Haxen = Haxthausen?

Startet af Peter Berényi, 29 Sep 2015 - 00:47

Forrige emne - Næste emne

Peter Berényi

Jeg havde prövede at finde mere om Margrethe Kierstine Haxen her på Slägt og data i 2011 og nu fandt jeg et navn som jeg vil gerne have jeres hjälpe.

Grene og Vorbasse sogn – viede 1755 til 1813

1765 d. 19 apr. corporal Palle Roth og jomfru Haxthausen af Slaug. Gift d. 23 maj


Kan dessa personer helt identiske med dem her;


AO kirkebog.....1689-1768, Sindbjerg. Nörvang. Velje - Opslag 250,

"Dito blev Sergeant Palle Rhodes Hustrue Naunlig Margrethe Kierstine Haxen af Greis Begraven".


1. Militäre grader; Korporal - Sergeant
2. Rohde kan sikkert staves på mange måder; Rhode, Rode, Roden og så Roth?
3. Haxen kan sikkert staves på mange måder; Haxsen, Hacksen, mon også Haxthausen?
4. Margrethe Kirstine dog i Grejs som vel ikke ligge länge väk fra Vorbasse, Palle var skolholder i Veerst som ligger 10-15 km fra Vorbasse.

Hvad tror I?







Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Kan det väre en datter af Sören Hacksen og Margrethe Kirstine Londemand?

Krigsråd og regimenskriver Sören Hacksen (Hachsen) var gift med Margrethe Kirstine Londemand (Döbt den 26.09.1688 i Vordingborg Kirke).

Søren Hachsens vielse: "1710 D.31 Julii Huusvielse ved Kongebrev Søren Hachsen Regiments-Skriver i Kolding, U.K (ungkarl). Mons. Pfefferlin Sal: Prinds Georgs, Brudgom og Margrethe Kirstine Londemann , P Gert Willumsen Ridefoged i Wordingborg, Brudens Fader. Vielsen i Hummergaden" (KB Holmens Kirke 1697-1713 opslag 171)).

Ifölge Nygårdssedler fik de börn;
•   Gert Henrik 7/7 1711 i Kolding
•   Hach döbt 9/1 1713 i Harte
•   Hack begrav 22/3 1715 i Seest
•   Cecilia Kristine döbt 25/5 1716 i Seest

Var det flere börn end disse tre börn?

Ifölge Nygårdssedler död Sören Hacksen den 21 maj 1737 i Kolding.


Palle Rohde (1739-1770), 4 ägteskaber:


1760 12/11 i Hvorslev, Houlbjerg, Viborg – Helle (död 1764 i Gjerring)

1765 23/5 i Grene-Vorbasse sogn – Margrethe Kirstine Haxthausen af Slaug (död 1766 i Grejs, der staves hendes efternavn som Haxen) ???

1766 17/1 i Grejs – Anna Sofia Amalie Frantzen (död 1768 i Grejs)

1770 april i Bäkke, Ribs Amt – Marie Magdalene Brögger (död 1795)
[/list]
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej.
Palle Rohde og Margrethe Kierstine Haxen kan godt være dem, du omtaler.
Palle Rohde var født marts 1739 i Solbjerg sogn, Hindsted herred, Aalborg amt.
Skoleholder i Verst maj 1771, hvor han døde.
Boede i Grejs sogn 1763, 1764, 1766.

Palle Rohde gift med Helle Haunløf 12. nov 1760 i Hvorslev sogn, Houlbjerg Herred.
Palle Rohde gift med Anna Sophia Amalia Frantzen 21. okt 1766 i Michaelis sogn, Fredericia.
Palle Rohde gift med Marie Magdalene Hansdatter Brøgger 30. april 1770 (Verst?)

Jeg har flere oplysninger om dem, hvis du finder, dette passer ind i dine oplysninger.
Venlig hilsen
Karen

Peter Berényi

#3
Hej Karen

Den er korrekt at Palle Rohde var födt marts 15, 1739 i Solbjerg sogn, Hindsted herred, Aalborg amt og död juni 18, 1770 i Verst der han var skoleholder og gift med Marie Magdalene Hansdatter Brøgger som födt en son, Palle 1770-1772.

Din info om hans ägteskaber er også korrekt;

Corporal Palle Rohde gift med Helle Haunløf 12. nov 1760 i Hvorslev sogn, Houlbjerg Herred.
Sergeant Palle Rohde gift med Anna Sophia Amalia Frantzen 21. okt 1766 i Michaelis sogn, Fredericia.

Derimod ved jeg også at sergeant var gift med Margrethe Kierstine Haxen (död i barsel, 1766 i Grejs sogn) (http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=319441&sort=e) og de fik en datter, Helle, 1766-1767.
Spörgsmål er hvis det var dem i Grene - Vorbasse sogn; 1765 d. 19 apr. corporal Palle Roth og jomfru Haxthausen af Slaug. Gift d. 23 maj.

