Rasmussen vs Rostgaard Næstved 1743

Startet af Jan Andersen, 15 Sep 2015 - 14:56

Forrige emne - Næste emne

Jan Andersen

Jeg er meget i tvivl om, hvorfor Thomas Rostgaard født 20. september 1743 -  død 4. juni 1807 ikke har efternavnet efter sin far. Hans far's navn var efter mine oplysninger Knud Rasmussen født ca. 1721 - død 27. maj 1774. Hvorfor har Thomas efternavnet Rostgaard, da det på det tidspunkt var mere normalt at tage faderens fornavn, som efternavn tilsat sen. Spørgsmålet er så! Er det muligt at Thomas var plejebarn/adoptivbarn til Knud Rasmussen og Dorthe Johansdatter født ca. 1716 - død 7. December 1780.
Thomas Rostgaard var tilsyneladende deres eneste barn. Hvis Thomas Rostgaard var plejebarn, kan det så lade sig gøre at finde hans biologiske forældre? Efternavnet Rostgaard stammer i øvrigt fra sønderjylland, hvor byen Roost og gården Roostgaard, Arrild Sogn, i Haderslev Amt lægger navn til.
Med venlig hilsen
Jan Andersen
(efterkommer til Rostgaard slægten)

Lise Gorgone

Hej Jan,

Jeg har haft en forespørgsel på RA om det samme.
Dengang kunne man godt få præsten til at skrive et efternavn, man ønskede.
Hans far har nok skullet betale et beløb til præsten.
Så navnet behøver ikke at komme fra Jylland eller familie.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Jan Andersen

Hej Lise
Tusinde tak for dit svar, men hvorfor vælge de navnet Rostgaard, hvis navnet ikke havde nogen relation til familien Rasmussen?
Med venlig hilsen
Jan Andersen

niels.rostgaard

Hej
Jeg har de samme overvejelser. Min fædrende side går direkte til Thomas Rostgaard døbt 20/9-1743 med forældre Knud Rasmusen og Dorte Johansdatter. Det er specielt pudsigt da Thomas Rostgaard, Rådmand og byfoged i Næstved begraves 13/12-1742 48 år gammel, så hvorfor pludselig bruge et kendt navn i byen på en lille ny?
Med mindre han faktisk er far til den lille eller en anden Rostgaard er far ?!?
Et sted har jeg set lille Thomas Rostgaard udstyret med en fader Jacob Rostgaard, men der var ingen dokumentation. Jacob Rostgaard skulle (ligeledes udokumenteret) være barn af den velkendte Hans Jacob Rostgaard som dokumenteret er søn af Jacob Rostgaard (Uægte søn af Hans Rostgaard af Krogerup og dennes husholderske, enken Marie Reich) og Margrethe Redegeldt.
Det er vældig interessant, men som sagt udokumenteret, da jeg, hvis linket til de sønderjyske Rostgaard eksisterer, ville komme tilbage til omkring 1415-1420 og Peder Holdensen.
Hvis nogen har fundet oplysninger om Rostgaard-aner til lille Thomas Rostgaard vil jeg gerne høre om det.

Erik Brejl

Det var en ære at blive opkaldt.
Jeg har set mange skifter, hvor eneste (eller eneste nævnte) begrundelse for arv var, at arvingen var opkaldt efter hende eller hendes mand.
Har du tjekket, om der var en fadder der hed Rostgaard, for det kunne også være begrundelsen, selv om der intet slægtskab var.

🐔 Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

niels.rostgaard

Hej Erik
Mange tak for tippet!
Min unge Thomas Rostgaard's forældre kan have villet ære Byfoged Thomas Rostgaard, ved at bruge hans navn.
Unge Thomas Rostgaard havde en fadder "Monsr. Jørgen Sebbelow Studios" og her er der 2 forbindelser til Rostgaard:
1. Jørgen Sebbelow's mor bliver efter hans fars død gift med Byfoged Thomas Rostgaard
2. Jørgen Sebbelow's far var skibspræst i Tordenskjolds eskadre, formentlig frem til 1720.
    Schoutbynacht (Kontreadmiral) Hans Jacob Rostgaard (1685-1756), chef for Orlogsskibet "Sødermandland" i Rabens flåde, detacheres til at hjælpe Tordenskjold ved angrebet på Gøteborg og Marstrand juli 1719
Det er i hvert fald een mulig forklaring.
MVH
Niels Rostgaard

niels.rostgaard

NB! Unge Thomas Rostgaard's mor tjente op til Byfoged Thomas Rostgaard's død hos denne. Hun blev gift dagen efter Byfogedens begravelse 13/12-1742.

Karsten Jacobsen

Citat fra: niels.rostgaard Dato 28 Okt 2020 - 19:31
Jacob Rostgaard skulle (ligeledes udokumenteret) være barn af den velkendte Hans Jacob Rostgaard som dokumenteret er søn af Jacob Rostgaard."

At Hans Jacob Rostgaard skulle have en søn ved navn Jacob halter vist. Almindeligvis betragtes han som barnløs og indleder da også sit testamente således:
"G.a.v. ("gør alle vitterligt") at eftersom hos os allerunderdanigst er bleven ansøgt og begiert vores allernaadigste Confirmation paa efterfølgende Gave-
brev, lydendes Ord efter andet, saaledes: Da ieg haver udi mit levnets tiid henbragt mine aar og aldeeles udi ugift og eenlig Stand, saa ieg efter min Død ey efterlader mig nogen Livs Arvinger (...)

Hans Jacob Rostgaard testamenterer herefter hele sit bo til sin kammertjener Carl Hansen Lange.

Venlig hilsen
Karsten