Hjælp til min tipoldefar i lægdsrullerne

Startet af karina wittrup, 06 Sep 2015 - 18:47

Forrige emne - Næste emne

karina wittrup

Hej!

Det er muligvis, fordi jeg er blevet en smule rusten udi slægtsforskningens metoder og teknikker, men har virkelig svært ved, at finde min tipoldefar i lægdsrulle-regi  ???

Det drejer sig om Elias Jensen-Petersen, født den 9. januar 1861, Frue sogn, Århus.

Jeg ved han har arbejdet rund omkring i Århus Amt på forskellige gårde, og han vist ender med at blive fodermester - uvist, hvor og hvornår. Hans hustru flytter til københavn efter hans død i 1926, men ved ej heller, hvor han dør........ ::)

så.... det jeg ved er, at han har været i Faarup sogn, Århus Amt i 1890, hvor han er 19 år og tjener på en gård. Derefter er han at finde i kirkebogen i Tilst sogn, hvor han bliver gift i 1886 (25 år gammel). Min tipoldefar fødes i Falling Sogn (ligeledes Århus Amt) i 1888, hvor Elias arbejder på Aakjær Strand.

jeg har selvfølgelig fundet frem til, at det er 4. udskrivningskreds, og har også fundet de forskellige lægdsnumre (293 for Faarup, 276 for Tilst og 251 for Falling) og har kigget i både tilgangslisterne og de omskrevne ruller for de pågældende årstal + et par år til begge sider.....

Er der nogen, der har gode ideer til, hvordan jeg kommer videre  :)

mange søndagshilsner
Karina

karina wittrup

hov, han var i Faarup sogn i folketællingen fra 1880 - ikke 1890  :)

karina wittrup

er mit spørgsmål helt ude i hampen eller  ;)

karina wittrup