Jeg tage gerne samtlige oplysninger om dem, du kan välge at sende dem her på Forum eller min e-post!

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej.
Ja, vi er enige.
Jeg har også hans ægteskab med Margrethe Kierstine Haxen (død i barsel, 1766 i Grejs sogn)

Jeg undersøger dette, som du skriver og vender tilbage. Det bliver ikke i aften!
Spörgsmål er hvis det var dem i Grene - Vorbasse sogn; 1765 d. 19 apr. corporal Palle Roth og jomfru Haxthausen af Slaug. Gift d. 23 maj.

Jeg sender også andet.

Venlig hilsen
Karen

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Nu er jeg tilbage ved computeren!

Jeg kan se af en tidligere tråd her i Forum, at du allerede har kendskab til alle Palle Rohdes børn, så dem skal jeg ikke gentage her.

Måske er denne oplysning ny:
Palle Rohde døde som skoleholder i Verst i 1770.
Skifte efter ham 16. juli 1770.
Enken Marie Magdalene Brøgger (værge bliver hendes far).
Sønnen Palle Pallesen Rohde, født efter faderens død: Indtil han er myndig bliver hans værger:
Bror, Mads Rohde, toldskriver i Randers.
Bror, Fritz Henrik Rohde.
Bror, Hans Rohde.

Denne søn fik ikke megen brug for sin eventuelle arv, for han døde, for han blev begravet i Verst sogn 1. søndag i Fasten 1772.
Med hensyn til dit første spørgsmål vedr. Haxen/Haxthausen tror jeg også godt, det kan være den samme, men vi er jo nødt til at finde lidt mere dokumentation.
Jeg prøver at se efter noget og sender så evt. resultat til dig.

Jeg er ikke i slægt med Palle Rohde, men har lavet ejendomshistorie for Grejs sogn, derfor er jeg interesseret i ham.

Venlig hilsen
Karen

Peter Berényi

Hej Karen

Det er rigtigt at jeg har undersögte meget om Rohdes slägten, derblande Palle Rohde og jeg har ledt temmelig länge efter Margrethe Kierstine Haxen.

Ingen af hans 4 börn opnå til voksealder.

Deraf Palles sidste barn;
1770 d. 11 dec. døbtes afdøde Palle Rohdes søn og fik navn efter sin fader blev kaldet i dåben Palle. Førtes til dåb af kirkeejerens hustru fra Janderup Claus Viufs hustru. Faddere: Sr. Rasmussen og sr. Vichmann fra Hundsholdt, præstens datter Dorthe Johanne Hagelund var jomfru fadder.

Palle Rohde døde som skoleholder i Verst i 1770.
Skifte efter ham 16. juli 1770.
Enken Marie Magdalene Brøgger (værge bliver hendes far).
Sønnen Palle Pallesen Rohde, født efter faderens død: Indtil han er myndig bliver hans værger:
Bror, Mads Rohde, toldskriver i Randers.
Bror, Fritz Henrik Rohde.
Bror, Hans Rohde.

Bror Hans Rohde - min aner, derimod havde jeg ikke denne bror Fritz Henrik Rohde....den Fritz Henrik som jeg havde her på min listen död som lille i 1738..så hvem er denne Fritz Henrik som lever i 1770 ??? Det er vist en som jeg har overset, men hvorhenne ???

Vedr. Haxen/Haxthausen;

AO kirkebog.....1689-1768, Sindbjerg. Nörvang. Velje - Opslag 250,
Dito blev Sergeant Palle Rhodes Hustrue Naunlig Margrethe Kierstine Haxen af Greis Begraven.

Karen, Du skrev at du lave ejendomshistorie for Grejs sogn - Jeg vil meget gerne höre med dig hvis du har en eller anden Haxen, Hacksen, Hachsen, Haxthausen eller ligner i din databas over Grejs ejedendomshistorie?

Min tesen var;
Hun kan väre en datter af Sören Hacksen og Margrethe Kirstine Londemand?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Undskyld, det er mig, der har skrevet en fejl i skiftet. Jeg ved ikke, hvordan jeg har kunnet skrive helt forkert!

Sådan skriver Brejl:

54. Palle Rohde, skoleholder i Verst. 18.6.1770, fol.257B.
E: Marie Magdalene Brøgger. LV: far [Hans] Brøgger, degn i Verst og Bække.
B:  1) Palle Pallesen Rohde, født efter fars død.
FM: Gregorius [Jacobsen] Tjørnelund til Røjgård [i Gesten sogn].
Indtil denne søn blev født var A:
1) bror Mads Rohde, toldskriver i Randers
2) bror Henrik Rohde
3) bror Hans Rohde.
Arv i boet til enken efter mor, se lbnr.55.

55. Barbara Nielsdatter Kruse i Verst degnebolig, [begravet Verst 6.3.1770], fol.257B.
E: Hans Brøgger, degn i Verst og Bække. Afkald 26.4.1770 fra B:
1) Jacob Brøgger
2) Marie Magdalene Brøgger, nu enke efter Palle Rohde, skifte 18.6.1770 lbnr.54.
(Dette afkald er en del af skifte lbnr.54).

Anst herred
Gejstlig justits- og skifteprotokol
1687-1778
C 45A-1

Henrich Rohde, som er den rigtige  i skiftet, må være ham, der var gift med Karen Madsdatter og døde i Randers 1778.
Jeg vil lige undersøge ham lidt nærmere.

---
Jeg har kun Palle Rohdes hustru med navnet: Haxen, Hacksen, Hachsen, Haxthausen  i min database i Grejs.

Derimod har jeg forsøgt at finde en forbindelse mellem Palle Rohde  (sergent ) og Mikkel Rohde, Christian Rohde og Jens Rohde i Grejs. Det er endnu ikke lykkedes.
Mikkel Rohde: Birkedommer, Forpagter af Højgaard m.m. 1684-1772.
Christian Rohde og hustru Marie Toppel havde ingen søn, så nevøen blev arving og fik sandsynligvis navneændring til Christian Rohde. Christian (1734-1794) blev forpagter og skovfoged på Højgaard.
Jens Rohde (Omk 1750-1794) var skovfoged fra omk 1787, boede ved sin død i skovfogedhuset til Højgaard. Gift med Maren Nielsdatter, jeg har ikke fundet nogle børn.
Især om Mikkel og Christian Rohde har jeg en del oplysninger.
Det kunne være interessant, hvis du har en mulig forbindelse mellem dem.

Venlig hilsen
Karen

Peter Berényi

Hej Karen

Nåvel..det gör inget!  :)

Henric Rohde födt 1731 i Örsted, Randers sogn - död 19 okt. 1778 i Randers og hustru som du skrev, Karen Madsdatter - Begrav i Randers den 26 mars 1796, men jeg har ikke fundet dem i kirkebög, oplysninger har jeg hente fra Nygårds sedler! Det vil siger at jeg ved nästen ingenting om disse personer, derimod var Henric komsumpationsbetjent i Randers!

Jeg er meget glad for at du pröve finde videre om Mikkel Rohde....for at jeg ledt også efter ham, men du får hvad jeg har her;

Christian Rohde. (levede 1760)
Birkeskriver ved Grundet Birk. 1760 opholder han sig hos sin morbror Birkefoged Mikkel Rhode. IDnr: #318953. Søstersøn til Mikkel Rhode der var birkefoged til Grundet birk.

Mikkel Rohde. (ca. 1684 - 1772)
Mikkel Rohde var 1760 birkefoged til Grundet birk, fuldmægtig ved godset og forpagter på Højgård, hvor han boede. Hans søstersøn var Christian Rohde. Christian Mathias Brun Homle [Humble] var 1741 indsat til arving efter Mik. Rohde. Begr. 13. jan. 1772 i Grejs. Nyg. sedl. IDnr: #159748 og IDnr: #319348.


Jeg har läst en gang, men min antegn er väk...det stod at Palle boede hos sin farbror, Mikkel...men jeg har ikke fundet videre kring den her!

Vedr. Jens Rohde (Omk 1750-1794) var skovfoged fra omk 1787, boede ved sin død i skovfogedhuset til Højgaard. Gift med Maren Nielsdatter, jeg har ikke fundet nogle børn.

Jeg kan ikke se på min databasen at jeg har noget om ham??!! Vil meget gerne have flere oplysning om skovfoged Jens Rohde hvis det er mulig!

Jeg har fört en blå bog over Roderne i Danmark; http://www.roderne.n.nu/navneregister

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej igen!

Lidt om Jens Rohde/Roede/

Født omk 1750. Hans alder angives til 44 år ved hans død i november 1794. Begravet 30. november 1794 i Grejs sogn, Vejle amt.
Døde i Fruens Møllested.
Han var gift med Maren Nielsdatter, født omk 1755.
Jeg har ikke fundet børn.

FT 1787:
Vejle, Nørvang, Grejs, Højgaard, , , FT-1787, C2075
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:
Melchior Somerfelt Boserup   24   Ugift   Hosbonde
Dorthe Chlauses Bekker   30   Ugift   
Karen Rasmusdatter   22   Ugift   Tienestepige
Peder Jensen   28   Gift   Tienestekarl g ??
Christen Jonasen   69   Gift   Tienestekarl g ??
Christen Jensen   58   Gift   Tienestekarl g ??
Christen Jensen   15   Ugift   Tienestekarl
Jens Rohde   36   Gift   Mand   Skoufoged
Maren Nielsdatter   32   Gift   Kone
Else Olufsdatter   12      Tienestepige

I 1790 ses Jens Rohde som fadder i Grejs sogn 11. juli 1790 og nævnes ved en anden dåb 3. oktober 1790, begge ses på opslag 133 i AOGenvej:
3. okt. 1790: En kvinde, Kirsten Thomasdatter var ankommen fra Vejle til Fruens Møllested til Sr Jens Roeden, hvor hun fødte et barn, døbt 3. oktober 1790. Det var ikke ham, der var far til barnet, en karl fra Vejle blev udlagt.
11. juli 1790 ses i Grejs KB tydeligt: Mons. Roede, Fruens Møllested fadder til et barn fra Holtum.

Efter Jens Rohdes død giftede enken sig med Søren Nielsen fra Vindelev, og de flyttede fra Fruens Møllested.

Jeg har ingen informationer om, hvor han kom fra.

-----
Mikkel Rohde:
Mikkel Rohde var født omk 1684.
Fra 1711: Birkefoged, Grundet Birk
Exam juris 1751.
1730-1743: Kronen var ejer af gården Højgård i Grejs sogn.
1722: Fuldmægtig på Stougaard.
1733: Mikkel Rohde var forpagter på Højgård. Han var kommet fra en stilling som foged i Skovgård Birk, men havde allerede i 1722 været fuldmægtig på Grundet Gods.
1735: Mikkel Rohde var birkefogedens medhjælper i Grundet Birk og assistent for Mathias Toppel (hans svigerfar).
1737-45: Familie- og folkeskatteforpagter, Koldinghus amt.
Fra 1751 ser det ud til, at Mikkel Rohde afløste birkedommer Hans Lottrup, som døde i 1751. Mikkel Rohde var birkedommer i Grundet-Højgaard Birk til sin død, men der var en stedfortræder de sidste år. Han blev birkefoged og derefter birkedommer.
Fra 1751 ses han i justitsprotokollen for Grundet Birk (B070A) behandle sager af forskellig art.
Det er alt fra sager om vurdering af træet i skovfogedens område, bortrømte unge mænd (Fol 55ff) f.eks. om 6 unge karle 14-19 år, der var flygtet fra deres tjenestepladser (og fra militærtjeneste). Det er sager om inddragelse af gæld hos fæstebønderne, voldssager og meget andet. Hvert retsmøde indledes med at nævne hvem der er til stede, og det er ud over birkedommeren, birkeskriveren de 8 stokkemænd, der var udpeget til at vidne i sagerne. I Grundet Birk var det i disse år gårdmænd fra Hornstrup sogn, (hvor Grundet ligger).
B070A Fol 181-228: Her beskrives en sag under Mikkel Rohdes ledelse: Gårdmand Rasmus Steenkier fra Grejs anklagede Anders Nielsen (fæster under Grundet) for at have slået hans søn, Jens under hoveriarbejde på Grundet den 15. august 1765. (Sønnen har da været ca. 12 år). Der beskrives i en lang, lang udredning Anders Nielsens handling, hvor mange slag og hvor hårde osv. Desuden om drengen havde været modvillig og provokerende og om faderen Rasmus Steenkier havde understøttet sønnens modvilje. Der fortælles også, at vidner havde hørt Jens græde. Sagen sluttede med, at Anders Nielsen fik en bøde på 3 rdl og 6 lod sølv for beskyldninger og vold (og det virker, som om beskyldningerne er værst). Men Rasmus Steenkier fik også en bøde på 1 rdl for "grundløse forlydender". Sagen sluttede efter et halvt år i marts 1766, og da havde birkeskriveren skrevet 47 sider i justitsprotokollen om denne sag.
Når man tænker på, at befolkningen var i birkedommerens vold, han var ret enevældig i sine domme, er det ikke så sært, at der var en vis respekt om personen. Det ses da også tydeligt i Grejs kirkebog over for Mikkel Rohde og såmænd også over for skriveren, Christian Rohde.
1741-1753 boede Mikkel Rohde i Takjærhuus (Tagkærhus) i Hover sogn.
Fra 1754 boede Mikkel Rohde på Højgård.
1750-1757 var Mikkel Rohde ridefoged på Grundet.
1760: Mikkel Rohde var stadig birkedommer i Grundet Birk, samt nu også forpagter på Højgård og boede der.
23. juli 1723 blev han gift med Marie Toppel i Vindelev-Kollerup sogn. Hun døde på Højgård i 1764. De havde ingen børn, så nevøen (Maries søsters søn) Rasmus Christian Bruun Humble blev arving ved testamente af 1741 og fik sandsynligvis derefter "navneændring" til Christian Rohde. Christian blev født og døbt på Højgaard og voksede op på Højgaard. Hans forældre og Marie Toppel og Mikkel Rohde boede sammen på Højgaard.
Christian blev omkring 1754 udnævnt til birkeskriver i Grundet Birk og var altså hjælper for sin plejefar under rettens møder.
Mikkel Rohde døde i 1772 på Højgaard og blev begravet i Grejs kirke 13. januar. Kirkebogen angiver hans alder til 88 år.

