Martin Friderich Bars

Startet af Tore Svenning, 08 Apr 2015 - 14:22

Forrige emne - Næste emne

Tore Svenning

I forbindelse med mine undersøkelser om individer bosatt i Sandefjord 1701-1845 er jeg kommet over en person ved navnet Martin Friderich Bars

Han dukker opp i 1747 da han ble viet i kirken i Sandeherred; fikk en datter som ble døpt sammesteds i august 1748 - og blir borte igjen.

Det jeg vet - i mer strukturert form - er det følgende:

Han dukker opp i Sandefjord i forbindelse med at han gifter seg. Vielsen  fant sted i Sandar  11 oktober 1747. De var blitt trolovet flere år tidligere, 11 november 1744, og ikke i Sandefjord, men i Kjøbenhavn. Innførselen i kirkeboken har et lite tillegg som muligens forteller i hvilken kirke der det ble lyst for dem, men jeg har ike vært i stand til å lese dette.

Første barn var en pike, Friderica Lovise, som ble født i Sandefjord onsdag  10 august 1748 og døpt  lørdag 13 samme måned. Fadrene var Mad: Kirsten Wright, Sr Hans Christensens fra Sandefjord; Henriette Clausdatter Kemler fra Prestegården; samt  Sr Johannes Mørch og Msr Hans Knudsen Hellwad, begge fra Sandefjord.

Det kan nevnes disse fadrene er, eller er svært nær, samfunnstoppen i den lille byen på denne tiden, og for det meste knyttet til handel og skipsfart.

I forbindelse med dåpen nevnes yrket: han er Murmester.

Kildene til dette er:


Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Ekteviede 1746-1747, side 157.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-160

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Fødte og døpte 1748, side 41.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-43

Det eneste stedet jeg har funnet efter navnet i det attende århundre er i Stavanger, mens det er to eksempler i Bergen i det nittende: http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=Bars



Om noen har et spor efter Martin Friderich ville jeg være takknmelig for å høre om det.

Med vennlig hilsen

Tore Svenning

Marc Andersen

Hi Tore

I hope it is all right if i reply you in english.

The note from Sandefjord Kirkebog tells us that:
"Efter trolovelse: K. Havn 1744 d. 11 nov og lysning i [København Vor] Frue Kirke 3 dage efter"

I have looked in the weddings section for København Vor Frue Kirke, but their betroethal is nowhere to be found. I guess the minister only signed the papers, and didn't enter it into the parish registers until the wedding had already taken place (which obviously didn't happen at Frue Kirke in this case).

However, the couple had a child together in København in 1745, about half a year later:

"'April 13 Tirsdag: Martin Friderich Baas murersvend i Havnegaden, med sin trolovede Ellen Sørensdatter. En datter: Johanne Sophie. Faddere: Niels Madsen Br[ændevins?]brænder på Vester Gade, Johan Peter Nickelman Skomager på _ torv og Peter Sørensen Guld_svend. Mad. Anne Cathrine, Jens Liunges [kone] i Farvergaden og Deres datter Elisabeth Marie Liunge."
(København Vor Frue sogn F 1722 -F 1747, opsl. 371)

Peter Sørensen who is godparent might be Ellens brother.

Best regards

Marc Andersen

Tore Svenning

Dear Marc,

Thanks very much for that, and apologies for not responding before - it has simply been a rather hectic period in life.

The information really is quite useful and is leading me forward!

Cheers, have a good Sunday afternoon, and again - thanks!

Tore