligeledes.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise


Chronik der Familie Behr aus Winsen a.d. Luhe-Bergedorf, er det din "familie"?
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej Regelsen.

Er lige forbi Slægt og Data - det kan godt tænkes, jf. mine oplysninger fra fam.bogen, som jeg må finde frem igen for at gennemgå.

Jeg vender tilbage senere, men tak for spørgsmålet - lyder spændende.

MVH
Lise

Lise Østerberg Bahr

Svar til :
Regelsen.

Næ, desværre er det ikke nogle jeg tidligere er stødt på, trods det, at Behr jo også forekommer hos os. Derfor afviser jeg næsten aldrig noget, som andre pr. automatik gør.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Det var da en skam - Der er ellers mange B... med forskellig stavemåder, underopdeling i
Der Lyneburger ast. Der Stockseehofer zweig, Der Bergedorfer ast.

NB. Wappenspruch: ANIMO AC PERSEVERANTIA; billede af en bjørn på toppen og i midten
en bjørn indkrandset i et (tandhjul?)
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

#19
Tak Regelsen.

Jeg har ikke haft mulighed for at undersøge det nøjere, har været væk fra slægtsforskningen i nogle måneder, så det var min formodning. Tak for at du rettede  opmærksomheden på dette.

Jeg vil igen kigge på det igen.

P.s. Jeg synes, at du er fantastisk  og beundringsværdig - med alle dine fund - du har virkelig megen erfaring - og god indsigt - uden dig .... hvor var vi så ??

MVH
Lise Østerberg Bahr

Regelsen

Hej Lise

Jeg ser at der også er nogle få data vedr.

Der Lüneburger AST

Der Möllner Zweig
Venlig hilsen
regelsen

Lise Østerberg Bahr

Hej Regelsen.

Jeg er vist (desværre) ikke helt med her - mere!

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Var lige forbi her igen.

HOLRITZ er en del af Askanier slægten - der stammer fra Albrecht der Bähr (og det passer på vores ane- og våbentavler (flere) med gående bjørne etc. (Katharina den store ) og mange flere Anhalt HUSE) Ballenstedt slægter m.v.
Anhalt - slægten heri.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bettina Gerngross Sørensen

Hej
Har du noget kendskab til min oldemors gren. Hun hed Emma Luise Auguste Bähr. Hun blev gift med Bergmann Hermann Karl Martin Gerngross

Annette Holrits

Hej Lisa

Vi er (sammen med 3 andre) barnebarn af Carl Gudmand Alfred Holritz.

Hej kan kontaktes på annette@holrits.dk eller lars@holritz.dk

Jeg kan også fortælle hvordan z blev til s og hvordan nogle s'er igen er tilbage til z.

Hilsen - Annette Holrits og Lars Holritz

Lise Østerberg Bahr

Hej og god 2. påskedags aften.



Ser først denne min 5 år gamle tråd nu - 


Jo tak, jeg modtager gerne alle infos, der kan få mine puslespilsbrikker til at gå op fra jer der tilbyder hjælp.

Takker igen både Annette Holritz, og i andre, vil glæde mig med uddybning, gerne privat via min mail ilha@sol.dk
- så må jeg få set på det igen.

Med venlig hilsen


Lise Østerberg Bahr