Hedvig Palmowska født 1899 Polen Gift DK 1918 Død DK efter 1969

Startet af Elsebeth Vienberg, 18 Sep 2015 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Elsebeth Vienberg

Tænker om der er nogen der ved noget om forskning i Polen.

Hedvig Palmowska er iflg. vielse i Dk født den 2. august 1899 i ? Krüswiga Polen. Kender ikke dette stednavn. Har ikke kunne finde noget på Google.

Hun blev den 11. april 1918 gift med Valdemar Hansen. Vielse Horsens Katolske Menighed Vrigsted, Bjerre Vejle. 1892-1922 nr. 132 opslag 85 (overskrift er ved en fejl konfirmationer)

I 1918 da hendes datter fødes bor hun i Tørvekær, Vrigsted by og sogn Bjerre Vejle. Datter er Helga Marie Hansen født 30. april 1918 dåb Horsens Katolske Menighed 1911-1922 opslag 67.

Vielsen i 1918, fortæller at Hedvig Palmowska er datter af Josepha (Jozefa) (Josefina) Palmowska.
Under døde Horsens Katolske Menighed 1922-1990 opslag 39 dør en Jozefa Palmowska født den 19. marts 1872, i Vrigsted Mark enke efter arb.md. Stanislaws Palmowski. Dette kan være hendes forældre.

I FT 1921 i Vrigsted findes en Josefina Palmowska (ugift) født 19/01-1877/1878. Kan være samme Jozefa, med evt. fejlindskrevet født-data i forhold til begravelse i 1927. Jeg har kigget FT 1916 igennem for Vrigsted, Barrit, Uth og Bjerre uden at finde noget. Jeg har søgt på Family Search og My Heritage men ikke fundet data der er anvendelige.

Håber at nogen ved hvordan jeg kan få dåbsdata fra Polen i 1899 på Hedvig Palmowska.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Inger Buchard

#1
Det kunne være
Kruszwica, men der er flere muligheder, f.eks. Grushvitsa, Hruszwica i det nuværende Ukraine
51°00'00.0"N 25°34'59.9"E
få km øst for grænsen til Polen - det var polsk i slutningen af 1800-talet; søg selv på
http://www.jewishgen.org/Communities/LocTown.asp

Er det Kruszwica i Polen
52°40'32.2"N 18°19'52.7"E
syd for Torun/Thorn i det, der dengang var det tyske Posen, så prøv at se her
http://parafie.genealodzy.pl/index.php?op=pr&pid=3924
Med lidt hjælp fra Google oversætter finder du ud af, at det er sognets adresse, hvilke kirkebøger der er overleveret

Inger

PS
www.verlustlisten.de med tabslister fra 1. verdenskrig kender en masse Palmowski i tysk militærtjeneste. -a er hunkønsformen, -i er hankønsformen. Så jeg tipper på Kruszwica i Polen (tidl. Posen)
Redaktør på DIS-Wiki

Elsebeth Vienberg

Hej Inger

Mange tak, jeg er enig i at det mest sandsynlige er "Kruszwica" Problemet er så, at hendes eventuelle moder Jozefa Palmowska antageligt er født et andet efternavn, gift med Palmowski (hankøn).

Det kunne tænkes, at Stanislaus Palmowski har været soldat, og muligvis døde i krig, og Jozefa så tog til Danmark og levede der, siden hun døde i DK 1927. Jeg har ikke fundet Stanislaus død i Horsens Katolske Menighed.

Der findes en Stanislaus Palmowski født 26/04-1873 i Stary Sacs, Krakow Polen.

Jeg er helt på bar bund, med hensyn til at finde ud af forespørgsel i kirkebøger Polen. Nogle Tips !!
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Inger Buchard

Jeg ville finde en hjælper, der kan polsk og skrive til den adresse, der står på siden om Kruszwica. Der er andre, der ved mere om, hvor man finder en hjælper - prøv at bruge søgefunktionen og led efter indlæg med søgeordet 'Polen'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki