Hel familie udvandret fra Magleby Møn ca. 1870

Startet af Ingrid Brandt, 03 Okt 2015 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg har fundet Jørgen Christensen i Udvandrerdatabasen. Han står som 58 år, væver fra Præstoe Amt. Kontrakt nr. 19400 til Chicago, Illinois. ID kode: D7181C0219. Dato: 20-04-1871. Han står ikke i afgangslisten fra Magleby.

Jeg har også fundet hans ældste søn med hustru og barn: Hans Jørgen Jørgensen. Kontrakt nr. 287400 til Chicago, Illinois. ID kode: I6969U0413. Dato: 28-04-1869. Hans hustru Maren Kirstine har ID kode I6969U0414, og hans datter, Caroline har ID kode I6969U0415.

Men jeg kan ikke finde Jørgen Christensens datter Ane Kirstine Jørgensdatter/Jørgensen. Det sidste spor jeg har af hense er fra afgangslisten i Magleby: 18. september 1867: afgang fra Jørgen Christensen, Liselund, til Nysted på Laaland (Magleby 1860-1879, KM, opslag 196 nr. 31). Jeg har søgt hende i tilgangslisterne i Nysted og omliggende sogne, og jeg har søgt i FT 1870 på Østmøn og omkring Nysted, de er jo desværre ikke med på DDD endnu.

Jeg mangler også at finde Jørgen Christensens yngste søn Christian Jørgensen. Det sidste spor, jeg har af ham er FT 1870, hvor han er i tjeneste på Forpagtergården på Liselund.

Jeg tror at begge de to sidstnævnte er emigreret med resten af familien, men har ikke kunne finde dem.

Jeg er selvfølgelig også interesseret i at vide, hvad der er sket med dem efter ankomsten til USA.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Mette Lund

Hej Ingrid

Mht. hvad der er sket med dem efter ankomsten til USA kan du spørge i forumgruppen Opslag internationalt/Hjælp med opslag i Ancestry.com, hvor Anne Marie Holck tilbyder sin hjælp.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,81587.570.html

Gå til sidste indlæg på siden og skriv din forespørgsel som svar til dette.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Ingrid Brandt

Jeg glemte at skrive, at Ane Kirstine Jørgensdatter er født 22. september 1840, og Christian Jørgensen 27. marts 1853. Der er en anden Ane Kirstine Jørgensen, der emigrerer fra Magleby med sin familie, men hun er ca. 10 år ældre end "min".
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ingrid Brandt

Jeg har et helt generelt spørgsmål:

Hvor længe skal jeg vente på at få svar her, før jeg kan give op og forsøge at spørge i et andet forum, som fx. Facebook-grupper?

Jeg har en hel del gange oplevet, at der ikke kommer nogen svar. En af forklaringerne kan være, at der som i denne tråd, står i registret, at der er 3 svar. Reelt har jeg ikke fået nogen svar.

Jeg har også slået mit spørgsmål op i "Opslag internationalt", som foreslået af Mette Lund.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Mette Lund

Hej Ingrid

CitatHvor længe skal jeg vente på at få svar her, før jeg kan give op og forsøge at spørge i et andet forum, som fx. Facebook-grupper?

Jeg synes jo ikke specielt, at du skal sidde og vente på svar, hvis du har andre steder at bede om hjælp, og jeg synes heller ikke, at du skal "give op", fordi du måske ikke umiddelbart får et svar. Der kan godt gå lang tid, men måske er der lige pludselig en dag én, der ser dit indlæg og har oplysninger.

Kender du abonnér-funktionen? Ved at abonnere på din tråd sikrer du, at du bliver informeret, når der sker noget i tråden og behøver dermed ikke at gå ind og checke hele tiden.

CitatJeg har en hel del gange oplevet, at der ikke kommer nogen svar. En af forklaringerne kan være, at der som i denne tråd, står i registret, at der er 3 svar. Reelt har jeg ikke fået nogen svar.

Det er jeg ikke enig med dig i. Prøv at holde øje med antal visninger. Så vil du se, at tallet stiger. På nuværende tidspunkt er der 93, der har læst dit indlæg. Dvs. folk læser faktisk din tråd, selv om der står, at der er tre svar. At du ikke får svar skal du ikke tage som udtryk for, at folk ikke gider hjælpe eller har prøvet at finde oplysninger, men hvis man ikke finder noget brugbart, skriver man jo ikke det.

CitatJeg har også slået mit spørgsmål op i "Opslag internationalt", som foreslået af Mette Lund.

Alle hjælpere er frivillige og ulønnede, så man må påregne en vis svartid. Det er kun et døgn siden, du skrev i Opslag internationalt. Men igen: har du andre steder at spørge, skal du bestemt ikke føle dig forpligtet til at sidde og vente på et evt. svar. Man må gerne bede om hjælp flere steder.

Mvh.
Mette

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Ingrid Brandt

Hej Mette.

Tak for dit svar. Det, jeg mener med at vente inden opslag andre steder, er at jeg også synes, at det er lidt surt at bruge tid på at finde et svar, hvis man ser, at det svar er kommet fra anden side i mellemtiden. Det kan selvfølgelig også ske i dette forum, men så får man hurtigt besked.

Jeg synes, at det er meget sjældent, at der dukker svar op, hvis tråden først er nået til side 2 eller længere.

Jeg har fuld forståelse for, at der endnu ikke er nogen reaktion i tråden i "Opslag internationalt", der er det 1 eller meget få personer, der er "på", og de kan jo have masser af andre aktiviteter.

Mvh.
Ingrid
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

Nu er DDA jo kommet op at køre.

Hvad med ham her?

Navn:   Christensen, Christian   Stilling:   Væver
Alder:   18   Bestemmelsessted:   Chicago
Kontrakt nr.:   19500   Forevisningsdato:   20-04-1871
Sidste oph.sogn:   ?   Sidste oph. amt:   Præstø
Sidste oph.sted:   Bosinge, Stege Møen, Præstø Amt   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Chicago   Bestemmelses stat:   Illinois
Skibsnavn:   Denmark
IDkode:   D7181C0220
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#7
Slettet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Hej Gitte.

Det er ikke umuligt, at det er ham, skønt han er døbt Jørgensen. Men hans far hedder Christensen, så måske, alderen og erhvervet peger i den retning. Og ID nummeret er lige ved siden af faderen. Jeg tror på ham.

Dvs. at jeg evt. vil kunne finde hans søster Ane Kirstine som Christensen også. Jeg må på jagt.

Tak, nu håber jeg, at udvandrerdatabasen er vågen.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt