dansk forbindelse til Johan de Witt

Startet af Søren Lindbjerg, 30 Nov 2010 - 15:42

Forrige emne - Næste emne

Søren Lindbjerg

Til tv-programmet "Ved du hvem du er?" på DR1 leder jeg efter hjælp til at finde en dansk slægt, der slægtsmæssig forbindelse til den nederlandske statsmand Johan de Witt (f. 24/9 1625 i Dordrecht, Holland. Død 20/8 1672 i Haag). Johan de Witt og hans broder, admiral Cornelis de Witt, blev lynchet af en rasende folkemængde i 1672 i Haag. Har denne  Johan de Witt nogensomhelst slægtsmæssig forbindelse til Danmark? Hjælp modtages med taknemmelighed.
Venlig hilsen journalist Søren Lindbjerg, DR

Finn Holbek

#1
I Danmarks Adels Aarbog 1947:II:77 står flg. om slægten de Witte:

Gustaf Noordingh »af adelig brabantsk Herkomst«, dansk Agent og Konsul i La Rochelle, fik efter Ansøgning den 31 Marts 1752 Adelspatent med Navnet de Witte. Vaabnet beskrives saaledes: Skjoldet firdelt af Rødt og Grønt; i 1. og 4. Felt en Guld Skraabjelke lagt paa en foroven til højre af en Sølv Maane, forneden til venstre af et Sølv Hjerte ledsaget takket Sølv Bjelke i Rødt; i 2. og 3. Felt tre over hinanden løbende Sølv Hunde i Grønt. Hjelmen kronet; Skjoldholdere to tilbageseende brune Løver. I Danmark uddøde Familien i Mandsstammen 1833.
Slægten Noordinghs Stamrække kan føres tilbage til Borgmester i Weesep Nicolas Noordingh, hvis Søn Pierre (død 1680) var Præst i Aalsmeer, gift med Jacomina de Witt, Datter af Jean de Witt, Intendant og Grand Trésorier i Byen Workom og Landet Altena, i fjerde Led beslægtet med Cornelis og Jan de Witt. Deres Søn Jean Noordingh, f. 5 Sept. 1658, kom 1672 til Danmark, dansk Generalkonsul i La Rochelle; gift med Marie Anne de Godet (F.: fransk Generaloberst Theodor de G. og Anne Dubois), hvis Søn Gustav er Stamfader til den danske adelige Gren.


Slægten ser umiddelbart ud til at ende blindt, måske er der uægte efterkommere?:

Stamrække.

Første Slægtled.

Gustav Noordingh de Witt, f. 7 Jan. 1707 i La Rochelle død 26 Marts 1768, dansk Agent og Generalkonsul i La Rochelle, adlet 1752, død 26 Marts 1768; g. m. Marie Anne Chevalier, f. 21 Sept. 1710. — Søn:

Andet Slægtled.

Pierre Casimir, f. 25 Jan. 1750 i La Rochelle; dansk Generalkonsul smst., levede i 1802 i Paris; g. 2 Jan. 1774 m. Pierrette Henriette Victoire de Brissac (F.: Jan Baptiste Isaac de B. Soxcy og Madeleine Judith Vaurebois d'Abbeville), f. 20 Jan. 1753 død 20 Okt. 1788. — Sønner:

Tredje Slægtled.

1. Jean Baptiste Casimir, f. 23 Okt. 1774 - i La Rochelle; 1784 vol. Kadet, 1795 Sekltnt., 1797-99 m. Fregatten »Najaden« i Eskadren i Middelhavet under St. A. Bille, hvem han fulgte paa Ambassaden til Kejseren af Marokko, 1800 Prltnt., rejste 1802 til Paris for at besøge sine Forældre, 1803 Indrulleringsofficer i Mandal, 1805 Chef for Kanonchaluppen »Odense«, udlagt 1806 som Barnefader af Caroline Charlotte Knutzen fra Mandal, der ansøgte om Till. til at bære hans Navn; 1806-07 Næstkommanderende paa Fregatten »Fylla« til Vestindien og Interimschef ved Chefens død, - død 16 April 1807 paa St. Croix af gul Feber.

2. Otto, f. 26 Dec. 1776 i St. Quentin: 1795 Kornet i fynske Dragonregt., 1802 Sekltnt., 1807 (30
Dec.) Prltnt., 1813 Sekondritmester, 1815 Eskadronchef ved holstenske Landsenerregt., 1830 kar. Major, 1831 Premiermaior død 11 Febr. 1833 i Kolding.

Der henvises til: Bilag til »Kong Frederik V.s Adelspatenter« 1752, 31. Marts. Konsul Noordingh til J. H. E. Bernstorff, dat. La Rochelle 1752 1. Febr.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

Der er måske en anden forbindelse:

I "Anetavler for berømte danskere" nævnes købmand og rådmand i Horsens, Foch Albertsen With, født 1590 i Emden i Nederlandende, bl.a. tip-tip oldefar til astronomen H. C. Ørsted: http://goo.gl/hl7e8
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Søren Lindbjerg

tusind tak - købmands-sporet kunne være noget - den familie, jeg er i kontakt med, nævnet noget om købmænd tilbage i slægten...
VH Søren Lindbjerg

Finn Holbek

(var så lidt) - spørgsmålet er om der er fælles oprindelse?

"Berømte danskeres" kilder er i øvrigt:

Dansk biografisk Leksikon 1., 2. og 3. udg. (Stuckenberg, With, Mule, Mikkelsen, Rhumann, Svaning).

Ehrencron-Mùller, H.: Forfatterlexikon I - XII, 1924 - 1935 (Lemvig, With, Mule, Mikhelsen, Rhumann, Svaning).

Fabricius, O.: Horsens Kjøbstads Beskrivelse og Historie, 1879 (With).

Gether, Knud: Middelalderfamilier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge I - II, 1987 (With, Clemensen, Seeblad).
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Jeg havde en lærer der hed Albert De Witt, i Kalundborg.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Lis Klarskov Jensen

Hej Søren

Måske kender du allerede Michael Dupont, Tlf. 4344 1652 fra DIS-Danmarks bestyrelsen? ellers ville han være god at spørge.

Venlig hilsen
Lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Søren
Som Finn Holbek nævner, findes der oplysninger om "Witt" i  "Horsens Kjøbstads Beskrivelse og Historie", 1879 af Fabricius, O. Det drejer sig om danske efterkommeren af de Witt fra Holland.


I bogens afsnit om de tidlige rådmænd i Horsens nævnes det (side 223-224), at "Fock Albertsen With nedstammede fra den hollandske Familie de With, hvortil ogsaa hørte de 2 berømte Brødre Jan og Cornelius de With. Fra Embden kom han her til Landet 1607 og nedsatte sig som Kjøbmand i Horsens, hvor han 1623 blev gift med Lene Clemensdatter, en Datter af Borgm. Clemen Sørensen i Veile note 574: Ifølge "Wormske Stamtavler var hun Datter af Raadm. Clemen Olufsen i Horsens og Sidsel Peder Bagges Datter fra Ribe.

De havde 10 Børn, hvoraf dog kun 1 Søn og 2 Døtre bleve voxne.
Den ene Datter, Gunild, blev gift med Raadm. Niels Mule i Odense.
Sønnen Albert Focksen With, f. 1640 + 1715, blev Præst i Sverborg 1673, efter først at have været Rector et Par Aar i Vordingborg, og kom saa 1684 4.3 [4. marts] til Kbhv. som Sognepræst ved Trinitatis Kirke; han var gift med Barbara Henriksdatter Mule og blev Svigerfader til Biskop Thura i Ribe og Kgl. Confessionarius C. S. Lemvig, ligesom ogsaa Familienavnet vedblev gjennem Sønnen Mag. Fock Albertsen W., sognepræst i Slagelse ved St. Peders K. og dennes Efterkommere.

1631 var Fock Albertsen With bleven Raadmand, og det var han endnu 1652. Note 575: Af samme Slægt er vel ogsaa den "Didrich Foches Hollænder aff Amsterdam", der 1639 11.6. fik Borgerskab i Horsens; idet Christoffer Christensen og Johan Wiffertsen, begge Borgere i Byen, i destode overfor Borgm. og Raad for, at han ogsaa "vilde blive tilstede, holde sin Bopæl Ild og Arnested her i Byen samt svare Skat og Tynge lige med andre Borgere i Byen." (Thingbog beg. 1631).

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Michael Axelsen

Jeg skulle være efterkommer af nævnte Foch Albrecht de Witt. Slægten de Witt kom fra Dordrecht, og en del flygtede til Emden i nutidens Tyskland under de katolske forfølgelser af de reformerte. Foch far Albrect Foch de Witt levede i Emden og sendte sin søn til Danmark som en slags handelsambassadør i Jylland. Her blev han købmand og senere rådmand i Horsens. Han blev gift med Lene Clemensdatter fra Vejle, og fik mindst 5 børn. Sønnen Albert kan der findes meget om i diverse litteratur. Men han fik også 4 døtre, hvor jeg er efterkommer af Maren Fochsdatter With gift med den senere sognepræst Anders Nielsen Regel.

En amerikansk hjemmeside http://www.pcez.com/~bigshoe/a/de1dex.html har rullet hele sammenhængen mellem hundedevis af de Witt'er op i Holland, Emden og USA. Desværre er siden ikke længere aktiv, men måske kan der findes en "afløser".

Michael Axelsen

Egon Hansen

 ;D 
Er der nogen ad jer som ved om nogen af de tre slægter With (uden de) på Rømø har nogen forbindelse med jeres hollands ophav?
Mvh Egon Hansen

Lis Klarskov Jensen

Hej Michael
Har du lidt oplysningr om Lene Clemensdatter fra Vejle?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Egon Hansen

Nej desværre. Kun With'erne på Rømø. Min konesa morfar 's mor var født With, født 1860 som yngste barn af Jesper With. Jeg kender også Jespers far, dvs hans vielse og død, og "måske" også et led mere som kaldes With, iflg lokalarkivet på Rømø og bøgerne "Rømø- et vesterhavspræget samfund.
Jeg har også set i bøger at der var en mere velstående familie som hed With, som talte bl a en herredsfoged, og stænderforsamlingsmedlem, og en gren som endte som noget stort vistnok i ØK, og en bror til sidstnævnte som regnes som stamfar til en stor slægt i Norge, men jeg har aldrig fundet forbindelsen mellem mine With'er og de øvrige slægter derovre.
Der er også en kaptain og bondeslægt With hvis forslægt jeg heller ikke kan føre sammen med nogen af de øvrige.
Derfor håbede jeg at der var nogen af jer som har meget om deWitt skulle vide noget
Mvh Egon Hansen

Michael Axelsen

Hej Lis

Det er ikke meget jeg ved om Lene Clemmensdatter - blot at hun er født ca. 1600 og gift med Foch Albrecht de Witt. Men den smule der er, er afledt af artikler om henholdsvis vis hendes mand og far. Oplysningerne har jeg fra følgende udgivelser:

Knud Gether, Middelalder Familier i Flensborg og Nordfrisland,  (Dansk Historisk Haandbogsforlag, 1986-87), s 640.

Jørgen Wangel, Hans Jørgen Wengels Slægt,  (udgivet 1994).

Lone Hvass, Steen Hvass, Jakob Kieffer-Olsen, Per K. Madsen, Henrik Becker-Christensen, Fra Vadested til by - indtil 1786 (Vejles Historie),  (Udg. 1997 af Vejle Kommune).

Michael

Lis Klarskov Jensen

Hej Michael
Mange tak for dine nyttige bog-henvisninger  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Markus Bille

Jeg har en Hans With i mit stamtræ, som var født i 1760 i Rødby. Nogen der ved noget om ham?

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej.


Vil ikke undlade at nævne, at jeg har haft nogle forespørgsler på Hvidt/Witt slægten, da vores aner forgrener sig i Tyskland/Holland/England m.v, der derfor også kan give nogle spor at arbejde videre med.

Har desværre pakket slægtsarkivet væk p.t. - og kan ikke lige huske indgangsspørgsmålet - for at finde mine gamle tråde. Der er flere.

Måske via bl.a. Hauschild + GrandJean, og via grenen vores: Sofie Margrethe Bahr, Husby, Flensburg + Ludvig August Julius Rudolf von STEMANN (se geni.com redigeret af Håkon Styri og norske slægter af www.Krogsgaard.name)) + von Adam Krogh, Astrupgaard Haderslev-slægten Tyskland/Norge - og til div. godser, bl.a. Vordingborg egnen, Bækkeskov Gods, og Lundbygaard,  Bredo von Krogh Munthe af Morgenstjerne slægten  m.v. hos os.

Ved ikke om det kunne være til nytte; ledetråde er jo altid gode at følge. Jo flere jo bedre.

i.ø. Dupont og  Østerberg har indgift slægt.

Måske Helmut Martensens webside, Flensburg - slægter, www.adelby.com har noget du kan bruge, der står i hvert fald vores Bahr/Landt/Lemmel slægter m.v. Se evt. i Das Lemmel Archiv, hvor vores ane Georg Bahr nævnes med sin slægts og anebog og aner.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anna N Rasmussen


OBS, tråden her er ganske interessant - men den er fire år gammel.

Mvh
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lise Østerberg Bahr

#17
Hej.

ja der er flere aaf samme slags spm. på det gamle Dis Forum.

Familiekrøniken kan også ses prøv f.eks. de Witt slægten + von Stemann slægten.

Der er mange indgangsvinkler at forsøge sig med.
Held og lykke.

n.b. ad Das Lemmel Archiv, Lemmel/Lemmlé staves som man gjorde i div. lande/steder - f.eks. filmproduceren, University Studios - Carl Lemmle....

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anna N Rasmussen

Ja. Sådan var det ikke ment. Jeg kan godt google. Det var mere hvis nu nogen ser indgangsspørgsmålet, hvor der søges hjælp til en tv-produktion - som må formodes sendt for længst - og ikke opdager at det er en gammel tråd.  ;)

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ok, tak - det er også bare venligt ment herfra.

Men så kan det kan jo være mangt og meget kan opdateres ad TV og Film - som Cabaret - Liza Minnelli - "the World goes around".....

og ala - "same procedure as last year James" sætningen....samme vin - nye flasker.....osv....

Med venlige hyggelige septembersolskinshilsener
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#20
Hej.

Jeg havde i.ø. ikke bemærket de forrige svardatoer,-  kun den oven over - helt ny, af 16. september 2014.

Måske de i.ø. skal findes via udenlandske slægtsdata sider. Bemærk stavemåden i USA (andre steder ?) Dewitt, m.v.


Mvh
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Var lige en smut fordi denne interessante tråd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr