Peder Poulsen (Munch/Munk) (ca. 1678) og Birgitte Andersdatter (ca. 1688):

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 24 Sep 2015 - 23:56

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Disse to individer blev ca. 1724 forældre til Ane Pedersdatter, som er født i Kistrup, Løvel etc.

Jeg er truffet på nogle fine sider, som omhandler Niels Nielsen Nyrup junior og senior og forbindelsen til fantastiske Fur, men overskriftens Peder Poulsen var ikke så ivrig en benytter af sit 3. navn, efter hvad jeg har læst.

Ligger, sidder eller står nogen med en forklaring på, hvilken Munch/Munk han kan have været, og hvem de så var; han og Birgitte?

Peder blev gravlagt 1760-1761 i Løvel, Kistrup, Nørlyng, Viborg som Ane - hun døde ca. 24/5 1761...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Jeg rykker lige dette eksalterende tema op på falderebet med et spørgsmål til PPs slægtsnavn, hvis der overhovedet er noget om det - der har jo været en sådan "rift" om emnet...

http://www.nyrups.dk/Genealogi/Nyrupper/Anerne.htm - nr. 18 = Peder Poulsen (Munch?):

"Han ses aldrig benævnt Peder Munch, men en søn kaldes næsten altid Jens Munch."...

Hvem har indsigt i, hvorledes dét forholder sig?

Så mange munke og så liden tid!

Kan det ikke simpelthen skyldes, at navnet stammer fra moderen/mormoderen?

Til hvilke kilder (om nogen) bør man ty, når man ikke kender diverse smutveje som andre?

At spørge dumt er også en måde at spørge på...

God søndag og tak for kigget...

:)









Gode tanker fra Charlotte...

C. C. K. Fogsgaard

Mere genopfriskning af en ældre, uløst sag (som der slet ikke har været bud på overhovedet)...

Mon ikke det er mor eller mormor, som giver sønnen eller sønnesønnen navnet Munch med?

Der er af og til nogle "sære" tilfælde, hvor et enkelt barn eller nogle få i en børneflok bliver tildelt et slægtsnavn, mens den eventuelt resterende søskendeflok slipper - har nogen en gangbar hypotese derom; hvad begrundelsen kan være?

Den behøver ikke være god - blot til så nogenlunde at kapere...

Godmorgen fra C.

:)

Gode tanker fra Charlotte...