Søger Sophie Amalie Mühlendorff født ca. 1811 i København

Startet af Winnie Mortensen, 29 Sep 2015 - 15:12

Forrige emne - Næste emne

Winnie Mortensen

Jeg kan ikke finde Sophie Amalies dåb, kan nogen hjælpe?

Hun blev gift med bødkermester Lars Jensen Møller d. 7. februar 1845 i Holmens kirke. Af note fremgår det, at hendes forældre er døde. (kb. Holmens, 1842-1852, opsl. 114, nr. 5).
De får 4 drenge, som de selv står fadder til, ingen andre er opført i kb., hvorfor der ikke linkes til disse børn.
Familien er fundet i folketællingerne 1850, 1855, 1860, 1870 og 1880. I alle bor de alene evt. med en enkelt bødkerlærling eller 2, så der er heller intet at hente der, dog står der i alle, at Sophie Amalie er født i København.
Fra FT-1855 og frem til hendes død bor hun i Holmensgade 14, som ejes af manden.

Efternavnet staves Mühlendorff ved vielsen, men i nogle af folketællingerne staves det Myhlendorff.
På grund af den tyske klang har jeg gennemgået kb. for Skt. Petri sogn 1811-1813, men uden resultat.
Familysearch er også tjekket med alle mulige og umulige stavemåder, og hun står der også men kun med
vielsen og børnenes dåb, intet spor af hvor hun blev selv blev døbt, eller hvem hendes forældre var.

I Aalborg findes en familie Myhlendorff, så Budolfi sogns kb. er også gennemgået uden at finde Sophie Amalie.

Sofie Amalie dør i 1884 og begraves fra Holmens kirke, 73 år gammel (kb. Holmens, 1880-1887, opsl. 41).
Begravelsen er endvidere tjekket i Københavns Begravelsesprotokoller i håbet om at finde hendes fødested der, men oplysningerne er blot identiske med kb.

Så hvor kom Sophie Amalie Mühlendorff fra?

mvh Winnie Mortensen

Egon Sørensen

#1
Hej!

Lige en FT 1845


Samtlige personer i husstanden


kbhv, København (Staden), Holmensgade, Holmensgade 14, 106, 113, FT-1880, D4052

Lars Jensen Møller 64  Gift  Bødkermester København  
Sophie Amalie Møller 67  Gift Hans Kone  København

Har du søgt på fødselsstiftelsen?

Mvh.

Egon Sørensen

Lis Petersen

#2
Hej.

Dette er nok ingen større hjælp, men iflg. FT 1840 arbejdede Sophia Amalie Mühlendorf som tjenestepige hos Kunstakademiets sekretær på Kongens Nytorv.
http://www.danishfamilysearch.dk/cid4761071

Jeg har søgt i FT 1834 og 1845, men ikke fundet hende.

Her er Lars Jens Møller i FT 1845, stadig som ugift boende hos forældrene:
http://www.danishfamilysearch.dk/cid6296371

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Hans Peter Christiansen

Her FT 1845, men det giver jo ikke flere oplysninger:

København, København (Staden), Søetaten, DDA, Gammelholm, Overequipagemesterbolig, Ej oplyst, FT-1845, C2120
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Hans Stephansen   73   Gift      Kontreadmiral og Holmens Overequipagemester   Vejle
Henriette Tønder   63   Gift      Hans kone   København
Betty Rosenwinge   41   Enke      Deres datter   København
Ofilia Stephansen   39   Ugift      Deres datter   København
Henriette Stephansen   22   Ugift      Deres datter   København
Henriette Rosenwinge   12   Ugift      Deres datterdatter   København
Christian Frantzen   29   Ugift      Tjenestefolk   Aarhus
Margrethe Stumann   34   Ugift      Tjenestefolk   København
Sophie Mühlendorff   33   Ugift      Tjenestefolk   København
Margrethe Jørgensdatter   45   Enke      Tjenestefolk   Smørum Sogn, Københavns Amt
Birthe Jørgensdatter   33   Ugift      Tjenestefolk   Smørum Sogn, Københavns Amt
Mvh HP

Regelsen

Hej

Ulkegade 106, hvor forretningen var grundlagt, blev i 1823 - da gaden fik navneforandring
til Holmensgade 106, og ved nummerforandringen i 1860 til Holmensgaden 14.

Både dette hus og nabohuset, nr. 16 var i slægtens eje, desuden havde man et særligt
værkstedslokale i nr. 12 (21/22.10.1893 nedbrændte dette gamle ejendomskompleks),
så til Tømmerpladsgade, senere til Strandlodsvej 3 & 5 i Sundbyerne.

Venlig hilsen
regelsen

Henrik Brandt

#5
Hej,

Jeg har fundet hende.

Det var mest nærliggende at se i Holmens sogn, syntes jeg, da hun jo blev gift der. Hun blev født 19.9.1810, så alderen ved vielsen, 34 1/4, er temmelig præcis. Forældre: Styrmand Jens Christian Myhlendorff og Mette Kirstine Houmann.

Holmen 1806-1813 F (EM) - opslag: 112

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=151561&side=112&kb=Kirkebog:%20K%C3%B8benhavn,%20Sokkelund,%20Holmen%201806-1813%20F%20(EM)&height=585

Winnie Mortensen

Rigtig mange tak allesammen.

I kommer med mange gode forslag, dog kendte jeg alle i forvejen undtagen det sidste. Men det kunne I jo ikke vide. Af det kan man lære, hvor vigtigt det er at skrive alle kendte informationer, så folk ikke bruger tid og energi på at lede efter viden, der allerede er kendt. Jeg får lidt en dum smag i munden over at have spildt jeres tid.

Men Henrik Brandt skal have en særlig tak for at finde både dåb og forældre, og dermed give mig lidt at arbejde videre med.
Jeg var meget obs. på, at Sophie Amalie var 34 1/4 år ved vielsen, men jeg gik ikke længere tilbage i Holmens kb. end december 1810, og det var så ikke nok. Jeg tror, jeg blev lidt forledt af, at hendes fødselsår iflg. folketællingerne måtte være mellem 1811-1814.

mvh Winnie