Højgaard blev solgt fra Kronen i 1743 og havde forskellige ejere frem til  1798.
1798: Hans Helmuth von Lüttichau, som også ejede Grundet, fik tilladelse af Rentekammeret til at udparcellere Højgaard.
I 1804 blev fæstegårdene solgt, og nu var Højgaard i princippet en almindelig stor gård.

Såvel Fruens Møllested som Højgaard ligger der endnu - stærkt ombygget selvfølgelig.

Jeg har måske mere, du kan bruge. Men noget er nok kendt for dig.
Venlig hilsen
Karen


Peter Berényi

Hej igen, Karen

Jeg synes at info om Jens Rohde er meget intressant, idet det er meget alm. indefor min Rohde-ane med Jens ligesom Palle, Christian og Mads - Jeg skal pröve at finde mere om ham, synes også at det är höjste intressant at de boede i Höjgaard ligesom Mikkel Rohde og hans pjeleson Christian og så har vi også den Palle. Det må väre en eller anden forbindelse mellem disse personer?!

Nogle af info som du har skrivet om Mikkel kende jeg ikke forvej, så jeg har inget emod at du skriver hvad du kan finde selvom jeg muligtvis havde dem forvej!

Hilsner fra Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Hej Karen

Inden vi glemt väk at hun boede i Slaug da hun gift med Palle, kan du pröve at se i din databasen hvis du har en Haxen, Hachsen/Hacksen eller Haxthausen i Slaug?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Jeg må ind at se i Slaug, men jeg har ikke nogen i min database.

Venlig hilsen
Karen

Karin Andersen

Hej på tråden  :)

Jeg trækker lige denne tråd frem i lyset. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke så tråden sidste efterår. Det er et stykke tid siden jeg har kikket på denne "gren" af Roderne, så det er dejligt at se dem igen og meget fine oplysninger Karen har fundet om Mikkel.

Mest til Karen. Jeg tror ikke at Christian Humble har skiftet navn. Den Christian Rhode der optræder på Kolding/Vejleegnen tror jeg er identisk med:

Christen Pedersen Roed. (aug. 1693 - marts 1756) (BK12674)
Født i Køge som søn af By- og Rådstueskriver i Køge Peder Christensen (Roed) Rhode og Helle Christoffersdatter Bager. 1724 og 1738 er han forvalter ved Fussingø ved Randers. 1735 er han Amtsforvalter i Kolding. Han bliver gift i Kolding d. 10. okt. 1726 med Anne Cathrine Arvedsdatter/el. Povlsdatter.
Randers A., Bjerregrav sogn. 1729-1752. Opsl. 13. 4. nov. 1732. Forvalter Roed. Opsl. 15. 6. nov. 1733. Faddere: Forvalter Roed og kæreste.
Kronen skødede 22. okt. 1743 hovedgården Donslund i Hejnsvig sogn, Ribe A. til amtsforvalter i Kolding Christen Roed.
Mere info: Kilde: http://ribewiki.dk/Kristen_Roed#1743_Kristen_Roed) og http://www.ftb-forum.dk/index.php/topic,468.39.html Svar 39. Amtsforvalter Christen Roeds enke Anne Cathrine Arved, indrettede 1758 Roeds & Riis Kapel i Kolding.
A., Kolding Sankt Nicolaj sogn 1723-1779.
Opsl. 50. 1729. 20. nov. Christen Pedersen Rode datter døbt Mette. Faddere: Peder Iversen, Claus Clausen, Peder Pedersen, Madme. Juhls og Mad.me Ebbesen.

Med venlig hilsen

Karin


PS. Peter du skriver i svar # 9:

CitatJeg har fört en blå bog over Roderne i Danmark; http://www.roderne.n.nu/navneregister Venlig hilsen Peter

Du pynter dig med lånte fjer, ser jeg.

"Din" liste er jo en kopi af min liste på http://www.ftb-forum.dk/index.php?topic=1126.msg4081#msg4081.

Jeg har valgt at lave den offentligt, så alle kan bidrage og kopiere frit, så det giver ingen mening, at du forbeholder dig alle rettighederne til mine oplysninger. Jeg vil derfor opfordre dig til at slette det og til at sætte linket fra ftb-forum ind på din hjemmeside. Bare sådan for en ordens skyld.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karen Greve Straarup

Hej Karin.
Sjovt nok at mødes her også!
Mange af mine oplysninger vedr. det Humble/Rohde har jeg fra dette websted http://www.klarskov.org/humble/rasmus-bruun-humble.htm
Hvis du ikke kender det i forvejen, kan det måske være interessant.
Jeg har lavet ejendomshistorie for Grejs sogn, så det er ikke min egen slægt.
Skriv igen, hvis jeg kan bidrage mere.
Mange hilsner
Karen

Karin Andersen

#15
Hej Karen  :)

Godt at se dig her også  ;)

Tak for alle dine fine oplysninger. Det er et stort arbejde du har kastet dig ud i.

Jae, jeg kender godt Lis´ hjemmeside. Lis forsker i vores fælles slægt (vores forfædre var brødre og vi "mødtes" over en folketælling fra 1834 (Sommer-folk)). Jeg er en glad "medleverandør" til oplysningerne på siden  :)

Vi ved endnu ikke om vi er i slægt med Mikkel Rhode. Min interesse for Rhoderne kommer af vores forfader i Viborg præsten Morten Rhodius og mit kendskab til og interesse for storkøbmand i København Steffen Rhode.

Christian (Pedersen?) Rhode skal jeg have kikket nærmere på, men jeg tror ikke, at det er Christian Humble der "skifter" navn.

Har du evt. kilder der viser, at Christian Humble er født og er opvokset på Højgaard?

Hilsen  :)

Karin


Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karen Greve Straarup

#16
Hej Karin.
Her er lidt af det, jeg selv har fundet:
Christian Rohde døbt 10. januar 1734 i Grejs sogn.
1756, 1766: Rytter i Vejle
1768, 1789: Forpagter på Højgaard
1786: Skovfoged på Højgaard.
Hans første vielse med Katrine Rosine Jakobsdatter (ca. 1756) har jeg ikke fundet.
Gift 2. g 21. maj 1767, (trolovet 20. marts) med Ide Sophia Hedvig Thomasdatter i Hornstrup sogn (hvor godset Grundet ligger).
1733 var Mikkel Rohde forpagter på Højgaard. (1730-43 var Højgaard under Kronen)
1754, 1755, 1758, 1761 ses Christian Rohde som fadder i Grejs sogn.
Hilsen
Karen

Karin Andersen

Hej Karen  :)

Tak for oplysningerne.

Jeg vil foreslå, at vi på et tidspunkt laver en anden tråd omhandlende Mikkel Rohde og alle de Christianer der findes i området omkring Vejle, da Peters tråd her jo burde handle om Haxen = Haxthausen? (Rytteren Christian Rhode har jeg i min Rhode-liste på FTB.)

Jeg har ikke tid i weekenden, så det må lige vente til engang ved lejlighed.

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

#18
Hej Karin

Du skrev at jeg har pynte med lånte fjer, og det er både rigtigt og forkert idet vi havde overens at samarbejdede med at före disse Roderne deraf liste på http://www.roderne.n.nu/navneregister for at underlettere at söge tilbage på disse personer! Har du glemt dette?

Venlig hilsen
Peter


PS. Peter du skriver i svar # 9:

CitatJeg har fört en blå bog over Roderne i Danmark; http://www.roderne.n.nu/navneregister Venlig hilsen Peter

Du pynter dig med lånte fjer, ser jeg.

"Din" liste er jo en kopi af min liste på http://www.ftb-forum.dk/index.php?topic=1126.msg4081#msg4081.

Jeg har valgt at lave den offentligt, så alle kan bidrage og kopiere frit, så det giver ingen mening, at du forbeholder dig alle rettighederne til mine oplysninger. Jeg vil derfor opfordre dig til at slette det og til at sætte linket fra ftb-forum ind på din hjemmeside. Bare sådan for en ordens skyld.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Hej Peter

Lånte fjer er lånte fjer.

Rhode-listen begyndte jeg på, længe før du meldte dig på banen. Ingen tvivl om, at du - ligesom mange andre venlige mennesker - har bidraget til den.

Det ændrer dog ikke på, at den liste du har på din hjemmeside er en kopi af min Rhode-liste.

Kopi fra mailudveksling mellem os.

2012/1/12 Karin Andersen
Hej Peter
 
Jeg ved ikke noget om epitafiet i Helligåndskirken. Vi må håbe at vi får et godt svar fra kirken.
 
Jeg vil vente lidt med at skrive om mine nye fund fra Holmens kirke. Jeg har fundet Anders (Andreas) Rode som fadder + nogle nye navne.
 
Nye navne på Rhodelisten vil jeg skrive ind i sidste indlæg i tråden og lade dem stå til jeg er sikker på at du har set dem. Du skal ikke bruge tid på at kikke hele listen igennem endnu.
Der vil komme flere navne ind herfra, når jeg ved om FTB kan lave indlæggene længere eller finde en anden måde som jeg kan lave lister på.
 
Har du en plan om at lave din Rode-liste ligesom Lis har gjort i navnelisten? - eller har du andre planer?
 
Med venlig hilsen
 
Karin

Uddrag af din mail:

Jeg starte med den her hjemsiden for at jeg synes at det er lidt besvärlig med FBT som virker ikke altid så godt. Og det var mening at det skal blive som Lis´s hjemsiden når vi har den hele på pladset idet vi taste jo stadigväk flere nye Rode uden at kende deres forbindelse mellem disse personerne i listen.
Så snart vi har den hele på pladset så vil jeg lavet en pänere hjemsiden og skriver hele historie samt bedre navnregister, jeg vil påstår at du ved mere end hvad jeg gjort - men hvis vi kan samarbejder som vi har gjort tils nu, så kan vi sikre lavet en hyggelig hjemsiden med alle uplysning og forbindelse mellem de forskillner slägterne.
 
