Livregimentrytter besvangrer kvinde. Efternavnet mangler?

Startet af John Vidførle-Pedersen, 09 Sep 2015 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

John Vidførle-Pedersen

Hej slægtsforskere!

Jeg har lige fundet ud af, at min 2x tipoldemor, Johanne Jensdatter, blev besvangret af en livregimentrytter Jochum, som var indkvarteret i Næstved i efteråret 1813.

I dåbsprotokollen står der kun: Livregimentrytter Jochum, indkvarteret i Næstved. Min tipoldefar Anders Jochumsen blev født 7.august 1814, Hammer Sogn, Hammer Herred, Præstø Amt. Hvordan finder jeg frem til hans fars efternavn. Kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg håber, der endnu èn gang findes et hjælpsomt medlem af gruppen, som kan guide mig i den rigtige retning. På forhånd mange tak!
PLYS 53

Mette Lund

Hej John

Står der heller ikke efternavn på den udlagte barnefader ved Anders' konfirmation?

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Birthe Hollingbery

Hej John

Det er vist desværre ikke så usædvanligt, at udlagte barnefædre, der også er soldater, kun med nød og næppe har et fornavn, de forsvandt sikkert hurtigt fra omegnen.

Jeg har selv en formoder, der blev født i 1781 i Ulbølle, Svendborg amt. Her står blot i parentes, at faderen hedder Daniel. I en anden udgave af kirkebogen står, at moderen ikke kendte navnet på denne soldat, der kom til hende på vejen til Svendborg.

Jeg har ikke kunnet finde noget om denne Daniel.

Venlig hilsen
Birthe

Bjørn Marcher

Hej John,

du skal forsøge dig med de militære stambøger, de findes på gode gamle mikrofilm på Rigsarkivet i København, til selvbetjening.

Såvidt jeg kan se, er det opr. Holstenske Rytterregiment, der kaldtes "Livregiment Ryttere" mellem 1785 og 1816. De blev til 1.Dragonregiment i 1854 og ophævet 1856. Se mere i Jørgen Greens: Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og hærens og søværnets arkiver. Grifo 2009. Prøv side 86. 

Arkivskaber er 1.Dragonregiment som jeg læser det. Så kan du se i Daisy og bestille derfra.

I stambøgerne kan du finde oplysninger om den enkelte soldat - og håbe der kun er én i 1813, der hedder Jochum ! Der står typisk også oplysninger om fødedato/år og sted, samt hvornår han begyndte og sluttede som soldat.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

John Vidførle-Pedersen

Hej Bjørn, Birthe og Mette!

Tusind tak for jeres svar, engagement og hjælp til løsningen af mit problem. Det er en fantastisk lettelse og glæde, når man støder på vanskelige problemstillinger udi slægtsforskningen, at vide, at hjælpen kun er et klik væk. Endnu èn gang tusinde tak for hjælpen.

Mange venlige hilsner
John Vidførle-Pedersen
PLYS 53