Er hvervede soldater i lægdsrullen ?

Startet af Gerda Nielsen, 21 Sep 2015 - 14:08

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Er der nogen, der ved om hvervede soldater i slutningen af 1700-tallet blev noteret i en lægdsrulle ?

Carl Deboi (Johan Carl Debois)  er noteret i stambogen for "Sjællandske Livregiment - 11 Bataljon - 1747-1931 G.

Stambøger Grenaderkompagniet 1797-1801 G26-G27.

Han kom i tjeneste ved garnisionen i Aalborg febr. 1786 som hvervet soldat -  blev korporal 1794 og havde afgang marts 1812 - var underofficer.

I stambogen står der, at han er født i Liffland (Letland). I senere FT, at han er født i Riga.

Det jer er ude efter er, om der et eller andet sted skulle være anført, hvad hans far hed.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Gerda

Nej, desværre vil du ikke kunne finde Johan Carl Debois i en lægdsrulle. Det var oprindelig kun de som blev født på landet (indenfor kongerigets grænser) og som var af bondestand. Først meget senere kom de med som ikke var af bondestand eller var født i en købstad, osv.

En mulighed for at finde faderens navn kan være at Debois har haft kontakt med ordensmagten. Når en person blev afhørt indledtes der ofte med at de afgav et kort levnedsforløb. Jeg har selv for en svensk anes vedkommende været heldig at han og en forretningsforbindelse var uenige om nogle værktøjer, og i den forbindelse fortalte forhørsprotokollen faders & moders navn.

Jeg ville starte med strafferegisteret hos Aalborg Byfoged. Hvis han ikke optræder dér er den mere tidskrævende mulighed sagslisterne. Derfra kan der gås til forhørsprotokollerne.

Strafferegister
Sagliste til justits-, politi- og ekstraretsprotokoller

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gerda Nielsen

Hej Mikkel

Tak for dine forslag, men jeg ville nu umiddelbart tro, at hvis han laver noget ulovligt, så var det ikke Byfogeden, der tog sig af det,

men  Garnisionen, da han jo var ansat fra 1786 til 1812. Måske har de en "justitsprotokol" ?

Venlig hilsen
Gerda


Mikkel Eide Eriksen

Hej Gerda

Det kommer så vidt jeg har forstået lidt an på præcis hvad sagen har drejet sig om, om den hører under de militære eller civile myndigheder. Jeg vil under alle omstændigheder tro at sager efter at han blev afskediget i 1812 vil høre under de civile.

Jeg har dog set militærpersoner når jeg har bladret igennem civile sagslister.

mvh
Mikkel

PS: Jeg kan se at Sjællandske livregiment har straffebøger på Daisy, men de starter desværre først 1845. Og ved eftertanke, så ved militæret jo godt hvem deres soldater er og brugte nok ikke levnedsforløb i deres forhør? Tja.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gerda Nielsen

Hej Mikkel

Tak skal du ha' - ja det bliver nok svært at finde noget.

Venlig hilsen
Gerda