Men hvis du vil at jeg skal göre en eller anden med navnlisten, så må du gerne höre af dig til mig!

Hilsner
Peter

Du havde store planer for din hjemmeside. Det kunne være spændende for mig om jeg engang kan finde noget nyt der  ;D

Venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Karin

Jeg har läst omigen om din synpunkt og jeg vil give dig nu et svar; Du kendt til denne hjemmeside siden 2012 og inget har forändret - Også selv på den sorte rubrik med "© 2012 Roderne.n.nu. Alla rättigheter förbehållna" som kom automatisk via den her typ af hjemmeside - Det er altså ikke mig som har sat dit teksen om forebeholder. Og en del oplysninger om Roderne har jeg givet til dig og du til mig, så det er ikke KUN dine oplysninger som jeg har lagt op disse i 2012 samt at disse oplysninger på hjemmeside er også åben for alle kopiere og bidrage helt frit!

Din linket http://www.ftb-forum.dk/index.php?topic=1126.msg4081#msg4081 virker ikke og jeg vil tror at ftb-forum.dk har ikke virker siden 2014.

//Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

#21
Hej Peter  :)

De oplysninger jeg havde vedr. Rhoderne har jeg lagt frit frem til alle. Jeg har aldrig leveret oplysninger kun til dig.

Hvis du vil have æren af mit arbejde, så tager du den - det kan jeg ikke forhindre dig i!

Som slægtsforsker øver man sig på, altid at oplyse sine kilder. Det har du så ikke lært endnu. Smukt er det ikke og du kan godt regne med, at vores "samarbejde" hermed er ophørt.

Rhode-listen som du har den, er og bliver min "opfindelse" uanset hvordan du vender og drejer det. Jeg ser frem til, at du begynder at føre en Rode-liste selv.

Venlig hilsen  :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen.

Sidste melding herfra vedr. Rhode-listen.

Jeg har nu nærstuderet min liste på din hjemmeside og kan godt se, at du har "haft travlt" med at føre en liste.
Jeg kan se, at du har 3 - tre- poster, som du ikke har kopieret fra min liste. Det er disse tre:

Hans Henrik Rode (9. sept. 1767 – 29. dec. 1830)
Søn af Albert Rode (1620 – 4. juli 1676). Overadjutant Oberst, Ridder af Nordstjerneordenen og medlem af det svenske Kungliga Krigsvetenskapsakademien. 1814 var han Kammerherre ved Christian Frederiks hof i Danmark.

Mads Pedersen Roed (Omkr 1568, Vandel - 5 Feb. 1635, Ribe)
Ægteskab: Karen Iversdatter Vandel i 1599
Mads tog borgerskab i Ribe d.22. december 1596 og var skatmester i årene 1600 og 1601.
Han var medlem af de 24 mænd 1601-1619 og hospitalsforstander fra 1607.
Han var rådmand fra d. 14. juli 1620 til sin død.
Det er usikkert hvilken slags handel han drev.
Tilsyneladende eksporterede han kun kreaturer et enkelt år, 1617: 31 stk.
Fra en start på 6 skilling i 1595 bevægede hans skatteansættelse sig hurtigt op på 20-40 skilling, et vidnesbyrd om en god forretning.
Kilde: "Nogle familier med rod i 1500-tallets Ribe", III.
Slægten Vandel af Ejnar C. Larsen

Hans Pedersen Roed, bartskär i Skive (levede 1695) - fader til Lephrentz, Rebekka og Peder. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=294862&sort=e

Rhoder fra Nygaards sedler står almindeligvis ikke på min Rhode-liste. De står fint nok hos Nygaard. Posten om Mads Pedersen Roed tillader jeg mig at sakse til min liste.

Du skal nok kikke på den første post igen. En Hans Henrik født i 1767, kan umuligt være en søn af en far, der dør i 1676.

Det er helt fint, at du ikke har set FTB-forum siden 2014, det betyder nemlig, at du ikke har mine opdateringer med. Når jeg finder et "nyt hjem" til min liste, så er du velkommen til at kikke, læse og sakse det du kan bruge, men jeg beder dig venligst om, ikke igen at kopiere hele listen.

Med venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Karin,

Det er meget kedeligt at du synes at jeg har plagiat disse isär jeg har väret med og skrev i ftb tilsammens med dig, läse gerne min gamle mail fra 28 december 2011;

Hej Karin,

Jeg har fundt en söster til Jochum og oplysning er indskriver på
Sv: Oversigt over folk med navnet Rhodius, Rhode, Rohde o. lign. i Dk. fra år 1510 « Svar #47 Dato: 20. December 2011, 22:31:49 »

Skriver du eller Lis mon ikke om en Toldskriver Frederik Bast? Han var gift med Anne Margrete Rhode, söster til Jochum. Deras datter Charlotte Amalie Bast (1692-1773) var g.m. Lars Christian Lassen (1710-1787), sön af Herredsfoged Christian Lassen på Aggersborggård og Anne Albrektsdatter Manstrup.

Jeg fandt et link som handler om slägten Lassen der du skriver lidt om i forbindelse med Helstrupgaard; http://www.leif-carstens.dk/27697709 - går inde og ser hvis det er noget brugbar information der. Stod lidt om Roderne, men dem har vi forvejer, dog mange Lassen i listen!

Desudem kende du til den her link; http://brindt.dk/erik_brindt/1754.htm resp. http://www.gawis.dk/jyhafa/individual.php?pid=I2024&ged=jyhafa.ged??


Hvis du mente at du vil at jeg skal skriver dit navn på hjemmeside, så er det bestemt inget problem for min del, derimod kan jeg ikke bruge link til ftb, idet ftb-forum.dk har ikke virker siden 2014 eller?

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Hej Karin

Godt, men så tage jeg disse med til hjemmeside og der henvisede jeg til "Karin Andersen fra slaegtogdata", er det iorden med dig?

Vh,
Peter

Citat fra: Karin Andersen [1096] Dato 30 Dec 2016 - 20:59
Hej igen.

Sidste melding herfra vedr. Rhode-listen.

Jeg har nu nærstuderet min liste på din hjemmeside og kan godt se, at du har "haft travlt" med at føre en liste.
Jeg kan se, at du har 3 - tre- poster, som du ikke har kopieret fra min liste. Det er disse tre:

Hans Henrik Rode (9. sept. 1767 – 29. dec. 1830)
Søn af Albert Rode (1620 – 4. juli 1676). Overadjutant Oberst, Ridder af Nordstjerneordenen og medlem af det svenske Kungliga Krigsvetenskapsakademien. 1814 var han Kammerherre ved Christian Frederiks hof i Danmark.

Mads Pedersen Roed (Omkr 1568, Vandel - 5 Feb. 1635, Ribe)
Ægteskab: Karen Iversdatter Vandel i 1599
Mads tog borgerskab i Ribe d.22. december 1596 og var skatmester i årene 1600 og 1601.
Han var medlem af de 24 mænd 1601-1619 og hospitalsforstander fra 1607.
Han var rådmand fra d. 14. juli 1620 til sin død.
Det er usikkert hvilken slags handel han drev.
Tilsyneladende eksporterede han kun kreaturer et enkelt år, 1617: 31 stk.
Fra en start på 6 skilling i 1595 bevægede hans skatteansættelse sig hurtigt op på 20-40 skilling, et vidnesbyrd om en god forretning.
Kilde: "Nogle familier med rod i 1500-tallets Ribe", III.
Slægten Vandel af Ejnar C. Larsen

Hans Pedersen Roed, bartskär i Skive (levede 1695) - fader til Lephrentz, Rebekka og Peder. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=294862&sort=e

Rhoder fra Nygaards sedler står almindeligvis ikke på min Rhode-liste. De står fint nok hos Nygaard. Posten om Mads Pedersen Roed tillader jeg mig at sakse til min liste.

Du skal nok kikke på den første post igen. En Hans Henrik født i 1767, kan umuligt være en søn af en far, der dør i 1676.

Det er helt fint, at du ikke har set FTB-forum siden 2014, det betyder nemlig, at du ikke har mine opdateringer med. Når jeg finder et "nyt hjem" til min liste, så er du velkommen til at kikke, læse og sakse det du kan bruge, men jeg beder dig venligst om, ikke igen at kopiere hele listen.

Med venlig hilsen

Karin

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Citat fra: Karin Andersen [1096] Dato 30 Dec 2016 - 23:32
Rhode-listen kan ses her: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118646.0.html

Märkligt for at da jeg prövet linket som du skrev her så fik jeg meddelande;

"En fejl er opstået!
Emnet eller boardet du leder efter, ser ud til at mangle eller er uden for dine tilladelser"

Virker linket hos dig, er det mon for at jeg bruge IPad?

Vh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Hej  :)

Jeg lavede en fejl. Her er et link der virker:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

PS. Du skal IKKE kopiere min liste til din hjemmeside! Jeg har INGEN interesse i at den står på din hjemmeside.

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Grøndberg

Til orientering: Begge links kan kun ses af "medlemmer" og ikke af almindelige brugere.

/Christian

Karin Andersen

Hej Christian  :)

Det er korrekt, at linket til min Rhode-liste kun virker for medlemmer af Slægt&Data (Medlemmer må gerne have visse fordele  :) )

Er du interesseret i bestemte Rhoder, så kan du gøre to ting.

Du kan melde dig ind i foreningen - eller og - du kan oprette et emne i Aneefterlysning og spørge om oplysninger vedr. den Rhode du evt. interesserer dig for.

Jeg er sikker på, at et medlem gerne laver et opslag i listen til dig.

Med venlig hilsen

Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html